Sauna a trening siłowy [Opinia eksperta]

Czy po intensywnym treningu siłowym wizyta w saunie to dobry pomysł? Pomoże czy przeszkodzi w regeneracji?

sauna shutterstock.com
Badania naukowe wskazują, że korzystanie z sauny ma wiele korzyści zdrowotnych. Wśród nich wyróżnia się m.in. zmniejszenie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych, regulację ciśnienia krwi, poprawę odporności, a także obniżenie poziomu stresu. Sauna ma również chronić przed demencją i chorobą Alzheimera. Jest jednak dla organizmu dodatkowym stresorem i pogłębia zmęczenie, a badania z 2019 roku, opublikowane w „The Journal of Strength and Conditioning Research”, pokazują, że może wydłużać czas regeneracji powysiłkowej.

REKLAMA

ZOBACZ: Deload - kiedy i jak go przeprowadzić?

„Dlatego jeśli planujesz mocny trening następnego dnia, to licz się z tym, że sauna pogorszy Twoją zdolność wysiłkową. Jeżeli jednak masz w planach dwa dni przerwy od wysiłku, to nie ma żadnych przeciwwskazań, abyś z sauny skorzystał, bo zmęczenie ustępuje po upływie doby” – wyjaśnia Amit Batra, fizjolog sportowy i trener przygotowania motorycznego, właściciel firmy „Batra Performance”.

Warto w tym kontekście przypomnieć o badaniu przeprowadzonym na University of Eastern Finland, które sugeruje, że sauna po treningu (30 min) może wspomóc rozwój masy mięśniowej. Dzięki lepszemu ukrwieniu do mięśni dostaje się więcej tlenu i substancji odżywczych.Pamiętaj jednak, że koronawirus nie odpuścił i dla bezpieczeństwa własnego i innych także w saunie należy zachowywać ostrożność.

PRZECZYTAJ: Regeneracja - jak nie przesadzić z ćwiczeniami?

Według wytycznych Ministerstwa Rozwoju z jednej sauny może korzystać ograniczona liczba osób (maksymalnie połowa dopuszczalnej liczby). Wyłączone z użytku powinny być sauny, które nie zapewniają temperatury wyższej niż 60 °C, a także łaźnie parowe. Drzwi muszą pozostać zamknięte w celu utrzymania pożądanej temperatury. I choć nie ma konieczności zakładania maseczki w saunie, to warto zachować odległość. A przed i po wyjściu nie zapominaj o dezynfekcji dłoni.  

Zobacz również:
W dzisiejszym świecie energia do działania potrzebna jest nam od rana do wieczora. Nie ma zmiłuj. Co zapewni nam jej największą dawkę? Dobry trening czy pilnowanie diety? Zapytaliśmy eksperta. 
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA