REKLAMA

Prawdy i mity na temat treningu siłowego i diety [część I]

Są w każdej siłowni. Samozwańczy coachowie tajemnej sztuki ciskania hantlami i dietetycy kliniczni w jednym. Możesz słuchać ich mądrości wyczytanych w badaniach z lat, gdy rządziły dzwony i afro. Możesz też posłuchać trzech facetów, którzy na dietetyce, treningu i anatomii zjedli zęby. Rozprawmy się z Bro Science.

facet sześciopak suplementy fot. Shutterstock
fot. Shutterstock
1. Bro Mit - No pain, bo gain

"Boli? Ma boleć! To łzy Twojego potu, słabość opuszcza mięśnie".

"Zakwasy, czyli ból spowodowany spadkiem pH w mięśniach, pojawia się w momencie ich pracy i znika zaraz po zakończeniu wysiłku. Ten ból może być jednak mylony i współistnieć z podobnymi odczuciami dotyczącymi uszkodzeń innych struktur" – wyjaśnia dr Paweł Posłuszny. Trening to bodziec, rośniemy w trakcie odpoczynku.

2. Bro Hit - Rozciąganie? Nie do końca

"Zajęcia z jogi były o 18:00".

"Rozciąganie statyczne zwiększa zakres ruchu, ale nie oddaje warunków, w jakich mięsień pracuje podczas wysiłku fi zycznego. Zwiększa to ryzyko kontuzji, gdyż organizm nie jest w stanie kontrolować ruchu w stawie" – tłumaczy Posłuszny. Rada? Rozciąganie dynamiczne. Jedna grupa mięśni napina się, a druga rozciąga w tym samym czasie, co pozwala uzyskiwać gibkość i siłę w skoordynowany sposób.

3. Bro Mit - Bieganie spali mięśnie

"Kardio? To po hiszpańsku?".

Spokojnie, sprint do autobusu nie wyrządzi krzywdy Twoim bicepsom. "O wpływie treningu kardio na anabolizm lub katabolizm decyduje jego rodzaj. Jeśli np. w bieganiu dodamy podbiegi i zbiegi, efekt rozwoju mięśni będzie większy. Ponadto, jeśli nie dopuścimy do niedoboru białka czy aminokwasów w mięśniach, spożywając ich odpowiednie ilości po treningu i przed nim, katabolizm nam niestraszny" – podkreśla Posłuszny.

4. Bro Hit - BMI to kicha

"Co, otyły? Ale ja mam kratę na brzuchu!".

"Ten wskaźnik ma duże ograniczenia w interpretacji, nadaje się tylko do oceny względnej masy ciała. BMI nie mówi nic o składzie ciała, bo nie do tego został stworzony. Sportowcy są klasyfikowani jako otyli, gdy w istocie mają prawie same mięśnie" - wyjaśnia Paweł.

5. Bro Mit - Trening na czczo wypala tłuszcz

"Dwie miarki BCAA i trochę wody. Śniadanie podano".

"Nie istnieją dowody na to, że trening na czczo pozwala spalić więcej tłuszczu niż klasyczna przebieżka po śniadaniu. Ostatnie badania nad termodynamiką wykazały, że kluczową kwestią jest całkowity wydatek energetyczny podczas ćwiczeń" - mówi Łukasz. Innymi słowy: ciężka praca po dobrej jajecznicy bije głodówkę na głowę.

6. Bro Mit - Przysiad do samej ziemi

"Wdech. I w dół, do końca!".

"Z biomechanicznego punktu widzenia przysiad powinien być wykonywany w pełnym zakresie ruchu. W rzeczywistości jednak głębokość determinują struktura budowy kości biodrowej, elastyczność mięśni i ścięgien, a także mobilności stawu skokowego" – tłumaczy trener Łukasz Gliszczyński.

REKLAMA

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA