Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Poprawna technika biegania: szybko i zdrowo

Bieganie to najprostszy sport pod słońcem. Ale nawet w nim drobne poprawki techniczne pozwolą Ci biec szybciej i dalej. Twoja sylwetka jest trochę jak bolid F1 – im optymalniejszą przyjmiesz pozycję na trasie, tym łatwiej pokonasz kolejne kilometry.   

Technika biegania Biegać każdy potrafi, ale jak się okazuje, można to robić lepiej lub gorzej.

1.Barki

Mają istotny wpływ na odpowiednie zrelaksowanie górnej części ciała. Ten luz pozwala biec w najbardziej ekonomiczny sposób. W optymalnej pozycji barki powinny być raczej nisko (nie unoś ich) i swobodne. Nie pozwól, by barki poruszały się do przodu i do tyłu przy każdym kroku. Biegacze, gdy się zmęczą, zazwyczaj przyciągają barki do uszu. Staraj się tego unikać. Dobrze jest po prostu rozluźnić ramiona i barki przez wstrząśnięcie nimi w górę i w dół.

2. Ramiona

Bieganie jest dyscypliną, w której pracują głównie nogi, ale ramiona nie pełnią funkcji pasażera. Poruszają się, by przenosić Twoje ciało do przodu, a ręce kontrolują napięcie góry ciała. Dłonie trzymaj zwinięte, ale nie zaciskaj ich – tak jakbyś miał w dłoni chipsy, których nie chcesz zmiażdżyć. Ramiona powinny poruszać się do przodu i do tyłu, a nie w poprzek tułowia.Nie opuszczaj za nisko przedramion – łokcie powinny być zgięte mniej więcej pod kątem prostym. Kiedy już nie masz sił biec nogami, to zacznij „biec ramionami” – większy wymach ułatwia pracę nogom.

3. Brzuch

 Jeśli nie pochylasz głowy i patrzysz przed siebie, a ramiona są opuszczone i rozluźnione, to korpus w naturalny sposób będzie wyprostowany. Pozwoli Ci to biec w pozycji, przy której płuca mają optymalne warunki i biegniesz najbardziej efektywnie. Jeśli czujesz, że po jakimś czasie zaczynasz się garbić czy pochylać do przodu, weź głęboki oddech, przez co w naturalny sposób wyprostujesz się.

4. Biodra

 O ich ustawieniu decyduje tułów. Proste (ale bez przeprostu) plecy sprawią, że biodra będą kierować się dokładnie do przodu. Jeśli będziesz się pochylać, to naprężysz plecy i część energii pójdzie w ziemię, zamiast pchać Cię do przodu. Szukając pozycji miednicy, staraj się myśleć o niej jak o misce z wodą. Jeśli zaczniesz nią poruszać – w lewo i w prawo – istnieje duże ryzyko, że tę wodę wylejesz.

5. Nogi

Efektywny biegacz unosi kolano tylko nieznacznie do góry, szybko przenosi nogę do przodu i robi niewielki krok. To zapewnia płynność i najmniejsze zużycie energii. Stopa powinna lądować pod Tobą. Jeśli robisz za długi krok, to, wbrew temu, co myślą początkujący, wcale nie biegniesz szybciej – jest dokładnie odwrotnie.

6. Stopy

By bieg był szybki, z jak najmniejszym nakładem sił, powinieneś mocno odepchnąć się od ziemi, a nie stawiać stopy najdalej przed siebie. Lądowanie powinno być w miarę lekkie (dobrze, jeśli jest gdzieś między piętą a śródstopiem). Powinieneś czuć, jak łydki napędzają każdy krok. Lądowanie nie może być głośne: dobre bieganie to ciche bieganie.  

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij