Pływanie w otwartych wodach (open water) – o czym należy pamiętać?

Może jesteś mistrzem basenu, ale pływanie od ściany do ściany jest trochę jak bieganie w kołowrotku. Wypłyń na szerokie wody, a zobaczysz, że pływanie w nich to coś więcej niż zwykły trening. To przygoda! Jesteś na nią gotowy? Zobacz, o czym pamiętać podczas pływania w otwartych wodach (open water).

Pływanie w otwartych wodach – open water fot. Getty Images

Czy pamiętasz, że ponad 70% kuli ziemskiej pokrywają morza i oceany? A jeśli dodasz do tego jeziora i rzeki, to robi się z tego naprawdę spora powierzchnia do treningu. A tak naprawdę do czegoś dużo więcej. „Pływanie w otwartych wodach (open water) to sport, który łączy przygodę, wyzwanie i poznawanie świata, który na co dzień jest dla nas niedostępny” – mówi Tomasz Pąchalski, 6-krotny mistrz Polski w pływaniu, trener medalistów MP w pływaniu na wodach otwartych i pływaniu lodowym.

„Już od pierwszego razu ta przygoda wciągnie Cię jak wir, bo nie będziesz w stanie zrezygnować z pokonywania w wodzie kolejnych barier. A przy tym zbudujesz fantastyczne relacje z innymi pływakami” – mówi Pąchalski.

Potwierdzają to badania. Przy pływaniu w wodach otwartych wychodzisz z wody w stanie euforii dużo częściej niż z basenu. Po prostu wydziela się wtedy więcej dopaminy niż przy pływaniu od ściany do ściany. Ten efekt zwiększa dodatkowo chłód, przez co Bałtyk może być lepszy do pływania niż Adriatyk: pływanie w wodzie o temperaturze 14 ºC podnosi poziom dopaminy aż o 250%. Nie ma więc co narzekać na zimną wodę w naszym morzu, tylko się z niej cieszyć. Oto krótki przewodnik trenera Tomasza Pąchalskiego, który warto poznać, zanim wypłyniesz na otwarte wody.

1. Pływanie w otwartych wodach (open water) – bezpieczeństwo

To najważniejsza rzecz, o której musisz pamiętać, próbując swoich sił na otwartych wodach. Najlepiej pływaj w grupie. Jeśli nie masz partnera w wodzie, zadbaj, aby ktoś pilnował Cię na lądzie i wtedy zawsze wybieraj opcję pływania wzdłuż brzegu! Warto mieć ze sobą dmuchaną boję przypinaną do tułowia. Załóż też jaskrawy czepek, który poprawi Twoją widoczność w wodzie. Najbezpieczniej jest pływać w jeziorze: woda z reguły jest tam spokojna, a ewentualne zagrożenia oznaczone.

2. Pływanie w otwartych wodach (open water) – początki

Zrób test na basenie. Jeśli jesteś w stanie przepłynąć bez zatrzymania około 30-40 długości basenu 25-metrowego, jesteś gotów spróbować swoich sił na otwartym akwenie. Zacznij od miejsc dobrze Ci znanych, najlepiej wyznaczonych do kąpieli w okresie letnim. Na początek zaczynaj od kilku odcinków 50-100 m, pływanych wzdłuż brzegu. Trening powinien trwać do czasu, kiedy czujesz się komfortowo. Przy pierwszych oznakach kryzysu wychodź z wody – nie szarżuj.

3. Pływanie w otwartych wodach (open water) – przed wejściem

Sprawdź pogodę i nabrzeże. Sprawdź temperaturę wody i prognozę pogody. Pamiętaj, że woda pokona każdego pływaka, dlatego przy niestabilnej pogodzie odpuść sobie. Wchodząc do wody, uważaj na stopy, tak by ich nie skaleczyć. W wodzie może Cię zaskoczyć wiele rzeczy, które widać, oraz te, których od razu nie zobaczysz. Możesz spotkać różne zwierzęta oraz roślinność. W Polsce są one z reguły niegroźne, ale mogą powodować brak komfortu pływania.

4. Pływanie w otwartych wodach (open water) – technika

Wykorzystaj to, co znasz z basenu. Pływanie na wodach otwartych i na basenie pod względem techniki pływania jest zasadniczo takie samo, ale małe różnice jednak są. Trzeba pamiętać o nawigacji, czyli uniesieniu głowy, tak by ujrzeć, w którym kierunku płyniesz: nie masz ściany. Warto mieć dłuższy „krok”: staraj się wykonywać jak najdłuższe pociągnięcia, tak by ekonomia ruchu była jak największa. Spokojnie, ale stabilnie pracuj nogami: najlepiej cztery kopnięcia kraulowe na dwa ruchy ramion.

5. Pływanie w otwartych wodach (open water) – morza, rzeki...

...i jeziora. Co wybrać? Najbezpieczniejsze są jeziora. Morze jest akwenem dla zaawansowanych pływaków. Pływając w nim, postaw na pływanie wzdłuż lądu; pamiętaj o prądach, falach i wietrze, które na pewno nie ułatwią Ci zadania. Najtrudniej jest w rzekach: żeby było bezpiecznie, rzeka powinna być uregulowana, bez stopni wodnych lub innych naturalnych załomów. To akwen, w którym występują liczne prądy. Nigdy nie zaczynaj tu treningu bez zabezpieczenia na łodzi, desce lub kajaku.

6. Pływanie w otwartych wodach (open water) – z prądem

Nie walcz z wodą. Prądy występują głównie w rzekach i morzach. Trudno je rozpoznać początkującemu, ale generalnie sprowadza się to do tego, że w pewnych momentach zaczynasz płynąć bardzo szybko lub wolno. Z prądem z reguły nie należy walczyć: lepiej dać mu się ponieść i kiedy osłabnie, odpłynąć do boku. Ponadto wytrawny obserwator prądu może zobaczyć, obserwując taflę wody lub pianę morską, jej przemieszczanie.

7. Pływanie w otwartych wodach (open water) – opanuj kryzys

Najważniejszy jest spokój. Najczęstszą sytuacją kryzysową, jaka może Cię spotkać, jest skurcz mięśni. Nie należy wówczas panikować: najbezpieczniej obrócić się na plecy i spróbować rozciągnąć daną grupę mięśniową. Jeśli złapie Cię kolka, nie musisz się zatrzymywać: wystarczy, że wydłużysz spokojny wydech do wody. Wówczas mięśnie międzyżebrowe czynnie się rozprężają i kolka powinna ustąpić.

8. Pływanie w otwartych wodach (open water) – nawigacja

Głowa do góry Ważne, aby głowę unieść tylko na tyle, by oczy pojawiły się nad taflą wody. Wdech każdorazowo bierzemy, skręcając głowę na bok. Unosząc głowę, warto wzmocnić pracę nóg, tak by biodra nie opadły zbyt nisko. Kieruj się na stałe punkty na lądzie, tak by utrzymać prostą linię pływania. Warto przed treningiem zaplanować dystans, który chcemy przepłynąć: pamiętaj, że płyniesz w dwie strony i musisz wrócić.

9. Pływanie w otwartych wodach (open water) – wybierz styl

Im więcej, tym lepiej. Kraul oczywiście jest najszybszy, ale styl klasyczny pomaga w nawigacji, kiedy fala jest wyjątkowo duża. Grzbietowy to alternatywa dla kraula: stały dostęp do powietrza oraz możliwość rozciągnięcia skurczów. Nie zapominaj o stylu motylkowym. O ile na otwartej wodzie nie za bardzo Ci się przyda, to na basenie pozwoli wzmocnić mięśnie pleców i nóg, co znacznie ułatwi później umiejętność nawigacji.

10. Pływanie w otwartych wodach (open water) – dobierz sprzęt

Komfort i ciepło Zdecydowanie lepsze do pływania są okularki niż maska. Wybierz tylko takie, które mają szersze pole widzenia oraz ciemne i lustrzane szybki. Pianka jest kwestią indywidualną, ale na pewno zwiększy pływalność i komfort termiczny. Czepek (w zimnej wodzie lepiej dwa) koniecznie jaskrawy. Jeśli smarujesz się wazeliną przed wejściem do wody, zrób to w lateksowych rękawiczkach. Nie dotykaj tłustymi rękami okularów.

REKLAMA