Opaska Whoop - nowa gwiazda monitorowania aktywności?

Will Ahmed, założyciel marki Whoop – producenta monitorów aktywności – wykorzystuje dane, by idealnie dopasować trening.

opaska monitorująca formę shutterstock.com
Whoop wygląda jak połączenie opaski z koncertu z bransoletą do monitorowania skazanego. Noszą go olimpijczycy, zawodnicy UFC, mistrzowie i zwykli crossfitowcy w nadziei, że zebrane w Whoop dane pozwolą im uzyskać przewagę nad konkurencją. „Whoop zbiera od 1000 do 10 000 razy więcej informacji niż zwykły smartwatch” – mówi Ahmed. Gromadzi m.in. takie podstawowe dane, jak tętno, ale też bardziej zaawansowane, jak zmienność rytmu zatokowego (HRV). I działa. Zdaniem Ahmeda ludzie, którzy korzystali z Whoopa przez rok, przekonali się, że te wyniki uległy wyraźnej poprawie. Zobacz, co Ty powinieneś monitorować w przyszłości i jak powinny wyglądać wyniki.

REKLAMA

HRV: 25-105

Im wyższy jest wskaźnik HRV, tym Twoje serce jest bardziej elastyczne – zdolne do gwałtownego wzrostu obciążenia. Niska wartość sugeruje, że jesteś przemęczony. Ważny jest też trend. Jeśli HRV rośnie, jesteś coraz sprawniejszy. Przeciętne HRV 25-letniego użytkownika wynosi 78, u 55-latków spada do 44.

Częstość oddechów: 12-20

Gdy zaczęła się pandemia, Whoop zmodyfikował algorytmy, by uważniej śledziły częstotliwość oddechów. Wg australijskiego badania zmiany w rytmie oddechów w czasie spoczynku mogą świadczyć o infekcji i być wykrywalne wcześniej niż jakiekolwiek inne objawy.

Regeneracja: 0-100%

Tysiące pomiarów trudno śledzić na bieżąco, więc Whoop przelicza je na punkty, które przedstawia jako stopień regeneracji organizmu w procentach. Na czerwono wyświetlają się wyniki poniżej 33%; jeśli udało Ci się odzyskać siły na poziomie 34-66%, kolor zmienia się na żółty, a stopień regeneracji na poziomie 67% i więcej to kolor zielony. Proste i czytelne.

Obciążenie: 0-21

Poziom obciążenia obejmuje wszystkie zadania: trening, deadline, długi spacer. Whoop wyznacza Ci przedział obciążenia na każdy dzień, np. 10-17. Jeśli go nie osiągniesz, zwiększasz regenerację, jeśli przekroczysz – zaciągasz dług i będziesz musiał odpuścić następnego dnia.

Zobacz również:
Jak zadbać o serce, gdy nie przepadasz za bieganiem? Odpowiedź może być zaskakująca, bo okazuje się, że tak samo korzystna dla układu sercowo-naczyniowego co jogging czy jazda na rowerze może być jedna z najspokojniejszych aktywności na świecie.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA