Krzysztof Nikonowicz – zwycięzca kategorii Masters 35+ Polish Chamiponships

Czy mając ponad 35 lat, można utrzymywać się w życiowej formie? Jak najbardziej. Zobacz, jak robi to Krzysztof Nikonowicz, który pokonał swoich konkurentów w ostatnich crossfitowych zawodach Polish Chamipionships.

Krzysztof Nikonowicz Krzysztof Nikonowicz

1. Jak długa trwa Twoja przygoda z szeroko pojętym fitnessem? Jak się zaczęła?

Moja przygoda ze sportem jak u większości osób zakręconych na tym punkcie trwa od najmłodszych lat, moje początki to lekkoatletyka ( biegi przełajowe) i sporty walki ( zapasy ) i tak na serio już od zapasów nabrało to wszystko rozpędu :) starty w zawodach, systematyczne treningi rozbudziły zamiłowanie do ruchu pod każdym względem i tak trwa to do dnia dzisiejszego.

2. Jak to się stało, że zainteresowałeś się CrossFitem?

Tak naprawdę złapałem bakcyla w czasie przygotowywań do pierwszych zawodów. Wwtedy jeszcze nikt w Polsce nie wiedział o co chodzi z tym całym crossfitem, uczyliśmy się techniki z youtuba na sprzęcie nie do końca przystosowanym do tego typu ćwiczeń. Może właśnie dlatego było to fajne, bo nowe, nieznane, intensywne, przekrojowe, nigdy nudne. Poza samym faktem zajarania się crossfitem, start w pierwszych zawodach crossfitowych w Polsce i to do razu tak dużej imprezie jaką niewątpliwie były Mistrzostwa Polski-Czech-Słowacji, które odbyły się w 2012 w Krakowie, miał na pewno duży wpływ na moją już ponad 9 letnia przygodę z tym sportem.

3. Dlaczego właśnie CrossFit? Dlaczego nie inne sporty siłowe, np. trójbój?

Nie ma w nim rutyny, jest sportem przekrojowym, rozwijającym na równi wszystkie cechy motoryczne, można być mega silnym a jak nie opanujesz gimnastyki, techniki weightliftingu, czy odpowiedniej wytrzymałości na niewiele się to zda. W tym sporcie trzeba być dobrym we wszystkim a nie wyspecjalizować się tylko w jednym elemencie. Jadąc na zawody, najczęściej nie wiemy co nas czeka, może to być 5 treningów z przewagą ćwiczeń ze sztangą czy kettlebell lub np pływanie, bieg i jazda na rowerze :) zawodnik musi być przygotowany na każdą niespodziankę...

4. Jak motywujesz się do regularnych treningów?

Z tym nigdy nie miałem problemów, uwielbiam ruch i to na co mi pozwala utrzymywanie ponadprzeciętnej sprawności a od kiedy jestem właścicielem klubu i zarażam tą zajawką innych tym bardziej mi się chce :) będąc trenerem i zawodnikiem często od mojego podejścia do treningów zależny jak widzą to moi podopieczni, to motywuje podwójnie i zachęca do ciągłego rozwoju, zarówno jako zawodnik jak i trener.

5. Jakie są Twoje nawyki żywieniowe? Czy stosujesz jakąś dietę, protokół dietetyczny?

Staram się jeść systematycznie i zdrowo, ale nie popadam w dietetyczny obłęd, nie stosuje żadnych diet, odpowiednia ilość kalorii i unikanie "śmieciowego jedzenia" pozwala mi utrzymywać odpowiednią sprawność i cieszyć się zdrowiem.

6. Czy masz jakieś swoje patenty, triki treningowe?

Mój jedyny trik treningowy to cieszyć się sportem i pomimo tego, że startuje już w kategorii master 35+ dalej mam z tego niezły FUN, nic nie robię bo muszę, ja chcę ćwiczyć, chce się tym bawić i zarażać tą pasją innych.

7. Ulubiony sprzęt treningowy i dlaczego? Kettle, sztanga, hantle? A może coś jeszcze innego?

Pomimo tego, że bardzo lubię gimnastykę, to jednak ulubiony sprzęt to sztanga. Weightlifting w całym kompleksowy ujęciu tego słowa to jest to :) ostatnio miałem przyjemność wystartować w Mistrzostwach Polski Masters w podnoszeniu ciężarów i pomimo tego, że był to mój pierwszy start w tej dyscyplinie udało się stanąć na podium.

8. Jak oceniasz zawody Polish Championships? Czy było trudno wygrać?

Zawody zorganizowane ze sporym rozmachem, duży klub, sporo miejsca, fajne, przekrojowe workouty, które w dość kompleksowy sposób sprawdziły nasze przygotowanie. Co do tego czy trudno było wygrać. TAK. Do ostatniego, finałowego workoutu, wchodziłem mając taka sama ilość punktów jak Denys, wiec finał decydował o kolejności na podium.

Trening Krzysztofa

Krzysztof specjalnie dla Cyztelników MH przygotował crossfitowy trening, który sam wykonuje. Rozpiska poniżej.

Rozgrzewka i streching/mobilizacja

  • 5 min Air Bike
  • Mobilizacja – praca z gumami i lekkim kettlebell

Część siłowa

Thruster - przysiad z wyciśnięciem sztangi nad głowę*

  • Every 30 s x6 - 3x thruster 50kg
  • Every 45s x6 - 3x thruster 70kg
  • Every 60s x6 - 3x thruster 90kg
  • Every 90s x4 – thruster 110kg

*sztanga zarzucana z ziemi

5 min odpoczynku + przygotowanie sprzętu do WOD-a

II Część – Trening kondycyjny z elementami siły

WOD „Linda”

10/9/8/7/6/5/4/3/2/1

  • Deadlift 1 ½ Body Weight
  • Bench Press 1BW
  • Clean ¾ BW