Rekord prędkości w jeździe na rowerze to 334,6 km/h. Ustanowił go Bruce Bursford na specjalnie przygotowanym, niezwykle aerodynamicznym rowerze Ultimate. Osiągnięcie tej prędkości było możliwe właśnie dzięki zmniejszeniu oporów powietrza do absolutnego minimum. Dlaczego było to takie istotne? Z prostego powodu - na pokonanie tego oporu idzie aż 90% Twojej energii w czasie pedałowania.
Wykorzystaj wiedzę brytyjskiego rekordzisty i innych zawodowych kolarzy, aby Twoja sylwetka na rowerze stała się maksymalnie opływowa, a Twoje "deptanie" na pedały przynosiło lepsze efekty, pozwalając Ci jeszcze szybciej docierać do mety.
1. |
Rozluźnij się
Trzymaj górną część tułowia i głowę w stabilnej, ale nie sztywnej pozycji. Ręce powinny być zrelaksowane, ale gotowe do zmiany przerzutki. Rozluźnij szczękę - jeśli masz ją zaciśniętą, przenosi się to na resztę ciała.
2. |
Ręce w dół, siedzenie w górę
Im niżej kierownica i im wyżej siodełko, tym lepsza aerodynamika. Ale nie przesadzaj - przecież musisz oddychać pełną piersią. Ustaw kierownicę tak, aby znajdowała się o 3-5 cm niżej od siodełka.
3. |
Praca ramion
Idealna pozycja to taka, gdy ramiona są pod kątem prostym do tułowia. Zapewnia to mniejsze naprężenie pleców i klatki przy wygodnej, aerodynamicznej sylwetce. Łokcie trzymaj lekko ugięte, by amortyzować nierówności drogi.
4. |
Pewny chwyt
Trzymając ręce na dolnych częściach kierownicy, aż o połowę zmniejszasz opór powietrza. Od czasu do czasu zmień jednak chwyt, przenosząc dłonie wyżej, by trochę rozluźnić mięśnie szyi i pleców.
5. |
Wciąganie powietrza
Oddychaj brzuchem. Na rowerze nie napinasz mięśni brzucha, ale dzięki temu masz płuca pełniejsze tlenu. Jeśli udami dotykasz brzucha, to znaczy, że masz za nisko kierownicę. Unieś ją - dostarczanie tlenu do płuc jest ważniejsze niż aerodynamika.
6. |
Ustawienie stóp
Optymalne przekazywanie napędu występuje wtedy, gdy pierwszy staw dużego palucha jest dokładnie nad osią pedałów. To daję najlepszą kombinację komfortu i mocy.