Jaki rower kupić - poradnik

Jeżeli zastanawiasz się, jaki rower wybrać dla siebie, albo jaki rower kupić swojej dziewczynie, tu znajdziesz uporządkowane informacje, jakie są rodzaje rowerów i który rower będzie lepszy do jazdy po mieście, jaki do wypraw rowerowych, oraz czy opłaca się kupować rowery używane.

Jak kupić rower Shutterstock.com

Są tylko trzy możliwości. Albo masz rower i na nim jeździsz, albo masz rower i na nim nie jeździsz, albo nie masz roweru. Jeśli masz i jeździsz - gratulujemy i trzymamy kciuki. Jeśli nie masz roweru, zachęcamy, bo to nie tylko świetny sposób na poprawę formy, ale w czasach kryzysu paliwowego również świetny sposób na oszczędności. Jeśli masz rower, ale nim nie jeździsz, niewykluczone, że po prostu kiedyś kupiłeś osbie rower, którey był niedopasowany do Twoich potrzeb, lub Twoje potrzeby zmieniły się z czasem.

REKLAMA

Żeby rzeczywiście wykorzystać wszystkie zalety pedałowania, trzeba dobrać rower do swojego stylu życia. Rower miejski świetnie sprawdzi się w parku czy na ścieżce rowerowej, ale już niekoniecznie na ścieżce w lesie, z kolei specjalistyczny, leciutki i piekielnie drogi rower górski niekoniecznie jest dobrym rozwiązaniem w mieście, bo ryzyko kradzieży spod sklepu jest zbyt duże, by ryzykować. Zatem, jaki rower wybrać dla siebie?

Spis treści

1. Jakie są podstawowe rodzaje rowerów
2. Dla kogo rower górski MTB
3. Zalety roweru górskiego
4. Wady roweru górskiego
5. Dla kogo rower miejski
6. Zalety roweru miejskiego
7. Wady roweru miejskiego
8. Dla kogo rower crossowy/trekkingowy
9. Dla kogo rower elektryczny

Podstawowe rodzaje rowerów

Rowery można podzielić na przynajmniej kilkanaście kategorii, ale taki najbardziej podstawowy podział obejmuje:

  • rowery miejskie,
  • rowery górskie (MTB),
  • rowery crossowe i trekkingowe,
  • rowery sportowe/wyczynowe.

Zanim więc zaczniesz się rozglądać za rowerem i zastanawiać, jaki rower wybrać, musisz sobie odpowiedzieć na podstawowe pytanie - gdzie zamierzasz nim jeździć? Czy będą to głównie dojazdy do pracy, czy raczej weekendowe wypady za miasto, czy też zamierzasz zacząć jeździć po górach.

Zastanów się, gdzie będziesz trzymał rower, czy będziesz musiał go wnosić do mieszkania, czy masz miejsce w piwnicy lub w garażu. Rozważ, czy będziesz nim jeździł na zakupy, czy raczej tylko rekreacyjnie, a więc, czy potrzebujesz bagażnika/koszyka. Weź pod uwagę ukształtowanie terenu - od tego zależy, jak bardzo potrzebne Ci będą przerzutki. W płaskim jak stół Wrocławiu nie są niezbędne, ale już w Gdańsku bez przerzutek ciężko sobie poradzić. Podobnie z hamulcami – jeśli czekają cię długie i szybkie zjazdy, lepiej poszukaj roweru z hamulcami tarczowymi, jeśli będziesz głównie zatrzymywał się na światłach i przed wbiegającymi pod koła psami, wystarczą V-breaki.

Jeśli potrzebujesz specjalistycznego sprzętu, np. wyczynowego roweru szosowego czy roweru downhillowego, najlepiej jest osobiście udać się do specjalistycznego sklepu, żeby zorientować się przynajmniej w przybliżeniu, na co zwrócić uwagę i z jakimi wydatkami musisz się liczyć. W większości sklepów pracują pasjonaci, którzy po pierwsze wiedzą, co jest naprawdę ważne w rowerze, a po drugie - znają doskonale ofertę.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o poszczególnych elementach roweru, na co zwrócić, zanim się zdecydujesz, sprawdź tutaj.

Rower górski - wady i zalety

Rowery górski, czyli tzw MTB (mountain bike) to wciąż najpopularniejszy rodzaj roweru w Polsce. Najbardziej charakterystyczne cechy roweru górskiego dla amatorów to:

  • szerokie, grube opony 
  • prosta i stosunkowo wąska kierownica
  • amortyzator przedniego koła
  • rama w kształcie zbliżonym do trapezu

Rower górski (MTB) to świetne rozwiązanie dla tych, którzy zamierzają jeździć albo głównie w terenie, albo chcą jeździć rowerem i po ulicach i w dziczy. Rower górski sprawdzi się też wszędzie tam, gdzie drogi są wprawdzie gładkie, ale ukształtowanie terenu sprawia, że jest dużo zjazdów i podjazdów. Pomyśl o nim również, jeśli nie traktujesz swojego sprzętu z wielką pieczołowitością. Rowery górskie są zazwyczaj skonstruowane w taki sposób, żeby przetrwać trudne warunki. 

Jeżeli mieszkasz na wsi i zastanawiasz się, jaki rower kupić, rower górski też może być świetnym rozwiązaniem, nawet jeśli okolica, w której mieszkasz, jest płaska jak stół. Na wsi częściej niż w mieście trzeba jeździć polnymi drogami, również po deszczu, więc szerokie grube opony sprawdzą się lepiej. 

Rower górski będzie natomiast niezbyt dobrym rozwiązaniem, jeśli zamierzasz jeździć rowerem do pracy - brak błotników i niewygodna pozycja sprawią, że prawdopodobnie prędzej czy później zrezygnujesz z takich dojazdów, a rower schowasz gdzieś w piwnicy.  

Zalety roweru górskiego

Największą zaletą roweru górskiego jest to, że dzięki grubym i szerokim oponom świetnie sobie radzi nie tylko na asfalcie, ale również na leśnej ścieżce, w błocie i na kamienistym podłożu. Rowery górskie mają też zazwyczaj nieco mniejsze koła, dzięki czemu łatwiej jest nimi podjeżdżać pod górę.  

Amortyzacja przedniego koła zapewnia dobrą przyczepność na nierównym terenie (zadaniem amortyzatora nie jest komfort rowerzysty, tylko jego bezpieczeństwo!) ale przydaje się też w mieście, np podczas podjeżdżania pod krawężniki czy podczas jazdy po wybrzuszonych przez korzenie chodnikach i ścieżkach rowerowych. Przerzutki w rowerach górskich są zarówno z przodu jak i z tyłu, co pozwala precyzyjnie dobrać przekładnię do aktualnego obciążenia i prędkości.

Rowery górskie są też stosunkowo wytrzymałe - mają niewiele dodatkowych elementów, więc nawet jeśli się przewróci, otrze o coś, w zasadzie nic nie powinno mu się stać, może poza drobnymi zadrapaniami.

Wady roweru górskiego

Jak to często z wadami i zaletami bywa, ta sama cecha, w zależności od okoliczności, może być albo wadą, albo zaletą. A zatem szerokie opony z grubym bieżnikiem, które doskonale sprawdzą się na piaszczystej leśnej ścieżce, na wyasfaltowanej ścieżce rowerowej nie są już takie idealne. Owszem, trzymają się drogi równie dobrze, ale większe tarcie oznacza też zwiększone opory toczenia, a więc musisz włożyć więcej wysiłku, żeby się rozpędzić. 

Rower górski jest tak wyprofilowany, że wymusza mocno pochyloną sylwetkę. Siedzisz dosyć wysoko, a kierownica roweru górskiego jest nisko, więc po pewnym czasie mogą Cię zacząć boleć plecy. Niezbyt wygodnie się również jeździ w tej pozycji w codziennych ubrania, np w płaszczyku 3/4. 

Rowery górskie albo są całkowicie pozbawione błotników, albo mają je tylko w wersji mocno okrojonej, więc w przypadku deszczu możesz być pewien, że na plecach będziesz miał charakterystyczny zaciek wody i błota.

Dla kogo rower miejski

Już z samej nazwy wynika, kto przede wszystkim powinien zainteresować się kupnem roweru miejskiego. Rowery miejskie mają zwykle większe koła niż rowery górskie, mają też osłony na łańcuchy, błotniki, szarsze, inaczej ukształtowane kierownice, bagażniki etc. Świetnie nadają się do dojazdów do pracy czy sklepu, ale jeśli chcesz pojechać na dalszą wycieczkę, też się da, trzeba się tylko liczyć z tym, że nieco trudniej będzie się poruszać po drogach gruntowych czy po wzniesieniach, ponieważ opony rowerów miejskich mają zazwyczaj gładszy bieżnik i węższe opony. 

 Zalety roweru miejskiego

Dwie największe zalety roweru miejskiego to wygodna, „godna” pozycja i błotniki, które chronią ubranie przed zachlapaniem, kiedy jedziesz po mokrym asfalcie. Rowery miejskie często są również wyposażone w bagażniki, co zdecydowanie zwiększa komfort - nie musisz już wszędzie jeździć z plecakiem na plecach czy torbą typu messenger przewieszoną przez ramię. 

Duże koła rowerów miejskich pozwalają przemieszczać się w miarę szybko, a dzięki relatywnie cienkim oponom stawiają relatywnie mały opór toczenia. 

Rowery miejskie mogą mieć ramę męską lub obniżoną, tworząc tzw damkę. Mimo tej nazwy nie obawiaj się roweru w takim kształcie, zwłaszcza jeśli zdarza Ci się jeździć w płaszczy albo w wąskich spodniach. Wsiadanie i zsiadanie z damki jest znacznie łatwiejsze niż z klasycznego męskiego roweru z poziomą rurą ramy umieszczoną wysoko. 

Rower miejski ma jeszcze jedną zaletę, nie tyle praktyczną czy funkcjonalną, ale dla wielu bardzo ważną - potrafi podkreślić styl. Kolor roweru, kształt kierownicy, skórzane siodełko ze sprężynami, nawet lampka i dzwonek potrafią zwracać uwagę nawet największych laików. Rowery górskie przyciągają raczej tylko spojrzenia tych, którzy się nimi jarają. 

ZOBACZ TEŻ: Dlaczego warto dojeżdżać do pracy rowerem

Wady roweru miejskiego

Ze względu na obecność wielu dodatkowych elementów (bagażnik, błotniki, osłona łańcucha, koszyk na kierownicy, większa kierownica etc), typowe rowery miejskie są zwykle znacznie cięższe niż te górskie. Jeśli więc nie masz miejsca na poziomie ziemi, np w ogrodzie czy w garażu, zanim się zdecydujesz na rower miejski sprawdź, ile waży, bo codzienne wnoszenie po schodach, czy nawet znoszenie do piwnicy może być uciążliwe.

Oczywiście ze względu na swoją specyfikę (ciężar, wąskie duże koła i cienkie opony, niewielka ilość lub całkowity brak przerzutek) rower miejski średnio nadaje się do jazdy po pagórkowatym terenie i po terenie w ogóle. Nic dziwnego, że tak gigantyczną karierę rowery miejskie zrobiły właśnie w całkowicie płaskim Amsterdamie.    

Dla kogo rower crossowy/trekkingowy

Jeżeli nie wiesz, jaki rower kupić, bo z jednej strony zależy Ci na wygodnym przemieszczaniu się po mieście, a z drugiej - zdarza Ci się wyjechać poza jego granice, zwróć uwagę na rowery crossowe/trekkingowe. Łączą ona zalety roweru miejskiego i górskiego, jednocześnie dzieląc też ich wady. Rower crossowy jest kompromisem - nie będzie aż tak stylowy jak - powiedzmy - wypasiony cruiser z szeroką kierownicą, poradzi też sobie znacznie gorzej z podjazdem pod górę i nie ułatwi jazdy krętymi ścieżkami. Ale w mieście poradzi sobie lepiej niż górski, a w górach lepiej niż miejski. 

Rower trekkingowy lub crossowy kup więc jeśli potrzebujesz roweru uniwersalnego, takiego, którym i dojedziesz bez problemu do pracy i wybierzesz nsię na kilkudniową wyprawę na Mazury czy wybrzeże Normandii (polecamy!). 

Dla kogo rower elektryczny

Od kilku lat coraz większą popularnością cieszą się rowery elektryczne. Dziś nie są już tak drogie jak na samym początku sprzedaży, więc decyduje się na nie coraz więc osób. Na pierwszy rzut oka niewiele się różnią od motoroweru czy skutera, jednak tak naprawdę mają więcej zalet. Po pierwsze, nadal są rowerami, więc można nimi jechać wyłącznie dzięki sile własnych mięśni. Po drugie - to świetna alternatywa dla tych, którzy chcieliby zadbać o swoje zdrowie, ale nie mogą sobie z różnych względów pozwolić na to, żeby przyjeżdżać do pracy w przepoconym ubraniu, co niestety zdarza się, gdy masz do pracy daleko, zwłaszcza latem podczas upałów. 

Wielu ludzi korzysta z rowerów elektrycznych w ten sposób, że do pracy/szkoły dojeżdżają, korzystając z silnika, a wracają już, pedałując. W domu mogą bowiem szybko wziąć prysznic. 

To także bardzo dobre rozwiązanie dla osób, których stan zdrowia nie pozwala na długotrwały wysiłek. 

NIestety, rowery elektryczne mają też sporą wadę - ze względu na akumulatory są ciężkie i nieporęczne. No i trzeba je ładować, więc najlepiej sprawdzą się u właścicieli domków jednorodzinnych.

ZOBACZ TEŻ: Górski rower elektryczny? Prawdopodobnie idealne rozwiązanie

 

REKLAMA