Jak nie trafić na listę kontuzjowanych?

Dr Travis Stork pracuje na ostrym dyżurze. Codziennie trafia do niego mnóstwo mężczyzn mniej lub bardziej poturbowanych podczas uprawiania sportu. Opisując niektóre z tych przypadków, radzi, jak możesz uniknąć najczęstszych kontuzji, które zdarzają się facetom.

Theresa Ortolani - Rodale Images
fot. Theresa Ortolani
3. Krew z nosa

REKLAMA

Dostałeś piłką lub łokciem w nos? Lekkie krwawienie powstrzymasz sam. Jeśli Ci się to nie uda lub gdy masz zawroty głowy - leć na ostry dyżur.

Recepta: Ściśnij palcami miękką część nosa tuż pod kością i trzymaj 10 minut. Nie przerywaj, by sprawdzić, jak Ci idzie, bo możesz przerwać proces krzepnięcia. Nie przechylaj głowy do tyłu, bo tylko nałykasz się krwi. Przez kilka dni unikaj dmuchania nosa i wtykania tam palców, by umożliwić naczyniom krwionośnym regenerację.

4. Otarcia

Ostra przeprawa w terenie może spowodować bolesne otarcia. Jeśli rany są powierzchowne i nie przeszkadzają w ruchu, odpuść sobie wizytę u lekarza.

Recepta: Dokładnie umyj ranę wodą z mydłem, możesz użyć strzykawki, by oczyścić otarcie pod ciśnieniem. Woda utleniona zabija wszystko, również zdrową tkankę stanowiącą klucz do regeneracji. Dlatego zamiast obmywać nią ranę, lepiej upewnij się, że jesteś szczepiony na tężca.

5. Podbite oko

Podbite i opuchnięte oko to nie powód, by pędzić do lekarza, jeśli nie masz problemów z widzeniem, a kości wokół oczodołu nie są uszkodzone. Jeśli podejrzewasz poważny uraz głowy, leć na pogotowie.

Recepta: Przez 24-48 h co godzina przykładaj do oka woreczek z lodem na 10-15 min (oczywiście, gdy nie śpisz). Opuchliznę zniwelujesz, nie zwieszając głowy poniżej poziomu serca. Jeśli potrzebujesz środków przeciwbólowych, wybierz paracetamol. Ibuprofen może zwiększyć krwawienie w siniaku, który powinien zejść po 1-2 tygodniach.

Stan zagrożenia, czyli niebezpieczne dyscypliny sportowe

Do najbardziej kontuzjogennych sportów należą: rugby (30 kontuzji na 1000 h uprawiania), koszykówka (14), squash (14), bieganie (11), narty (8) i tenis (5). Wskaźnik powyżej 5 jest uznawany za wysoki. Sprawdź, na które części ciała powinieneś szczególnie uważać, uprawiając swój ulubiony sport.

Część ciała

Sport

Głowa

Kolarstwo, narty, snowboard, rolki, rugby lub piłka nożna, ręczna, (nie nosi się kasków).

Bark

Piłka nożna, ręczna, kolarstwo (uderzenia i zderzenia) czy trening siłowy (przeciążenia).

Nadgarstek

Kolarstwo, piłka nożna, koszykówka, rolki (upadki) lub sporty rakietowe (przeciążania).

Plecy

Trening siłowy (przeciążenia), piłka nożna czy ręczna (sporty kontaktowe), tenis (naciągnięcia).

Naciągnięcie uda

Zdarza się w sportach wymagających sprintów, np. piłce nożnej czy koszykówce.

Kolano

Piłka nożna, tenis, squash etc. (szybkie zmiany kierunku) lub bieganie (wstrząsy).

Kostka

Tenis, squash, badminton, piłka nożna, koszykówka (szybki ruch i nagłe zmiany jego kierunku).

Ścięgno Achillesa

Sporty wymagające skoków i sprintów: koszykówka, piłka nożna, tenis, squash.

 

MH 08/2011

1 ... 3 4 5
STRONA 5 z 5
Zobacz również:
Co pić w trakcie wysiłku? Producenci oferują znacznie więcej opcji niż popularne napoje izotoniczne. Prześwietlamy kilka z ich propozycji.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA