Jak nie trafić na listę kontuzjowanych?

Dr Travis Stork pracuje na ostrym dyżurze. Codziennie trafia do niego mnóstwo mężczyzn mniej lub bardziej poturbowanych podczas uprawiania sportu. Opisując niektóre z tych przypadków, radzi, jak możesz uniknąć najczęstszych kontuzji, które zdarzają się facetom.

Theresa Ortolani - Rodale Images
fot. Theresa Ortolani
• Martwy ciąg: Wykonuj to ćwiczenie bardzo dokładnie, by uniknąć kontuzji. Stań wyprostowany z nogami rozstawionymi na szerokość ramion. Chwyć piłkę lekarską. Z wyprostowanej pozycji powoli opuść piłkę, utrzymując wyprostowane ramiona i lekko zgięte plecy, biodra wysuń nieco do tyłu, kolana lekko ugięte. Opuść piłkę tak nisko, jak pozwolą Ci ścięgna udowe. Wróć do pozycji wyprostowanej, napinając mięśnie ud. Wykonaj 2-3 serie po 5-8 powtórzeń.

REKLAMA

Uraz barku

Przypadek: 28-letni mężczyzna skarży się na ostry ból barku wskazujący na uraz stawu barkowo-obojczykowego. Do kontuzji doszło w czasie zderzenia z innym zawodnikiem.

Zjeżdżając w szaleńczym tempie ze wzgórza lub z impetem atakując obronę przeciwnika, zdecydowanie podnosisz ryzyko urazu stawu barkowego lub pęknięcia obojczyka. To częsta kontuzja przy sportach kontaktowych, takich jak hokej, ale zdarza się też w czasie zwykłego upadku, gdy bark poddaje się w najsłabszym miejscu - dochodzi do rozerwania stawu lub pęknięcia kości. Leczenie oznacza przede wszystkim dużo odpoczynku, na co najmniej 8 tygodni możesz zapomnieć o sporcie i siłowni.

Chroń się

Padaj na okrągło: Naucz się rozkładać siłę upadku na jak najwięcej stawów i kości. Twoim celem jest przetoczenie się w upadku, a nie zatrzymanie na jednym, niestety słabym punkcie. Zamiast się spinać, rozluźnij mięśnie. Ćwicz na materacu, starając się upadać w możliwie naturalny, swobodny sposób.

Uraz więzadła krzyżowego przedniego

Przypadek: 34-letni mężczyzna skarży się na silny ból i opuchliznę prawego kolana. Pacjent usłyszał trzask w kolanie podczas nagłego zwrotu w czasie gry w piłkę nożną.

Naderwania więzadła krzyżowego przedniego, podobnie jak innych ścięgien, są niezwykle powszechne wśród weekendowych sportowców. Faceci, którzy spędzają cały tydzień za biurkiem, często nie są przygotowani na nagłe zrywy i zwroty niezbędne podczas sobotniego meczu czy jazdy na nartach. Zwrot całego ciała, gdy stopa mocno stoi na podłożu, to ogromne ryzyko dla kolana.

Na początek krótka lekcja anatomii - zbadaj swoje kolano. Po bokach biegną dwa ścięgna kontrolujące ruch na boki, w środku stawu dwa ścięgna krzyżowe (przednie i tylne), odpowiedzialne za ruch w przód i w tył. Mocne uderzenie w kolano lub nagła zmiana kierunku ruchu może doprowadzić do nadwerężenia lub zerwania któregoś z tych ścięgien. W najlepszym wypadku będziesz uziemiony na długie miesiące, w najgorszym czeka Cię interwencja chirurga.

Chroń się

• Otul kolano: Najlepszą ochroną dla kolana są silne mięśnie i ścięgna wokół niego. Ćwicz nogi - rób przysiady, wyciskanie ciężarów, ćwiczenia na ścięgna opisane wcześniej.

• Skacz: Ćwicz przysiady z wyskokiem, by oprócz siły poprawić równowagę i koordynację. Stojąc z nogami na szerokość ramion i z rękami wyciągniętymi przed siebie wykonaj przysiad do momentu, aż uda będą równoległe z podłogą. Wyskocz do góry, unosząc jednocześnie ramiona. Opadnij na obie stopy, pilnując, by kolana nie wygięły się do środka. Odpocznij kilka sekund i powtórz w 3 seriach po 10-12 powtórzeń.

Wstrząs mózgu

Przypadek: 28-letni mężczyzna skarżący się na zawroty i bóle głowy oraz problemy z koncentracją. Pacjent uderzył się w głowę podczas upadku z roweru. Nie nosił kasku.

Gdy podczas jazdy na rowerze, nartach lub zmagań na boisku uderzasz w coś głową, mózg przeżywa silny wstrząs i obija się o ścianki czaszki, wysyłając w niebyt cenne neurony. Często skutkuje to uczuciem dezorientacji, zaburzeniami wzroku, utratą pamięci, mdłościami, a nawet utratą świadomości. Jedno mocne wstrząśnienie lub seria drobnych może prowadzić do depresji lub demencji, co często widać u graczy futbolu amerykańskiego z ligi NFL.

1 ... 2 3 4 ... 5
STRONA 3 z 5
Zobacz również:
Bieganie zawsze jest dobre, ale bieganie w terenie jest jeszcze lepsze. Masz ciekawsze trasy, czystsze powietrze i piękniejsze widoki (o ile nie zasłania Ci ich zalewający oczu pot). Oto 10 patentów na dobre trailowe początki. 
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA