[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Ćwiczenia na kręgosłup, które warto wykonać

Gdy dokucza Ci ból kręgosłupa, powinieneś wzmocnić mięśnie korpusu. Musisz jednak pamiętać, że niektóre ćwiczenia są bardziej wskazane od innych, a niektórych nie powinieneś robić pod żadnym pozorem. Sprawdź, jakie ćwiczenia na kręgosłup możesz wykonywać.

ból kręgosłupa fot. Lightspring, 2015, shutterstock.com
Zasada jest taka: jeśli ból jest niewielki i bardziej przypomina dyskomfort niż ból, możesz liczyć na to, że wzmocnienie mięśni grzbietu i brzucha zmniejszy dolegliwości.

Jeśli jednak po rozpoczęciu ćwiczeń ból staje się ostry lub nie przechodzi nawet po 15 minutach, przestań się ruszać i zgłoś się do lekarza.

Sprawdź, jakie ćwiczenia na kręgosłup możesz wykonywać, a jakie zdecydowanie powinieneś sobie odpuścić.

ćwiczenia na kręgosłup rys. Rodale Images
To możesz robić

1. Unoszenie bioder

Połóż się na plecach i ugnij nogi w kolanach, tak żeby tworzyły kąt prosty. Ręce rozłóż szeroko, żeby opierać się tylko na barkach.

Następnie napnij pośladki i wypchnij je w górę, tak by barki, biodra i kolana ustawiły się w linii prostej.

Zrób 10 powtórzeń.

ćwiczenia na kręgosłup rys. Rodale Images
2. Plank bokiem

Żeby wzmocnić mięśnie grzbietu, ale nie przeciążać kręgosłupa w płaszczyźnie, w której jest najczęściej przeciążany, połóż się na boku, następnie oprzyj się na przedramieniu zgiętej pod kątem prostym ręki.

Starając się utrzymać kręgosłup w jednej linii z nogami, unieś wyprostowaną nogę do poziomu.

Zrób po 5 powtórzeń na każdą nogę.

ćwiczenia na kręgosłup rys. Rodale Images
3. Półbrzuszki

Tradycyjne „brzuszki” przy bólu kręgosłupa to zły pomysł.

Ale możesz je zastąpić półbrzuszkami – ugnij nogi w kolanach, zahacz je o drabinki i unoś tułów jedynie do takiej wysokości, gdy Twoje barki osiągną wysokość kolan. 

ćwiczenia na kręgosłup rys. Rodale Images
Tego nie rób

1. Skłony na prostych nogach

Przy bólu dolnej części kręgosłupa niewskazane są skłony na wyprostowanych nogach.

To ćwiczenie może spowodować nasilony ucisk na krążki międzykręgowe, a jednocześnie może za mocno rozciągać mięśnie i wiązania, które stabilizują kręgosłup.

ćwiczenia na kręgosłup rys. Rodale Images
2. Podciąganie na drążku

Często słyszy się zalecenia, by – gdy tylko pojawi się ból kręgosłupa – więcej wisieć i podciągać się na drążku.

Wielu ludziom wiszenie rzeczywiście przynosi ulgę, jednak jeśli ból wynika z przepukliny jądra miażdżystego, może też doprowadzić do pogorszenia stanu.

Dlatego zanim zaczniesz wisieć na drążku, skonsultuj ten pomysł z ortopedą, bo możesz sobie zrobić krzywdę.

ćwiczenia na kręgosłup rys. Rodale Images
3. Unoszenie nóg w pozycji leżącej

Podobnie jest z unoszeniem obu nóg w pozycji leżącej. Uważa się, że to ćwiczenie wzmacnia mięśnie grzbietu i brzucha.

Faktycznie wzmacnia, jeśli jednak kręgosłup już Cię boli, próba podniesienia dwóch nóg naraz najprawdopodobniej spowoduje nasilenie bólu.

Napięcie mięśni w trakcie wznoszenia i opadania jest zbyt duże. 

Departament Zdrowia MH przypomina: Każdy ból kręgosłupa lepiej skonsultować z lekarzem. Kręgosłup jest jak autostrada: wypadek na niej paraliżuje ruch w całej okolicy.

Komentarze

 (4)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij