Israel Adesanya – poznaj drogę wojownika

Jeden z najlepszych zawodników UFC – Israel Adesanya – utrzymuje się na topie dzięki ciężkiej pracy i kompleksowemu podejściu do sportu.

Israel Adesanya fot. Getty Images

Israel Adesanya: początki kariery, trening i regeneracja

Israel Adesanya może poszczycić się imponującym bilansem walk pod egidą UFC (23 zwycięstwa, 1 porażka). Przegrał z nie byle kim, bo z polskim czempionem Janem Błachowiczem. 

Co ciekawe, swoją przygodę ze sportami walki rozpoczął, aby umieć się obronić. „Naprawdę chciałem nauczyć się, jak chronić siebie w każdym aspekcie” – twierdzi urodzony w Nigerii sportowiec. Adesanya spędził swoje nastoletnie lata w Nowej Zelandii, do której wyemigrowali jego rodzice, chcąc zapewnić swoim dzieciom należyte wykształcenie. Młody Israel Adesanya nie garnął się jednak specjalnie do nauki, za to miał smykałkę do sportu oraz... anime, którego stał się wielkim fanem. Po zakończeniu kariery planuje nawet założyć firmę zajmującą się produkcją anime. 

Początkowo zajął się treningiem taekwondo, lecz po złamaniu ręki jego zapał osłabł. Po ukończeniu 18 lat rozpoczął jednak treningi kick-boxingu, zainspirowany tajskim filmem o sztukach walki, słynnem „Ong-Bak”. Po kilku latach i wielu błyskotliwych nokautach w końcu do drzwi Israela zapukało UFC.

W 2021 roku na gali UFC 221 pokonał on Roba Wilkinsona, wygrał premię za występ wieczoru i wyrył swoje nazwisko w historii UFC. Od tamtego czasu zdążył już kilkukrotnie obronić tytuł mistrza świata UFC wagi średniej, ostatnio podczas gali UFC 276, rozegranej 3 lipca w Las Vegas. Jak postrzega swój sukces po kilku latach od debiutu w oktagonie? 

W głównej mierze przypisuje swój sukces ciężkiej pracy. „Wiele osób trenuje, ale nie robią tego z należytym oddaniem i zaangażowaniem” – twierdzi mistrz. Israel odwołuje się do etyki pracy, która oddziela go od wielu fighterów tęskniących za osiągnięciem jego poziomu. I to nie tylko podczas wylewania potu na treningach. Nigeryjczyk dba o swoją formę w bardzo kompleksowy sposób.

Regeneracja jest częścią treningu – powtarza ciągle Adesanya. – Potrzebujesz czasu na odpoczynek, abyś mógł dostosować się do pracy, którą właśnie wykonałeś”. Dla nigeryjskiego mistrza oznacza to pracę z oddechem, sesje medytacyjne czy bardzo ciekawe treningi regeneracyjne w basenie, podczas których przemieszcza kettle z punktu A do punktu B pod wodą. „Nie robię tego dla lepszych wyników sportowych, ale dla lepszej stabilności psychicznej” – dodaje fighter.

Praca z oddechem zajmuje centralne miejsce w treningowym świecie Adesanya. „Rozpoczęcie współpracy z trenerem oddechu i mentalności Dave'em Woodem było najważniejsze – wspomina sportowiec. – Czuję, że w tej materii toruję drogę, wyznaczam trendy”.

Trenuj jak Israel Adesanya

Program treningowy Adesanyi polega w równym stopniu na wyrabianiu odporności psychicznej, co na rozwijaniu siły i sprawności fizycznej. Poznaj jego triki.

Airbike

Zdolność do wykonywania zadań pod wpływem zmęczenia jest niezbędna w oktagonie. Dodaj kilka sprintów na koniec treningu. Zrób 3 rundy po 45 sekund na rowerze. Zrób to na pełnym gazie, a następnie przejdź do łatwego tempa wysiłku przez 60 sekund.

Praca z oddechem

Adesanya wykonuje treningi na basenie 2-3 razy w tygodniu, aby rozwinąć swój próg tlenowy i lepiej kontrolować oddech. Do tego będziesz musiał znaleźć partnera. Weź duży, głęboki wdech przez usta i opuść się pod powierzchnię. Utrzymuj stan podobny do zen, dopóki nie będziesz musiał wrócić do góry po powietrze.

REKLAMA