Ostatni Super Bowl oglądało 100 milionów widzów, a firmy za 30 sekund reklamy musiały zapłacić 5,5 mln dolarów. Dlaczego kibice tak kochają ten sport? Bo mogą oglądać wyczyny sportowców na kosmicznym wręcz poziomie. Wielu z nich miałoby szanse w walce z czołowymi sprinterami świata. Bo Michael Jackson w 1986 roku przebiegł 40 jardów (36,5 m) w imponującym czasie 4,12 sekund.
ZOBACZ TEŻ: Daente Battle - legenda polskiej sceny futbolu amerykańskiego
Usain Bolt pokonał ten dystans w 4,22 s, ale było to rok po zakończeniu przez niego kariery na pokazie przy okazji Super Bowl, więc o tytuł najszybszego człowieka świata raczej nie musi się jeszcze martwić. Ciekawe, jak poradziłby sobie Robert Lewandowski z kopnięciem jajowatej piłki? Najdłuższy celny kick ma długość 64 jardów, a wykonał go w 2013 roku Matt Pratter.
Drugi na tej liście jest Polak Sebastian Janikowski, który trafił między słupki z odległości 63 jardów. Na podobną odległość, 66 jardów, tyle że rzutem, posłał piłkę Aaron Rogers w 2016 roku. OK, ale przecież najwięcej walki jest w kontakcie. Jak zatrzymać albo przepchnąć takich atletów? To proste: trzeba być silniejszym od nich. Za najsilniejszego zawodnika NFL uznawany jest Larry Allen, który wyciskał na ławeczce 320 kg, a przysiad robił z 411 kg na sztandze.
W dodatku przy wzroście 190 cm i wadze 147 kg był wystarczająco szybki, by obiec obrońców przeciwnika. Nic dziwnego, że takich sportowców kibice chcą oglądać w akcji. Ty też masz taką możliwość i nie musisz od razu jechać na Super Bowl.
W Polsce prężnie działa bowiem drużyna Panther Wrocław, która nie dość, że regularnie zdobywa krajowe laury, to jeszcze godnie reprezentuje polską szkołę futbolu amerykańskiego na arenie międzynarodowej. Poznaj ich bliżej!
Zasady gry
1. Liczba zawodników
22 (po 11 w każdej drużynie). Gra defensywna Polega na niedopuszczeniu przeciwnika do pola punktowego.
2. Rozpoczęcie gry
Mecz rozpoczyna się wykopem piłki.
3. Błąd w grze – FumBle
Oznacza upuszczenie piłki przez zawodnika atakującego. Każdy z zawodników może ją wtedy podnieść.
4. Kary
Sędziowie oznaczają karę żółtymi flagami, które rzucają na boisko podczas zagrania. Karą jest strata jardów.
5. Gra ofensywna
Drużyna będąca w posiadaniu piłki musi ją wnieść w pole punktowe rywali. Zespół utrzymuje się przy piłce, jeśli w 4 próbach uda mu się przesunąć o co najmniej 10 jardów.
Zdobywanie punktów
Przyłożenie + 6 pkt
Najcenniejsza akcja. Zawodnik wbiega z piłką w pole punktowe przeciwnika lub – znajdując się w tym polu – łapie piłkę podaną przez partnera.
Kopnięcie na bramkę+ 3 pkt
Kopnięcie z pola między słupkami i nad poprzeczką bramki.
Podwyższenie + 1 pkt
Po zdobyciu przyłożenia zespół może spróbować skutecznie kopnąć na bramkę z drugiego jarda.
Podwyższenie + 2 pkt
Po przyłożeniu drużyna musi w jednej akcji ponownie wprowadzić piłkę w pole punktowe rywali.
Safety + 2 pkt
Punkty zdobyte przez formację obrony za przewrócenie zawodnika ataku będącego w posiadaniu piłki w jego polu punktowym.

Komentarze