Fitnessowe i zdrowotne trendy w 2023 roku

Znowu spoglądamy w naszą kryształową kulę, by zobaczyć, jakie zdrowotne i fitnessowe trendy będą dominować w nadchodzących miesiącach. Spójrz z nami, bo może zobaczysz w niej sposób na zbudowanie najlepszej formy w życiu.

Fitnessowe i zdrowotne trendy FOT. PATRICE DE VILLIERS

1. Mięso bez mięsa

Weganie, którzy już nie są skazani na wybór między suchymi burgerami z fasoli a dziwnymi miksturami sojowymi, będą mieli do wyboru wręcz całą paletę wędlin. Naturalne, sfermentowane, bezodpadowe „mięso” firmy Symplicity Foods, stworzone przez byłego szefa kuchni Neila Rankina, można znaleźć w wielu sklepach Wielkiej Brytanii, a Tindle (pierwszy „kurczak” na bazie roślin) rozprzestrzenia się na brytyjskie puby i restauracje. Inwazja na Europę nieunikniona, niezależnie od uzgodnień brexitowych.

2. Złamiesz swój system stresu

Aplikacje do medytacji? To był dopiero początek… W 2023 r. spodziewaj się napływu nowych techno - logii, pomagających w radzeniu sobie ze stresem współczesnego życia. Np. noszony na nadgarstku Apollo Neuro ma zwiększać odporność na stres przez dostarczanie delikatnych fal wibracyjnych, opartych na wzorcach od - dychania. A firma NuCalm wykorzystuje „oprogramowanie neuroakustyczne” (tony o określonych częstotliwościach) ułatwiające relaks, przez co rzekomo zapewnia w ciągu 30 minut korzyści, jakie dają dwie godziny snu.

3. Każdy będzie należeć do elity

Umięśnieni 25-latkowie będą mniejszością na za - wodach fitness. Prawie trzy czwarte uczestników światowych zawodów Hyrox ma ponad 30 lat, a 8% powyżej 50. Myślisz, że to nie dla Ciebie? Możesz wystartować w czteroosobowej sztafecie albo w sesji próbnej Hyrox Gym Tour. W 2022 r. CrossFit wprowadził nowy system „Level”: liczbową reprezentację umiejętności sportowców, która ułatwia znajdowanie przeciwników na naszym poziomie. Nie masz czasu na zawody? Firma Battle Cancer wprowadziła nowy, skondensowany w czasie format wyzwań na rok 2023, aby uwzględnić osoby, które mają sporo pracy, zajmują się rodziną i dla których całodniowe zawody są właściwie nie do ogarnięcia. Proponowane przez nich workouty też są do wykonania, nawet jeśli wolnego czasu masz jak na lekarstwo.

4. Trenerzy oczyszczą emocje przez EMOM

Wiadomo, że ruch to zdrowie, ale siłownia stanie się też pokojem terapeutycznym. Dobre samopoczucie psychiczne staje się rosnącą motywacją do treningu, chociaż kiedyś było daleko w hierarchii ważności. Dziś nawet 40% bywalców klubów fitness chodzi tam dla zdrowia psychicznego. Coraz więcej osób szuka zajęć skoncentrowanych na zdrowiu emocjonalnym, a instruktorzy fitness zmieniają cele zajęć („Dbanie o siebie nie jest samolubne!”). W Stanach Zjednoczonych sieć Coa jest pierwszym „psychoterapeutycznym studiem fitness”, prowadzącym zajęcia terapeutyczne w tradycyjnym modelu siłowni. W przyszłości fitness w mniejszym stopniu koncentrować się będzie na poprawie formy fizycznej, a zamiast tego stanie się przestrzenią do wyrażania siebie.

5. Będziesz dla siebie milszy

Niektórzy ludzie budują formę na siłowni bez cackania się ze sobą. Inni jednak wolą życzliwą zachętę zamiast krzyczącego nauczyciela w-f. Może to znak czasów, ale zauważa się odejście od zbyt „wojskowego” języka w klubach fitness („Ból to słabość opuszczająca ciało!”), a także nie zakłada się też z góry, że motywacją bywalców siłowni jest głównie chęć zrzucenia zbędnych kilogramów, choć nadal jest to ważne. Tymczasem mocno rozwija się trend pełnej akceptacji własnego ciała. Wpływowy fitness influencer, Joey Swoll, zobaczył, jak liczba jego fallowersów eksploduje w 2022 roku, od kiedy zaczął banować tych, którzy są nietolerancyjni dla mniej doświadczonych bywalców siłowni.

6. Greenwashing dostanie bana

Ludzie widzą, że greenwashing (pozorowane działania na rzecz środowiska naturalnego, bez rzeczywistych działań w tym kierunku) w branży wellness istnieje. A ponieważ firmy to widzą, więc zobaczymy więcej „inwestycji w kapitał naturalny”, na przykład finansujących projekty rewitalizacyjne. Marki zdrowotne będą celować w świadomych konsumentów, ale zawsze warto być czujnym na same hasło „ochrona środowiska”.

7. W golfa w golfie

Golf przyciąga coraz młodszych. Od początku pandemii średni wiek golfistów obniżył się o pięć lat. Widać coraz więcej marek i klubów, które chcą zaspokoić potrzeby rosnącej liczby golfistów. Firma Whoop (trackery aktywności) jest partnerem PGA Tour, a marka funkcjonalnej odzieży fitness Nobull ma własną ofertę odzieży golfowej. Młodsi profesjonalni golfiści podchodzą do gry inaczej, bardziej skupiając się na pracy na siłowni. Treningi kondycyjne dla golfistów mogą pojawić się w Twojej aplikacji w ciągu najbliższego roku.

8. Wykorzystasz odwodnienie

Odwodnione posiłki (to nie do końca to samo, co liofilizowane) dołączą do Twojego planu uzupełniania paliwa wraz ze zwykłymi koktajlami i batonikami. Gruba ryba na rynku posiłków w proszku, Huel, ma pełnowartościowe produkty, do których wystarczy dodać wody, by zjeść ciepłą miskę np. tajskiego curry. Szybko, zdrowo i treściwie.

9. Rowerowy szał będzie przybierał na sile

Sprzedaż rowerów w Polsce zapikowała w górę w 2020 r., wzrastając w porównaniu do 2019 r. o 126,5%. Oczywiście przyczyniła się do tego pandemia, ale obecnie ludzie wsiadają na rowery nie tylko by utrzymać formę, ale też dojechać do pracy. Wpływ  na to ma rosnąca troska o środowisko, ale też o stan portfela – jazda samochodem do pracy staje się coraz droższa. Kusi Cię e-rower, ale nie jesteś pewien, jak zmieścić się z takim wydatkiem w budżecie? Brytyjski start-up Skarper zaprezentował nowy zestaw do konwersji e-roweru, który wykorzystuje specjalnie zaprojektowaną tarczę hamulcową, aby zapewnić moc zwykłemu rowerowi szosowemu.

10. Soft drinki dodadzą Ci wigoru

W 2023 r. będziesz pić, żeby pamiętać, a nie żeby zapomnieć. Rośnie popularność tak zwanych napojów funkcjonalnych – ukierunkowanych na działanie mózgu, nastrój i ogólny stan zdrowia. Musujące napoje owocowe wypierają gazowane soft drinki, a po napoje magnezowe ludzie sięgają tak jak kiedyś po kawę. Na rynku możesz znaleźć coraz więcej bezalkohloowych napojów nootropowych z „naturalną kofeiną” i adaptogenami.

11. Zrobisz HIIT bliżej domu

Mimo że pracę w domu wykonuje znacznie mniej osób w Polsce, niżby się wydawało (w roku 2021 8,9% zatrudnionych), to jednak życie codzienne staje się coraz bardziej oparte na lokalnej społeczności. Coraz częściej ludzie chcą pracować, jeść, robić zakupy i trenować w odległości krótkiego spaceru od domu. To może postawić rynek klubów fitness na głowie. Może nastąpić wzrost mikroklubów w przyjaznych sąsiedzkich przestrzeniach fitness, z małymi grupami (coś, na co właściciele siłowni mogą sobie łatwiej pozwolić, bez wynajmowania powierzchni w drogim wieżowcu).

12. Popularność kardio będzie rosła

Pandemia spowodowała, że więcej ludzi uprawiało na świeżym powietrzu piesze wędrówki, bieganie czy jazdę na rowerze. Ale nawet teraz, gdy siłownie działają normalnie, aktywność outdoorowa jest najczęściej rejestrowana przez sportowe trackery. Kardio zyskuje na popularności także na siłowni. Okazuje się, że zajęcia z użyciem takiego sprzętu, jak rowery powietrzne, skiErgi, bieżnie elektryczne itp., są bardziej popularne, ponieważ trudno je wykonać w domu.

Fitnessowe i zdrowotne trendyFOT. PATRICE DE VILLIERS

13. Trening w Metaversum

Future Laboratory przewiduje wzrost liczby wirtualnych wydarzeń wellness, podając za przykład Metabike: domowy rower fitness, który pozwala zdobywać punkty, które można wymieniać na rabaty. Firma Les Mills uruchomiła aplikację Bodycombat VR, która łączy rzeczywistych trenerów z wirtualną rzeczy wistością, dzięki czemu gracze mogą doskonalić swoje umiejętności sztuk walki na międzygalaktycznych pustyniach. To branża fitness może zapewnić rozwój „wciąż koncepcyjny, w dużej mierze niezrealizowany” Metaversum, wskazując, że jednym z pierwszych ruchów Meta było kupienie aplikacji fitness VR Supernatural.

14. Fitness w terenie będzie kwitł

Zamknięcia siłowni w 2020 r. doprowadziły do gwałtownego wzrostu liczby ludzi trenujących w terenie. Ogólnoświatowe badanie, przeprowadzone przez American College of Sports Medicine, oceniło to jako trzeci największy trend na 2022 rok. W przyszłym roku krzywa popularności fitnessu przygodowego, albo – jeśli wolisz – „quasi-alpinizmu” może jeszcze bardziej pójść w górę; od wypraw przez las w kamizelkach obciążeniowych po weekendowe wypady nad jeziora i posty na Instagramie z tekstem: „Jaki jest sens bycia silnym, jeśli się tego nie używa?”.

15. Twoje ciuchy będą mądrzejsze

Firma Whoop wprowadziła na rynek odzież z czujnikami Whoop Body. Planuje włączyć technologię śledzenia zdrowia i aktywności do innych marek. Amerykański start-up Asensei wplata technologię przechwytywania ruchu w zestaw „połączonego coachingu”, który liczy liczbę powtórzeń i rejestruje Twoją formę. Zestaw brytyjskiej marki Kymira jest tworzony przy użyciu „podczerwieni wbudowanej w tkaniny”, która pomaga organizmowi wytwarzać poprawiający przepływ krwi tlenek azotu. Są też ciuchy mniej techniczne: Omorpho ma nową gamę „odzieży z mikrociężarkami”, w których trening z obciążeniem własnego ciała będzie ciut trudniejszy.

16. Aplikacja prawdę Ci powie

Kalorie i dystans? Banał. Oczekujemy coraz więcej od sportowych trackerów czy zegarków. Spodziewaj się trackerów, oferujących dodatkowe informacje na temat częstości oddechów i tlenu we krwi. Rośnie również zapotrzebowanie na domowe testy krwi, moczu i kału. Serwis Zoe, który ocenia wpływ żywności na biomarkery, takie jak tłuszcze we krwi, miał listę oczekujących długą na 220 000 osób. Są też nowe start-upy, oferujące np. testy męskiej płodności, m.in. Bird&Be, Zava czy Kindly.

17. Wirtualne stanie się realne

Treningi oparte na aplikacjach są nadal popularne, ale widać, że rośnie potrzeba kontaktu międzyludzkiego. W tym roku aplikacja treningowa Fiit prowadziła wydarzenia w kultowej siłowni CrossFit WIT, a teraz współpracuje z siłowniami, aby oferować cyfrowe treningi kompatybilne z ich ofertą. I chociaż korzystanie z aplikacji w domu spadło, wiele osób wykonuje teraz treningi na siłowni w oparciu o te aplikacje. A Safe Sweat w Kanadzie to koncepcja siłowni z prywatnymi salami, w których użytkownicy mogą trenować do biblioteki wideo z treningami.

18. Ważne będzie to, co robisz między

Profi od dawna wiedzą, że regeneracja jest tak samo ważna, jak trening. Szukają lepszych wyników w treningu mobilności, rozluźniania mięśniowo-powięziowego czy ćwiczeniach poprawiających biomechanikę ruchu. Statystyki producentów Garmina pokazują, że pilates, praca z oddechem i joga to najszybciej rozwijające się zajęcia wśród użytkowników tych zegarków, a popularna aplikacja mobilna Pliability (wcześniej Romwod) niedawno zmieniła nazwę, aby rozszerzyć swoje kompetencje poza CrossFit. W siłowniach już pojawiają się strefy regeneracyjne ze sprzętem takich marek, jak Hyperice i Therabody.

19. Kluby fitness staną się miejscami spotkań

Kluby fitness to nowe puby. Coraz więcej miejsc chce zwiększyć liczbę odwiedzających przez takie wydarzenia, jak prelekcje, konkursy i treningi z muzyką graną na żywo przez DJ-ów. Sprzedawcy sprzętu fitness stawiają sprzedaż na drugim miejscu po „doświadczeniach” klientów, które mają po treningach grupowych i seminariach. „Prawdziwym celem naszego sklepu jest budowanie społeczności Gymshark” – powiedział dyrektor generalny Ben Francis, gdy jego marka odzieżowa otworzyła swój pierwszy sklep stacjonarny. Tymczasem berliński eksporter John Reed organizuje wieczory komediowe i sprzedaje odzież oraz płyty winylowe w swojej siłowni.

20. Będziesz testować na sobie to, co sprawdzone

Klient branży wellness po pandemii bardzo różni się od tego z roku 2019. Silna jest tendecja odchodzenia od rozwiązań opartych na trendach i ostrożnego podchodzenia do medialnych rewelacji. Ludzie domagają się więcej dowodów i wiarygodnych ekspertów. A marki rezygnują z absurdalnych niekiedy twierdzeń marketingowych branży wellness. Firma probiotyczna Seed ma własną radę naukową, w której skład wchodzą lekarze i badacze. Firmy korzystają z wiedzy ekspertów z najlepszych uniwerystetów na świecie. Mimo to, podobnie jak przy „greenwaching”, trzeba być czujnym na „medicalwashing”.

21. Będziesz odpoczywać od sieci. Tym razem na poważnie

Uzależnienie od internetu budzi niepokój naukowców od ponad dwóch dekad (psycholog, dr Kimberly Young, napisała ostrzegawczy przewodnik „Caught In The Net” w 1998 r.). Ale kiedy człowiek, taki jak Joe Wicks – który zbudował swoje imperium dzięki mediom społecznościowym – ogłasza swoim prawie 5 milionom obserwujących na Instagramie, że jego telefon jest „źródłem prawie wszystkich negatywnych emocji, jakie odczuwa”, to znak, że przerwa jest potrzebna. W przyszłym roku zobaczymy wzrost korzystania z aplikacji blokujących media społecznościowe, takich jak Freedom, oraz zwiększone zainteresowanie wakacjami bez wi-fi. Czy wytrzymasz bez komórki chociaż trzy dni?

Fitnessowe i zdrowotne trendyFOT. PATRICE DE VILLIERS

22. Polubisz krainę lodu

Lodowe kąpiele od dawna stosowane są dla poprawy zdrowia, ale w ciągu najbliższych 12 miesięcy morsowanie stanie się naprawdę popularne. Guru zimnego chowu, Wim Hof, staje się wręcz celebrytą, a wanna pełna kostek lodu w ogrodzie za domem to najnowsza propozycja wyposażenia domowej siłowni dla influencerów fitness na Instagramie. Chcesz spróbować sam? Nie musisz wyruszać nad morze albo nad jezioro. Basen do kąpieli lodowych możesz kupić za około 2000 zł, tylko musisz postarać się o lód albo liczyć na pomoc Matki Natury.

23. Będziesz jadł z aptekarską precyzją

Zmienia się podejście do dbania o zdrowie – z reaktywnego na proaktywne. Są już gadżety do śledzenie poziomu glukozy we krwi. Urządzenia do ciągłego monitorowania poziomu glukozy (CGM) ewoluowały poza narzędzia do walki z cukrzycą w takie, które mają za zadanie dbać w dobre samopoczucie użytkowników. Levels Health wykorzystuje technologię CGM, aby dostarczać w czasie rzeczywistym wgląd w to, jak dieta wpływa na Twoje zdrowie metaboliczne i pomaga w precyzyjnym planowaniu posiłków i odżywek.

Zobacz również:
REKLAMA