Fitness i trening – dwa filary zdrowia

Nie ulega wątpliwości, że deficyty snu i ruchu doprowadzają człowieka do nieciekawego stanu. Dlatego, by zachować sprawność i dobre samopoczucie, konieczna jest odpowiednia dawka zarówno treningu, jak i regeneracji. 

zdrowy sen, trening shutterstock.com

Jak dobry i zły sen wpływa na zdrowie?

1. 12% - mądre głowy wyliczyły, że o tyle zwiększa się ryzyko przedwczesnej śmierci, jeśli regularnie śpisz mniej niż 6 godzin – czytamy w periodyku „Sleep”.

REKLAMA

2. Jak donosi American Academy of Sleep Medicine, wydłużenie snu z 6,5 do 10 godzin może poprawić osiągi sportowe, m.in. skrócić czas sprintu czy zwiększyć dokładność uderzeń.

3. Według „American Journal of Clinical Nutrition” niewyspany prędzej zdecydujesz się na późnonocne przekąski o wysokiej zawartości węglowodanów niż osoby śpiące przez 8 godzin.

ZOBACZ TEŻ: Najlepsze suplementy na dobry sen

4. Podczas snu aktywowany jest układ przywspółczulny, dzięki czemu mięśnie mogą odbudować się z nadwyżką, czyli zwiększyć swoją siłę, wytrzymałość, poprawić koordynację i powiększyć masę.

5. Brak snu = problemy z koncentracją i mniej energii. Badania sugerują, że z pomocą przychodzi kreatyna, która usprawnia funkcje poznawcze u wszystkich niewyspanych.

Jak regularny trening wpływa na zdrowie?

1. 40% - z kolei o tyle niższe ryzyko przedwczesnej śmierci odnotowano u osób, które wykonują 150 minut kardio i 2 sesje siłowe w tygodniu. Imponujące!

2. Brytyjczycy z The Sleep Council wykazali, że regularne ćwiczenia poprawiają długość i jakość snu. Warunek: zakończ sesję co najmniej 2 godziny przed snem, aby uniknąć skoku endorfin.

3. Badania z „International Journal Of Obesity” wykazały, że osoby ćwiczące przed południem tracą na wadze więcej niż te, które ćwiczą po godzinie 15.00. Ranne ptaszki górą!

PRZECZYTAJ: Czy warto wstawać wcześnie rano?

4. Trenując, aktywujemy współczulny układ nerwowy nastawiony na zużywanie energii. Mięśnie dostają bodziec, który je stymuluje i jest niezbędny do poprawy ich zdolności motorycznych (siły, wytrzymałości, szybkości i koordynacji).

5. Uczeni z University of Western Ontario odkryli, że 20 minut aktywności o umiarkowanej intensywności (np. szybki marsz) poprawia funkcje poznawcze na równi z filiżanką kawy.

REKLAMA