Dlaczego rozgrzewka jest tak ważna? 5 powodów

Trener, nalegając na porządną rozgrzewkę, nie chce tylko zyskać trochę czasu na przeglądanie Insta. Zobacz, jak wiele zawdzięczasz rozgrzewce przed treningiem.

Rozgrzewka fot. shutterstock.com

1. Rozgrzewka sprawia, że temperatura rośnie

„Rozgrzewka robi dokładnie to, co obiecuje – wyjaśnia Tom Cowan, fizjolog sportowy z The Centre for Health and Human Performance. – Podnosi temperaturę mięśni, co zwiększa ich wydolność w czasie intensywnego wysiłku”. Aktywne rozgrzewanie – przez ruch – pomaga wygenerować większą siłę i zwiększa skuteczność wykorzystania glikogenu. Rozgrzewanie mięśni z zewnątrz, np. ciepłymi kompresami, też pomoże, ale w mniejszym stopniu.

REKLAMA

2. Rozgrzewka pompuje mięśnie

Podczas spoczynku mięśnie zgarniają około 20% krążącej krwi – większość krwi trafia do narządów. W czasie intensywnych ćwiczeń mięśnie przejmują około 80% krążenia. Gdy zaczniesz ostro trenować bez rozgrzewki, organizm musi w pośpiechu modyfikować „łańcuchy dostaw” krwi. Brak rozgrzewki przyspiesza też wysiłek anaerobowy, a to nie zawsze jest pożądane.

ZOBACZ TEŻ: Rozgrzewka przed wyciskaniem - o czym nie zapomnieć?

3. Tętno powoli przyspiesza w trakcie rozgrzewki

Przyspieszenie z 60 do 120 uderzeń na minutę to spory wysiłek dla serca. A do tego dołącza przecież jeszcze normalny podczas treningu wzrost ciśnienia. Dla układu krwionośnego znacznie bezpieczniejsze jest rozłożenie tego wzrostu w czasie. Owszem, trening będzie trwał kilka minut dłużej, ale Twoje serce i tętnice odwdzięczą Ci się, jeśli dasz im chwilę na dostosowanie się do nowego zadania.

4. Rozgrzewka zwiększa zakres ruchu

Dynamiczne rozciąganie łączy w sobie dwie zalety: rozgrzewa mięśnie i zwiększa zakres ruchu w stawach. Ćwiczenie plyometryczne, jak np. wskakiwanie na skrzynię, są niezwykle wymagające dla ścięgien i stawów – bez rozgrzewki ryzyko kontuzji znacznie rośnie. Na dodatek badania sugerują, że dynamiczne rozciąganie zwiększa siłę eksplozywną mięśni. Statyczny streczing zostaw lepiej na koniec treningu.

SPRAWDŹ TEŻ: Kalistenika - trening, który spala tłuszcz

5. Rozgrzewka uwalnia od stresu

Rozgrzewka to świetny moment na pożegnanie myśli o codziennych sprawach i skupienie uwagi na treningu. To nie tylko świetny sposób na obniżenie stresu. Skupienie się na tym, co robisz tu i teraz, zmniejsza ryzyko kontuzji oraz zwiększa pewność siebie, co skutkuje tym, że trening jest skuteczniejszy. Zwykle takie mentalne przejście ze świata do sali ćwiczeń zajmuje 10-15 minut. Bicie rekordów zostaw sobie na później.

SPRAWDŹ RÓWNIEŻ: Jak dbać o siebie po 40.

REKLAMA