REKLAMA

Dariusz Michalczewski: Tygrys przed skokiem

15 lat temu Tiger zdobył pierwszy z 4 tytułów bokserskiego mistrza świata. Z tej okazji przypominamy artykuł, który powstał podczas przygotowań Darka Michalczewskiego do ostatniej walki w karierze. Poznaj jego zasady treningowe i zbuduj kondycję według jego programu.

Jacek Heliasz - heliasz.com
Dariusz Michalczewski w swojej zawodowej karierze stoczył 50 walk. 48 razy schodził z ringu jako zwycięzca. 40 pojedynków skończył przed czasem, nokautując swoich przeciwników. (fot. Jacek Heliasz - heliasz.com)
Im bliżej walki, tym więcej sprintów, biegania po schodach. Ale zasada zawsze ta sama. Początek biegu jest zawsze spokojny i na niższym tętnie. Wraz z kolejnymi metrami Darek zwiększa prędkość, rozpędza się i kończy praktycznie bez tchu.

Na talerzu

Po rannym treningu Darek z reguły odpoczywa. Najchętniej po prostu śpi 2 godziny przed obiadem. "Jem praktycznie wszystko, co lubię: dużo ryb, warzywa, nabiał. Mięso raczej okazjonalnie. Dużo węglowodanów" - mówi Tiger.

Dwa razy tygodniowo uzupełnia dietę specjalną mieszanką witamin i mikroelementów, przygotowaną po konsultacji z lekarzem przez fizykoterapeutę Krzysztofa Krzaka. Taki zastrzyk ma uzupełnić wszystko, co w czasie treningu jest wydalane razem z potem. Zdarza się, że w ciągu dnia waga Darka spada nawet o 4 kilogramy. Nic dziwnego, że zwykłe posiłki nie uzupełnią takich ubytków. Poza tym taki koktajl ma wzmocnić jego układ odpornościowy. Jakakolwiek choroba czy infekcja mogłaby zawalić cały program treningowy. A wszystko jest zaplanowane co do godziny.

8 tygodni do walki - siła

W drugim etapie przygotowań Tygrys dołącza do treningów kondycyjnych ćwiczenia sprawnościowo-siłowe. Są to wszelkiego rodzaju scyzoryki, przewroty, rzuty, pompki itd. Nic, czego byś nie robił na lekcjach wuefu. Podstawowy warsztat bokserski nie ma w sobie nic z tajemnicy. Michalczewski wykonuje je z obciążeniem własnego ciała lub z piłkami lekarskimi. I zawsze treningi te odbywają się w rytmie wyznaczanym przez ringowy gong: 3 minuty ostrego wysiłku - 1 minuta przerwy.

REKLAMA

To samo dotyczy budowania siły. "Nie jest to moja ulubiona część przygotowań. Ale daje mi ona niezbędną wytrzymałość mięśni i ścięgien. Bez niej jest bardzo łatwo o kontuzję przy treningu czysto bokserskim" - mówi.

Darek trenuje z niewielkimi ciężarami. Nie musi budować masy. Tej i tak ma za dużo. "Moja normalna waga to jakieś 86 kg. Jednak przed walką muszę schudnąć - nie mogę ważyć więcej niż 79 kg i 378 g." Dlatego trening z ciężarami jest pracą nad siłą wytrzymałościową. Tiger wykonuje wtedy trening składający się z 12 stacji, na których wzmacnia głównie mięśnie górnej części ciała (nogi trenuje przy walce z cieniem i na skakance).

Na wszystkich stacjach ćwiczy po 3 serie, z których każda zakończona jest walką z cieniem. Serie wykonuje jak najszybciej i przez czas, który pozostaje do końca pełnej minuty, Michalczewski walczy z cieniem. I tak trzy razy bez żadnego odpoczynku. Dopiero po trzech minutach wysiłku następuje 60 sekund przerwy i przejście do następnego ćwiczenia.

Na początku przygotowań Darek trenuje z ciężarami, z którymi robi 20 powtórzeń w serii. Pod koniec budowania siły pracuje z dużo większymi obciążeniami, z którymi robi jednie 6 powtórzeń. "Często wykonuje je jeszcze szybciej i z większą mocą niż te 20 na początku" - mówi Fritz Sdunek. Taki trening pozwala jednocześnie na kształtowanie szybkości. Trening siłowy kończy się na jakieś 4 tygodnie przed walką.

Dynamikę ciosów zwiększa ćwiczeniem z ciężką piłką lekarską. Staje z nią w odległości około 2 metrów od ściany i rzuca w nią. Rzuty są wykonywane jedną ręką, w sposób podobny do tego, w jaki wyprowadza się ciosy. Zamachami przygotowuje się do sierpowych, wypychaniem piłki trenuje ciosy proste.

1 2 3 ... 4
STRONA 2 z 4

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA