Czy weganie powinni suplementować kreatynę?

Trening siłowy i dieta wegańska lub wegetariańska to coraz częściej widywane połączenia. Nasz ekspert odpowiada, co w takim wypadku z suplementacją kreatyny.

shutterstock.com
O Tak. U osób nie jedzących mięsa kreatyna może przynieść bardzo dobre efekty w budowaniu formy. Za co jest odpowiedzialna? „Wspiera rozbudowę siły i masy mięśniowej. Przyspiesza odbudowę źródeł energetycznych. Mięśnie mogą pracować mocniej i dłużej” – wyjaśnia Paweł Szewczyk, dietetyk sportowy, absolwent Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu.

REKLAMA

ZOBACZ: Wszystko, co musisz wiedzieć o kreatynie

Ostrzega przed przyjmowaniem kreatyny na czczo, bo może doprowadzić do zaburzeń żołądkowo-jelitowych. „W dni nietreningowe zaleca się dawkę do albo po posiłku, a w dni treningu – po wysiłku. Najlepiej suplementować stałą dawkę kreatyny: 5 g przez cały rok.

Sprawdzają się też cykle: 8 tygodni przyjmowania kreatyny w 2 dawkach po 5 g, następnie 8 tygodni przerwy i od nowa” – podkreśla Szewczyk i dodaje, że kreatyna jest bezpiecznym suplementem, ale należy pamiętać, by wybierać najstarszą, lecz najlepiej przebadaną jej formę – monohydrat, inaczej zwany monowodzianem.

Zobacz również:
Fajnie jest móc przenosić duże ciężary. Fajnie jest przenosić ciężary szybko. A połączenie obu tych umiejętności? Bezcenne. Ten plan łączy w sobie ćwiczenia, które pozwolą Ci udźwignąć każdy ciężar, w każdej pozycji, w każdym wieku. Trenuj w systemie AMRAP (tyle rund, ile zdołasz) z timerem ustawionym na 15 minut.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA