[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.3

Czy trenować w smogu?

Podpowiadamy jak trenować w czasach, gdy powiedzenie „trening na świeżym powietrzu” zakrawa na ponury żart. Z nami wykiwasz smog.

Smog jest o wiele groźniejszy niż nam się wcześniej wydawało. Od dawna wiemy, że ma fatalny wpływ na płuca i drogi oddechowe. Jednak to nie koniec. Dziś, dzięki uczonym, wiemy, że oddychanie zanieczyszczonym powietrzem źle działa również na układ krążenia i serce, zwiększa ryzyko cukrzycy, a nawet podejrzewa się smog o wywoływanie choroby Alzheimera. A to tylko część problemów.

Dzieci w miastach zatrutych smogiem rozwijają się gorzej, a dorośli są w pracy mniej wydajni, częściej chorują, i to na tyle często, że ma to wpływ na całą gospodarkę. Wg raportu Deloitte, w samej tylko Polsce koszty smogu to 111 mld złotych rocznie. Smog co roku zabija, a przynajmniej wydatnie przyczynia się do śmierci około 45 tysięcy Polaków.

REKLAMA

Co to jest ten smog?

Głównym składnikiem smogu jest tzw. pył zawieszony (PM), czyli mikroskopijne cząsteczki pyłu pochodzące np. ze ścierających się opon, z placów budowy, z rur wydechowych i kominów pieców. Również z Twojego sobotniego grilla. Pył zawieszony dzieli się na dwie grupy: PM10 oraz PM2,5, gdzie cyfry oznaczają średnicę w mikrometrach. Włos ludzki ma ok. 50 mikronów średnicy.

Przeczytaj też: jak wybrać maskę przeciwsmogową

Cząsteczki pyłu są więc tak małe, że bez problemu dostają się do płuc, a stamtąd do krwiobiegu i razem z krwią są roznoszone po całym organizmie. A gdy już dotrą do poszczególnych narządów, sieją spustoszenie. W smogu jest bowiem mnóstwo substancji szkodliwych – m.in. rakotwórcze benzopireny, które uszkadzają komórki i, kumulując się, sprzyjają powstawaniu stanów zapalnych w mózgu, w tętnicach, w sercu i w trzustce. Gdybyś zrobił sekcję zwłok niepalącego mieszkańca Krakowa, prawdopodobnie jego płuca wyglądałyby jak płuca nałogowego palacza.

Odpuść trening w godzinach szczytu

Statystyczny facet robi w ciągu doby około 20 000 oddechów. Gdy wychodzisz pobiegać, oddychasz kilka razy intensywniej niż podczas snu. Masz wprawdzie niewielki wpływ na jakość powietrza w swoim mieście, ale nie jesteś całkiem bezradny, jeśli chodzi o to, co wdychasz intensywniej. Dlatego dopasuj porę i miejsce treningów pod gołym niebem do stanu powietrza, żeby wciągać jak najmniej wiszących w nim toksyn.

Analiza danych ze stacji pomiarowych jakości powietrza jest zgodna z intuicją: najgorsza pora na trening pod chmurką to godziny szczytów – około 8 rano i w okolicach 16-17. Najlepsze pory na zaciągnięcie się świeżym powietrzem to albo wczesny ranek, albo wieczór. Najczystsze powietrze jest zwykle w niedzielny poranek – wystarczy zmusić się do wstania z łóżka. Podobnie jak w przypadku uczulenia na pyłki, dobrze jest też trenować bezpośrednio po deszczu, gdy powietrze jest „przepłukane”. Poziom zanieczyszczenia w swoim mieście sprawdzisz na stronie powietrze.gios.gov.pl.

Biegaj na uboczu

Zasada jest prosta: im dalej od głównych arterii, tym lepiej. Według amerykańskich uczonych już przecznicę dalej stężenie niebezpiecznych substancji (tlenku i dwutlenku węgla oraz węglowodorów aromatycznych) jest mniejsze o 60%. Szukaj też miejsc wietrznych – wzgórza i tereny nad rzeką są lepsze niż śródmiejska zabudowa.

Dobrze jest też mieć pod ręką porządną maskę antysmogową – porządna powinna mieć filtr z węglem aktywnym, dobrze przylegać, nie zsuwać się w biegu i nie tamować oddechu. A gdy wskaźniki jakości świecą na czerwono, zamiast nieświeżego powietrza wybierz zamkniętą siłownię. Wprawdzie tam też nie jest idealnie, ale powietrze mimo wszystko jest trochę czystsze.

Morowe powietrze

Zobacz, co może Ci zrobić pył, którego nie widać:

01/ Głowa 
Najnowsze badania wykazały, że oddychanie smogiem zwiększa ryzyko autyzmu i zaburzeń pamięci.  

02/ Serce
Mikroskopijne cząsteczki pyłu zawieszonego przyspieszają wapnienie ścianek tętnic, tym samym zwiększając ryzyko zawału.  

03/ Płuca
Smog zwiększa ryzyko astmy. Spaliny z aut, wyziewy fabryk i pieców zmniejszają wydolność płuc, a nawet mogą wywołać raka płuc.  

04/ Trzustka 
Jak donosi pismo „The Lancet Planetary Health”, oddychanie zanieczyszczonym powietrzem zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę.   

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij