[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.8

CrossFit - sport dla każdego?

CrossFit obrósł wieloma mitami, które krzywdzą nie tylko jego miłośników, ale też wszystkich tych, którzy dali się na nie nabrać i nawet nie odwiedzili crossfitowego boxu. W tym przypadku kłamstwo ma jednak krótkie i wyjątkowo chuderlawe nóżki. Czas na solidną dawkę faktów, wiedzy i motywacji. 

CrossFit, Reebok, Nano 8
Zacznijmy od tego, że CrossFit nie jest pierwszym lepszym systemem treningowym. Jest czymś więcej. Bo czy słyszałeś kiedyś, żeby zwolennicy treningów EMOM, AMPRAP czy HIIT zrzeszali się, tworzyli grupy w mediach społecznościowych, urządzali cykliczne zawody czy nawet mistrzostwa świata?  No nie. To właśnie element społeczny sprawia, że CrossFit to bardziej styl życia niż sport. W boxach się nie tylko trenuje, tam się bywa.

Z dumą możemy przypomnieć, że w MH pisaliśmy o nim, zanim w ogóle dotarł do Polski. Już wtedy tę mieszankę klasycznych ćwiczeń siłowych, intensywnych treningów metabolicznych i gimnastycznych figur uznając za trend, który zdominuje świat fitnessu. No i wykrakaliśmy.

No dobra, ale z czego wynika jego inność? Co takiego sprawia, że różni się od klasycznej wyprawy do osiedlowej siłki? „Crossfit jest bardzo wszechstronnym treningiem zadaniowym, zawierającym jedynie ruchy funkcjonalne, które mają bezpośrednie przełożenie na życie codzienne.” – twierdzi Bronisław Olenkowicz, trener personalny i dietetyk. Podobnego zdania są też naukowcy. Badacze z Kennesaw State University oznajmili, że crossfitowy trening o wdzięcznym imieniu Cindy jest najlepszą z możliwych opcji, gdy mowa o ćwiczeniach z ciężarem własnego ciała.

CrossFit niejedno ma imię

Tych CrossFitowych treningów znajdziesz zresztą bardzo wiele. Niektóre z nich mają bardzo ciekawe historie w tle. Za przykład niech posłuży trening Murphy’ego, czyli ekstremalnie trudny zestaw ćwiczeń nazwany tak na cześć poległego amerykańskiego komandosa, który upodobał sobie ten rodzaj wysiłku. Składa się na niego bieg o długości jednej mili, 100 podciągnięć, 200 pompek i 300 przysiadów. Nieźle, prawda?

CrossFit to jednak nie tylko ekstremalne wyzwania. „Warto rozgraniczyć Crossfit na dwa podstawowe rodzaje. Pierwszy to trening prozdrowotny, czyli taki z którym do czynienia mamy klubach Crossfit na zajęciach grupowych. Jest to trening w którym przede wszystkim liczy się zdrowie, bezpieczeństwo i dobra zabawa.” – dodaje Olenkowicz. „Drugi rodzaj to trening wyczynowy, w którym wynik sportowy jest celem nadrzędnym. Obraz efektów treningowych sportowców wyczynowych trenujących amatorsko lub profesjonalnie możemy podziwiać na zawodach.” – podsumowuje trener.

Kontuzja? Dziękuję, postoję

W świecie szeroko rozumianego fitness pokutuje przekonanie, że CrossFit jest bardzo kontuzjogenną formą aktywności. Nic bardziej mylnego. Jest wręcz przeciwnie i to nawet biorąc pod uwagę jego wyczynową odnogę. „CrossFit generuje mniejsze ryzyko wystąpienia kontuzji niż każda inna dyscyplina sportowa, w której trenując tylko jeden element (np. tylko bieganie, rower, ciężary, gimnastykę), ciągle obciążamy nasz aparat ruchu tymi samymi bodźcami.” – argumentuje Bronisław Olenkowicz. „Trenując naprzemiennie różne dyscypliny sportowe, które w inny sposób angażują nasze ciało, dużo trudniej jest doprowadzić do skrajnych przeciążeń” – kończy.

Jak i gdzie trenować?

Trenować można dosłownie wszędzie. Najlepszym przykładem jest wspomniany wcześniej trening Cindy, który wymaga od Ciebie wykonania przysiadów, podciągania i pompek. Cały trening możesz więc wykonać w domu. „Najwygodniej jest jednak trenować w klubach dedykowanych dla tego sportu. Po pierwsze, inwestując w karnet, mamy dostęp do całego niezbędnego sprzętu oraz do trenerów z doświadczeniem. Co najważniejsze mamy tam kontakt z innymi ludźmi trenującymi Crossfit, co niewątpliwie bardzo pomaga w motywacji do dobrego treningu.” – zauważa doświadczony trener.

Co jeszcze? Buty!

„Trzeba mieć na uwadze specyfikę treningu Crossfit - wszystkie ćwiczenia wykonywane są w pełnych zakresach ruchu naszych stawów wiec niezbędna jest odzież, która nie będzie nas ograniczała. Lepiej skupić się na treningu niż na uwierających spodenkach czy koszulce, która nie przepuszcza powierza. Druga sprawa to obuwie. Musi być stabilne i uniwersalne.” – stwierdza Olenkowicz. No i tu się w pełni zgadzamy – każdy sportowiec powie Ci, że bez wygodnego obuwia daleko, nomen omen, nie zajdziesz.

„Dobry but to podstawa, bo poza komfortem treningu daje nam również poczucie bezpieczeństwa. Zabezpieczy przed urazami w krytycznych sytuacjach. Sam osobiście polecam buty Reebok Nano 8*. Są to najwygodniejsze buty w jakich kiedykolwiek trenowałem i rywalizowałem na zawodach. Wykonuje w nich wszystkie elementy. Dzięki dodatkowej amortyzacji w przedniej części stopy są dobre do biegania na krótkie i średnie dystanse - czyli te najczęściej spotykane w treningach Crossfit." - precyzuje trener. My mu wierzymy!

Trenuj z głową

Czy polecamy Ci CrossFit i wizytę w boxie? Z całego serca: tak! Czy musisz uważać i przyłożyć się do treningu? Również tak. Pamiętaj jednak, że jest to bardzo wymagający rodzaj wysiłku i nie każdy z marszu może sobie pozwolić, by podjąć się takiego wyzwania. niech wyrocznią będzie tu czterokrotny mistrz świata w CrossFicie, Rich Froning; "To wielkie kłamstwo twierdzić, że każdy może ćwiczyć CrossFit tak ciężko, jakby tego chciał – zauważa. – Niezbędne jest połączenie dobrych genów i ciężkiej pracy. Jak w każdej innej dyscyplinie sportu". Amen!

* Buty Nano 8 zostały stworzone przez markę Reebok na podstawie sugestii społeczności CrossFit. Więcej informacji znajdziesz na: reebok.pl

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij