Bieganie z gwarancją sukcesu

Schudniesz i wyrzeźbisz mięśnie. Poprawisz kondycję i zdrowie. Będziesz wulkanem energii. To zyski z biegania. Zainteresowany? Oto komplet wskazówek, jak zacząć i programy, dzięki którym już za 8 tygodni będziesz biegał 30 minut bez przerwy. Gwarantowane.

lightpoet 2010/shutterstock.com
fot. lightpoet 2010/shutterstock.com

Wariant 2: dla tych z lepszą kondycją

REKLAMA

Jeśli możesz wykonać kilka 5-minutowych przebieżek, już w 8. tygodniu trenowania będziesz w stanie przebiec nawet 5 km.

 

Tydzień Dni tygodnia
Trening
Bieg
(w min.)
 1 pn., śr., so. 4 x (5 min. biegu/3 min. marszu) 20
 2 pn., śr., so. 3 x (7 min. biegu/3 min. marszu) 21
 3 pn., śr., so. 3 x (8 min. biegu/2 min. marszu) 24
 4 pn., śr., so. 3 x (9 min. biegu/2 min. marszu) 27
 5 pn., śr., so. 3 x (10 min. biegu/2 min. marszu) 30
 6 pn., śr., so. 2 x (12 min. biegu/2 min. marszu) 24
 7 pn., śr., so. 2 x (15 min. biegu/2 min. marszu) 30
 8 pn. 20 minut biegu 20
  śr. 25 minut biegu 25
  so. 30 minut biegu 30

 

Posłuchaj zawodowców

Grzegorz Gajdus, maratończyk, rekordzista Polski (2: 09.23 godz., Eindhoven, 12.10.2003 roku): Bieganie to zdrowy sposób na życie. Systematyczny poranny jogging ładuje energią na cały dzień, przyspiesza metabolizm i pomaga utrzymać prawidłowę wagę przez długie lata. Najlepiej biegać przed śniadaniem. Przed wyjściem z domu wystarczy wypić tylko szklankę wody.

Amby Burfoot, zwycięzca maratonu w Bostonie w 1968 roku, redaktor "Runner's World" - największego na świecie magazynu dla biegaczy: Wielu z nas, zaczynając bieganie, przypomina sobie uwagi nauczyciela ze szkoły średniej instruującego na szkolnym boisku: "Kolana wysoko, pochyl się do przodu i biegaj na palcach". W rzeczywistości, ma to mało wspólnego z bieganiem dla zdrowia. Aby czerpać z biegania przyjemność, musisz być naturalny i czuć się po prostu wygodnie. Dla większości oznacza to bieganie normalnym krokiem, utrzymywanie tułowia w linii bioder i dotykanie ziemi najpierw piętą.

Jerzy Skarżyński, olimpijczyk z 1980 roku, uczestnik 20 maratonów, trener biegaczy, autor książek "Biegiem po zdrowie" i "Bieg maratoński": Bieganie świetnie wpływa na zdrowie i prawidłową wagę. Ale nawet codzienny, tylko kilkunastominutowy poranny wysiłek będzie dużo mniej skuteczny niż 30-minutowy trening 2-3 razy w tygodniu! Intensywność treningu opisuje nie prędkość biegu, ale wysokość tętna podczas jego trwania.

Jeff Galloway, olimpijczyk z 1972 roku na dystansie 10 kilometrów, autor książki pt. "Bieganie wg Gallowaya": Dawniej biegacze - ze mną włącznie - myśleli, że lepiej oznacza więcej. Na szczęście okazuje się, że można osiągnąć tyle samo lub nawet więcej przy mniejszym wysiłku. Biegam co drugi dzień i w porównaniu do czasów, kiedy biegałem codziennie, mogę trenować ciężej przy mniejszej liczbie kontuzji. I nigdy nie czuję się wykończony do cna.

MH 04/2004

1 ... 3 4 5
STRONA 5 z 5
REKLAMA