REKLAMA

Bieganie z gwarancją sukcesu

Schudniesz i wyrzeźbisz mięśnie. Poprawisz kondycję i zdrowie. Będziesz wulkanem energii. To zyski z biegania. Zainteresowany? Oto komplet wskazówek, jak zacząć i programy, dzięki którym już za 8 tygodni będziesz biegał 30 minut bez przerwy. Gwarantowane.

lightpoet 2010/shutterstock.com
fot. lightpoet 2010/shutterstock.com
Są samochody, motocykle i rowery. Po co więc na miłość boską biegać? Już od dawna nie jest to nasz naturalny sposób poruszania się. Przecież gdyby tak było, to po przebiegnięciu 1000 metrów nie brakowałoby nam tchu, nie męczyłaby nas kolka, a serce nie waliłoby jak oszalałe. Wiesz, o czym mówię?

REKLAMA

Prawie wszyscy wiedzą, bo próbowali uprawiać jogging. A marzenie o przebiegnięciu chociaż raz w życiu maratonu wydaje się wspólne dla wszystkich mężczyzn tego świata. I prawie wszyscy próbowali się do tego przygotować. Prawie zawsze kończy się to na trzecim treningu. Najczęściej z powodu braku cierpliwości i odpowiedniego planu. Bo przebiec ten dystans może każdy.

Na początek proponujemy program, po którym będziesz mógł biec 30 minut bez przerwy. Niezależnie od tego, ile masz lat i kilogramów.

Dlaczego i jak?

Uczucie euforii, kiedy biegniesz bez zmęczenia, jest już nagrodą. Do tego dochodzą bonusy zdrowotne. Większa odporność, lepsze krążenie, mniejsze ciśnienie krwi, wolniejsze procesy starzenia i brak nadwagi. Wszystko dzięki zmuszeniu organizmu do wzmożonej pracy. Płuca powiększają objętość, a serce przepompowuje więcej krwi w czasie jednego uderzenia (u niewytrenowanej osoby objętość serca wynosi 600-700 cm sześc., a u biegaczy 1000-1400 cm sześc.). Zwiększa to możliwości dostarczenia organizmowi niezbędnego do wysiłku tlenu.

Na początek proponujemy program, po którym będziesz mógł biec 30 minut bez przerwy. Niezależnie od tego, ile masz lat i kilogramów.

Zadbaj o amortyzację

Kenijscy biegacze zasłynęli z tego, że biegają boso. Tego nie radzimy, ale stopa powinna czuć się w bucie tak, jakby go nie było. Podczas biegu, na stawy, mięśnie i więzadła biegacza działają duże siły. Powstają one podczas każdego kontaktu z podłożem: lądowania, przetaczania i odbicia.

Największe wartości mają podczas lądowania - przy szybkim biegu nawet trzykrotność Twojej wagi, czyli przy masie ciała 80 kg każda Twoja noga musi wytrzymać ciężar 320 kg. Czasem skutkuje to bólami w kolanach czy w krzyżu. By nie narażać kręgosłupa i stawów, markowi producenci zainstalowali w podeszwach butów elementy amortyzujące. Zwróć uwagę, czy wybrany przez Ciebie model ma taki system:

  • Adidas: a3 lub adiPrene (pod piętą), adiPrene+ (pod śródstopiem), Boost
  • Asics: Gel
  • Fila: Speed Tech lub 3Aaction
  • Mizuno: Wave
  • New Balance: Abzorb
  • Nike: Air lub Shox
  • Reebok: DMX, 3D Ultralite lub Hexalite, Zig Tech.
1 2 3 ... 5
STRONA 1 z 5

Komentarze

 (15)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA