REKLAMA

Bieganie na bieżni - najważniejszy zasady

Okazuje się, że nie ruszając się z miejsca, możesz zbudować formę nawet na maraton. Chcesz wiedzieć, jak tego dokonać? Oto odpowiedzi na Twoje pytania. 

bieżenia, bieganie shutterstock.com
Pytanie: Czy na bieżni mechanicznej biega się łatwiej niż w terenie z tą samą prędkością?

Odpowiedź: Tak. Po pierwsze, nie musisz pokonywać dodatkowych oporów powietrza, przeszkód i nierówności terenu. Przesuwający Ci się pod stopami pas daje też lekkie wsparcie w przemieszczaniu nóg. Jeśli nie chcesz, aby było zbyt łatwo, ustaw sobie bieżnię pod małym kątem – przyjmuje się, że 1,2-% nachylenie odpowiada bieganiu po płaskim terenie na zewnątrz.

REKLAMA

Pytanie: Czy można przygotować się na bieżni do startu w zawodach?  

ZOBACZ: Maszyny kardio - która najlepsza?

Odpowiedź: Jasne, że tak, nawet do maratonu. Możesz budować formę na maszynie, ale nie obejdzie się bez przygotowania nóg do biegania po asfalcie. Raz czy dwa razy w tygodniu trenuj na bieżni podbiegi, zwiększając nachylenie pasa. Bieżnia zapewnia dość miękkie lądowanie, więc jeśli nie biegasz zamiennie w pomieszczeniu i po asfalcie, musisz wziąć to pod uwagę przed startem.

  • Dwa razy w tygodniu zrób trening siłowy z obciążeniem własnego ciała (wypady, przysiady, deska, pompki i ćwiczenia pośladków).
  • Na miesiąc przed startem co najmniej raz w tygodniu wyjdź w teren na przebieżkę.
  • Jeśli mało biegasz poza siłownią, w trakcie zawodów przejdź na 1 min do marszu co 2 km, żeby dać odpocząć stawom od uderzeń stóp o asfalt czy beton. Będą Ci za to wdzięczne.
  • Podczas startu koncentruj się na odczuwanym wysiłku, a nie sugeruj tempem czy czasem. Będzie inaczej niż na bieżni w gymie.

Pytanie: Biegać szybko bez nachylenia bieżni, czy wolno z nachyleniem?

Odpowiedź: będzie iście salomonowa: i tak, i tak. Bieganie to nie tylko wytrzymałość, to również siła (podbiegi) i szybkość (finisz). Dlatego kombinuj, ile się da. Dzięki urozmaiceniu zbudujesz wszystkie te elementy. Regulowanie ustawień bieżni pozwala też symulować bardziej naturalne warunki biegu, jak np. zmienność podłoża.

Pytanie: Czy na bieżnię warto mieć jakieś specjalne buty?

Odpowiedź: Nie. Ale warto, by były to jednak buty biegowe, a nie te, w których grasz w koszykówkę czy tenisa. Większość biegaczy używa tych samych butów do biegania na zewnątrz, co wewnątrz – na siłowni. Lubiący specjalizację  czasem wybierają na bieganie w miejscu lżejsze obuwie z mniejszą ilością amortyzujących poduszek. Po prostu pas na bieżni mechanicznej jest już wystarczająco miękki.

Pytanie: Czy bieżnia jest bardziej przyjazna dla organizmu niż asfalt?

SPRÓBUJ: Ergometr narciarski - nowy król kardio?

Odpowiedź: Nie zawsze, bo co za dużo, to niezdrowo. Generalnie bieganie po gumowym pasie absorbującym sporą część uderzenia stopy o podłoże sprawia, że organizm narażony jest po prostu na łagodniejsze wstrząsy. Z drugiej jednak strony to rozleniwia te części, które naturalnie są odpowiedzialne za tę funkcję, gdy biegasz w terenie. Jeśli więc biegasz tylko po bieżni, możesz sprawić, że Twój organizm będzie bardziej podatny na kontuzje niż gdybyś go trochę „utwardził” na zewnątrz.

Pytanie: Czy bieganie na bieżni jest tak naturalne, jak na zewnątrz?

Odpowiedź: Nie, ale szybko się tego nauczysz. To normalne, że czujesz się nieswojo, kiedy świat pod Tobą ucieka, a Ty – chociaż się ruszasz – stoisz w miejscu. Wchodząc na rolkę, pamiętaj o tym, żeby zawiesić oczy na jednym punkcie – dzięki temu nie zacznie Ci się kręcić w głowie. Staraj się biec pośrodku pasa – czyli ani nie za blisko konsoli, ani nie na jego krawędzi.

Pytanie: Czy po bieżni biega się inaczej? 

Odpowiedź: Tak. Twój krok może się naturalnie skrócić wobec tego, kiedy biegniesz na zewnątrz. Nie wydłużaj go na siłę. Pilnuj za to, żeby mieć nogi „pod sobą” – nie powinny Cię ani wyprzedzać, ani zostawać za bardzo w tyle. Nie usztywniaj górnych partii ciała. Pamiętaj też o naturalnej pracy rąk.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA