[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Airbike czy rower spinningowy - co lepsze? [MH Lab]

Te maszyny są jak Arnie w „Terminatorze” – początkowo zabójcze i groźne, by później stać się największymi sojusznikami. Jest też końcowy akt spalenia – tłuszczu.

trening kardio Shutterstock.com
Jeszcze do niedawna w siłowniach i klubach fitness w strefie kardio do wyboru miałeś bieżnię lub bieżnię. Trochę jak w poprzednim ustroju – decyzja tylko pozornie należała do Ciebie. Na szczęście czasy się zmieniły, siłownie to już nie piwnice w blokach, ale przestronne gmachy w galeriach handlowych, a miłośnicy ćwiczeń aerobowych mają do wyboru całą masę sprzętu: bieżnie, schody, orbitreki, ergometry zwykłe i narciarskie, airbike’i, rowerki spinningowe i wiele, wiele innych. Można się w tym wszystkim pogubić. Dlatego wyżej podpisany postanowił przetestować wszystkie dostępne w polskich warunkach maszyny kardio i sprawdzić, na których z nich trening jest najciekawszy i najefektywniejszy. Doceńcie, bo nie było łatwo.

Spinning

Info

Spinning to tak naprawdę nazwa zajęć kolarskich o charakterze wytrzymałościowym. Odbywa się w zamkniętych pomieszczeniach i umożliwia kontynuowanie treningów nawet w miesiącach jesienno-zimowych. Ważnym elementem spinningu jest muzyka oraz zmienność tras – wszystko imituje warunki na prawdziwej drodze.

Zasady

Różnica między rowerem spinningowym a stacjonarnym jest mniej więcej taka, jak między Ferrari a Hondą. Niby to samo, ale nie do końca. Ten pierwszy imituje rower kolarski i wymusza na trenującym postawę pochyloną oraz umożliwia różne ułożenie rąk. Rower spinningowy jest również znacznie droższy od stacjonarnego. Zupełnie jak Ferrari.

Benefity

Podstawową kwestią jest wzrost siły i wytrzymałości najważniejszego z Twoich mięśni – serca. Inne też oczywiście korzystają. Mocniejsze robią się kości, a klatka piersiowa zwiększa objętość, co polepsza wentylację i ukrwienie płuc. Możesz też liczyć na hutnicze spalanie tkanki tłuszczowej – podczas godziny ćwiczeń pozbędziesz się do 900 kcal!

Pozycja

Ustaw siodełko tak, by kolana były lekko zgięte przy najniższym położeniu pedału. Kierownica nie powinna być ustawiona wyżej niż czubek siodełka.

 

rys. Mirosław Łuckoś

 

Bonus

Rower spinningowy pracuje w trybie ostrego koła, co oznacza, że jazda bez pedałowania nie jest po prostu możliwa. Zgadza się: nie ma czasu na zbijanie bąków.

Test redaktora MH - Wyniki

Tętno: W porównaniu do airbike’a wygląda to blado: lwią część treningu, bo aż 84%, moje tętno spędziło w strefie trzeciej, 9% w strefie drugiej i 7% w strefie pierwszej.

Kalorie: Podobno podczas godzinnej sesji spinningu można spalić 900 kcal. Ja przez 20 minut treningu spaliłem jedynie 181, ale nie jechałem pod górę.

REKLAMA

REKLAMA

Airbike

Info

Powstał w latach osiemdziesiątych w Stanach Zjednoczonych, a jakże. Do Polski trafi ł nie aż tak dawno temu wraz z rosnącą modą na CrossFit – jazda na tym dziwacznie skonstruowanym rowerku jest częścią corocznych CrossFit Games. Niech nie zwiedzie Cię jednak jego wygląd – to prawdziwa maszyna do tortur, ale polubisz ją.

Zasady

Działa na zasadzie oporu powietrza – im mocniej napierasz, tym trudnieszy będzie trening. Generuje to też charakterystyczny szum powietrza, który jednym przeszkadza, a dla drugich jest chłodzącym zbawieniem czerwonej od wysiłku twarzy. Właściwa pozycja podczas „jazdy” angażuje mięśnie głębokie do tytaniczej pracy. Przekonasz się.

Benefity

Głównym atutem airbike’a jest możliwość równoczesnego trenowania górnych i dolnych partii mięśniowych. Przy małych obciążaniach stawów i kręgosłupa możesz przeprowadzić trening o wysokiej intensywności, co świetnie sprawdzi się w przypadku osób wracających po kontuzji. Dla wyczynowców zostaje bicie rekordów.

Pozycja

Trenując na airbike’u, oszczędzasz odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Dajesz za to popalić mięśniom głębokim, które odpowiadają m.in. za transfer siły do kończyn

 

rys. Mirosław Łuckoś

 

Bonus

Rower powietrzny może posłużyć jako skuteczne narzędzie do rehabilitacji – kontuzjowana część ciała nie jest poddawana dużym obciążeniom. Jest za to w ciągłym ruchu, co poprawia ukrwienie i przyspiesza powrót do formy i zdrowia.

Test redaktora MH - wyniki

Tętno: W teście treningowym aż 65% czasu moje tętno znajdowało się w czwartej strefie – anaerobowej. Przez 21% czasu była to trzecia strefa tętna, a 12% zajęło mi rozbujanie się w pierwszej.

Kalorie: Podczas 20-minutowego treningu spaliłem równo 260 kcal. Jest to wynik porównywalny do intensywnej gry w piłkę nożną przez taki sam czas.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij