REKLAMA

Częste kontuzje: sposoby, aby ich uniknąć

Łokieć tenisty. Uszkodzenie stawu barkowego. Skręcenie kostki. Kolano biegacza. Te oraz 6 innych kontuzji opisanych w tym artykule to najczęstsze urazy, jakich doznają mężczyźni podczas treningów. Poznaj je i dowiedz się, jak możesz się ich ustrzec.

Dave Kreiger (Rodale Images)
fot. Dave Kreiger
8. Ścięgno Achillesa


Piętą achillesową ścięgna Achillesa jest zmniejszenie jego elastyczności. Jeśli temu nie zapobiegniesz, może Cię dopaść zapalenie, a nawet zerwanie tego kluczowego w sporcie ścięgna.

Sposób na uniknięcie kontuzji:

Rozciąganie mięśnia płaszczkowatego. Stań przed ścianą z nogami rozstawionymi na szerokość ramion, z jedną nogą nieco wysuniętą do przodu. Ugnij tylną nogę w kolanie o 30 stopni, skręć stopę do środka i naciskaj na ścianę, aż poczujesz, że ścięgno się naciąga.

Toczenie piłki po ścianie. Przytrzymaj piłkę za plecami i oprzyj się o ścianę. Następnie powoli uginaj kolana, dociskając piłkę do ściany. Gdy uda będą ustawione równolegle do podłogi, zatrzymaj się na chwilę i wróć (również powoli) do pozycji wyjściowej.

REKLAMA
9. Skręcenie kostki


Są rzeczy obmyślone specjalnie po to, żeby się kręcić, np. kostka Rubika. Ale nie Twoja kostka, czyli staw skokowy. W najlepszym wypadku skręcenie skończy się zapaleniem stawu i lekkim bólem. W najgorszym - rozerwaniem torebki stawowej, solidną opuchlizną i bólem nie do zniesienia.

Sposób na uniknięcie kontuzji:

Rozciąganie mięśnia strzałkowego. Stań przed ścianą z nogami rozstawionymi na szerokość barków, jedną nieco wysuniętą do przodu. Przesuń tylną nogę nieco do środka i skręć stopę do środka, tak żeby palcami wskazywała na piętę nogi będącej z przodu. Napieraj na ścianę, aż poczujesz napięcie w łydce.

Rozciąganie w równowadze. Stań na jednej nodze na niestabilnym podłożu (np. na materacu), unieś drugą nogę do przodu i przesuń ją płynnie do tyłu. Następnie wyprostuj ją w bok i wróć do pozycji wyjściowej.

10. Ból w podeszwie stopy


Gdybyś mógł zajrzeć w głąb stopy od spodu, zobaczyłbyś rozcięgno podeszwowe - szerokie płaskie ścięgno rozciągające się od pięty do palców. Odgrywa ono podwójną rolę - tłumi drgania i utrzymuje wysklepienie stopy. Gdy jest przeciążone, tworzą się w nim mikropęknięcia i każdy krok powoduje ból.

Sposób na uniknięcie kontuzji:

Rozciąganie rozcięgna. Siedząc z wyprostowanymi nogami, chwyć za palce u stopy i przyciągaj do siebie tak długo, aż poczujesz napięcie na podeszwie stopy. Powtórz ćwiczenie z drugą nogą.

Koparka. Ustaw ławeczkę naprzeciw wyciągu dolnego, usiądź na niej z wyprostowanymi nogami, tak żeby kostki wystawały poza krawędź. Załóż na prawą stopę uchwyt linki, przyciągaj stopę do siebie i powoli opuszczaj (zginając ją jedynie w stawie skokowym). Powtórz ćwiczenie z drugą stopą.

MH 03/2006

1 ... 2 3 4
STRONA 4 z 4

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA