[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

REKLAMA

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Zdrowe tłuszcze a odchudzanie

Zdrowe tłuszcze są, owszem, zdrowe, ale wciąż pełne kalorii. Dlatego trudno je uważać za cudowny patent na odchudzanie. 

Zdrowe tłuszcze, awokado

Ekspert MH

Damian Parol -  Dietetyk i trener. Bada związki między dietą roślinną a wynikami sportowymi.

Kilka lat temu awokado było towarem wybitnie deficytowym i trzeba było się zdrowo napocić, żeby je kupić. Teraz, jak Polska długa i szeroka, wystarczy udać się do najbliższego warzywniaka albo supermarketu, by znaleźć na półkach wdzięczące się owoce smaczliwki wdzięcznej, zwane przez niewtajemniczonych awokado właściwym.

REKLAMA

Owoc, pełen jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, stał się symbolem rosnącej popularności tłuszczu. Nie tylko wyróżniono zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, -6 oraz -9, ale nawet nasycone kwasy tłuszczowe, oceniane przez światowe organizacje jako śmiertelne zagrożenie dla układu krążenia, znajdują swoich obrońców i zwolenników.

To raz. Dwa – coraz więcej zwolenników zdobywa teza, że jemy zbyt dużo węglowodanów, biorąc pod uwagę przeciętny poziom aktywności. Ich przeciwnicy podpierają się badaniami, z których wynika, że redukcja wagi na diecie niskowęglowodanowej jest łatwiejsza niż na niskotłuszczowej. No i trzy – kwestia mody. Dużą popularność w ostatnich latach zyskała dieta paleo, wykluczająca produkty zbożowe ze względu na gluten.

Zastąpić ma je jedzenie zawierające tłuszcz, np. mięso, orzechy i nasiona, awokado czy olej kokosowy. Ten ostatni ma być szczególną gwiazdą – ze względu na średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe MCT, które mają przyspieszać metabolizm, a zatem idealnie odpowiadać potrzebom walczących z balastem.

Jeśli chcesz schudnąć, musisz jednak pamiętać, że proporcje między makroskładnikami nie są najważniejsze – czynnikiem przesądzającym o sukcesie jest deficyt kaloryczny. Tymczasem jeden gram tłuszczu to aż 9 kcal. Łyżka masła to dobrze ponad 100 kcal, a oleju kokosowego drugie tyle.

A przecież internetowe przepisy na kuloodporną kawę zakładają użycie nawet kilku łyżek tłuszczu. Kalorii będzie więc w niej mnóstwo, a nie zaspokoi głodu jak normalne jedzenie, bo brakuje jej jego konsystencji. Trzeba też podkreślić, że wpływ oleju kokosowego na przyspieszenie metabolizmu jest przeceniany.

Owszem, wywołuje pewien efekt , ale jednocześnie – ze względu na kaloryczność – niesie ryzyko przekroczenia zapotrzebowania energetycznego, które z kolei spowoduje, że będziesz tyć i nie pomogą żadne kwasy tłuszczowe, nawet najśredniejsze. Kolejna kwestia – żeby spalić tłuszcz, musisz trenować.

A do tego potrzebujesz energii. I chociaż organizm jest w stanie czerpać ją z tłuszczu, to jednak staromodne węglowodany są o wiele efektywniejszym sposobem zasilania. Zawierające zdrowe tłuszcze orzechy, pestki czy awokado dostarczą cennych składników odżywczych i w umiarkowanych ilościach będą ważnym elementem diety. Nie staną się jednak cudownym sposobem na walkę z balastem – zwłaszcza w postaci jedzonego łyżkami masła czy oleju kokosowego. 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij