REKLAMA

Wyrzucanie jedzenia - jak temu zaradzić?

Rocznie marnujemy 4,8 ton żywności (według najnowszych badań PROM dla Federacji Banków Żywności). To ogromna strata i dla środowiska, i dla naszych portfeli. Jagna Niedzielska, propagatorka kuchni zero waste, autorka książki „Bez resztek”, podpowiada, jak temu zapobiec.

jedzenie, marnowanie jedzenia shutterstock.com

1. Monitoruj

 „Przez kilka tygodni zapisuj produkty, które trafiają do kosza, po to, by zobaczyć skalę problemu” – radzi ekspertka. Może Ci się wydawać, że wcale nie wyrzucasz tak wiele, ale jednak przerażające dane dotyczące marnowania żywności w Polsce nie biorą się znikąd – to tak jakby każdego dnia co sekundę Polacy wyrzucali 184 bochenki chleba. Tym razem nie ma co zwalać winy na producentów żywności, bo gorzka prawda jest taka, że aż 60% wyrzucanego jedzenia pochodzi z lodówek w naszych domach.

REKLAMA

ZOBACZ: Jak nie marnować jedzenia?

2. Przygotuj się do zakupów

„Konieczne jest sprawdzenie tego, co mamy w lodówce, w szafkach i zrobienie listy zakupowej” – podpowiada Jagna Niedzielska. I to nie na chwilę przed zakupami, a dzień czy dwa wcześniej. Chodzi o to, abyś miał czas spokojnie przemyśleć i zaplanować menu na kolejne dni. Nigdy też nie idź na zakupy na głodnego. Gdy nie ma szans na posiłek, zjedz przynajmniej banana.

3. Uratuj resztki

Najczęściej wyrzucamy pieczywo, następnie świeże owoce, warzywa nietrwałe (jak sałata, ogórek, pomidory), a w dalszej kolejności wędliny oraz napoje mleczne. Nasza ekspertka ma jednak mnóstwo prostych sposobów na ich ocalenie. Kilka przykładów gotowania w duchu zero waste poniżej.

Resztki: powidła, sałatka lub natka

Zrób z nich sos. Zblenduj zieleninę z oliwą dobrej jakości, orzechami lub ziarnami (np. słonecznikiem), sokiem z cytryny oraz solą. Dodaj do tego twardy ser, a wyjdzie Ci pyszne pesto. Sałatę można też zblendować z purée ziemniaczanym: powstanie wtedy zielony sos o budyniowej konsystencji.

„Konieczne jest sprawdzenie tego, co mamy w lodówce, w szafkach i zrobienie listy zakupowej” – podpowiada Jagna Niedzielska. I to nie na chwilę przed zakupami, a dzień czy dwa wcześniej. Chodzi o to, abyś miał czas spokojnie przemyśleć i zaplanować menu na kolejne dni. Nigdy też nie idź na zakupy na głodnego. Gdy nie ma szans na posiłek, zjedz przynajmniej banana.

Resztki: czerstwy chleb

Bułka tarta to podstawa, ale jeśli chleb jest na zakwasie, to będzie też świetnym zagęszczaczem do zupy i sosów zamiast mąki. Można dodać go w formie grzanek lub zblendować z zupą.

Resztki: obierki z ziemniaków

Zgodnie z kuchnią zero waste nie warto obierać ziemniaków: lepiej je dokładnie wyszorować i ugotować ze skórką. Tak jest łatwiej i zdrowiej.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA