Przepisy na zdrowe wegańskie przekąski

Wegańskie przekąski powinny być nie tylko pozbawione odzwierzęcych składników, ale również zdrowe. Oto roślinne propozycje na zaspokojenie głodu między głównymi posiłkami.

przekąski, wege, weganizm shutterstock.com
Przejście na weganizm nie jest już krokiem w nieznane, tak jak było to jeszcze kilka lat temu. Na ten rodzaj diety przechodzi coraz więcej osób, jedni robią to dla zdrowia, drudzy w trosce o planetę i życie zwierząt. Co więcej, weganizm ma udowodnione korzyści dla zdrowia psychicznego i fizycznego. W badaniu przeprowadzonym przez Uniwersytet we Florencji uczestnicy stosujący dietę wegańską, w porównaniu do osób jedzących mięso mieli niższy wskaźnik masy ciała (BMI) i niższy cholesterol, także ten zły (LDL) i niższy poziom cukru. Okazało się też, że roślinożercy są szczęśliwsi niż mięsożercy.

REKLAMA

W przypadku diety wegańskiej również trzeba zachować ostrożność, bo nie wszystko co wegańskie jest też zdrowe. Trzeba sprawdzać składy, bo niektóre wegańskie przekąski napakowane są cukrem, inne wysoko przetworzone i kaloryczne. Podobnie, jak każdej innej diecie - w przypadku wegańskiej - również kluczowe jest włączenie szerokiej gamy produktów spożywczych, tak aby dieta była zbilansowana i aby nie doszło do niedoborów żywieniowych. S

Szczególną uwagę należy zwrócić na dostarczenie w diecie witaminy B12, żelaza, wapnia, witaminy D i kwasów tłuszczowych omega-3. Produkty z których przygotowujemy dania i przekąski powinny zawierać witaminy, minerały, przeciwutleniacze i błonnik. Dieta wegańska również powinna być bogata w białko roślinne, które znajduje się m.in. w tofu i tempeh. Dietę można wzbogacić o wegański proszek białkowy na bazie grochu, ryżu, konopi czy alg.

Przepisy na wegańskie śniadania, lunche i kolacje są dość łatwe w przygotowaniu. Trudniej jest zrobić, co więcej kupić zdrowe i smaczne przekąski, które możesz zabrać ze sobą na uczelnię, do pracy czy w podróż służbową.

Wegańskie przekąski na szybko:

Granola

Nie kupuj tej paczkowanej, bo jest napakowana cukrem. Zrób sam. Podstawowe składniki to owies, orzechy, nasiona, suszone owoce, olej kokosowy i miód. Taka granola będzie naładowana błonnikiem, białkiem i zdrowymi tłuszczami.

Koktajl owocowo – warzywny

W blenderze wymieszaj mleko lub wodę roślinną z ulubionymi owocami lub warzywami. Dodaj łyżkę lnu lub nasion chia - dostarczą potężną dawkę kwasów tłuszczowych omega-3.

Guacamole

Wymieszaj awokado z sokiem z cytryny lub limonki, czosnkiem, cebulą, kolendrą, chilli i guacamole gotowe. Ze świeżym pieczywem i pomidorkami koktajlowymi smakuje wyśmienicie.

Proteinowe kulki mocy

Masz ochotę wciągnąć coś na słodko? Proteinowe kulki mocy zrobisz z mieszanki płatków owsianych, masła orzechowego, suszonych owoców, nasion, mąki migdałowej lub kokosowej, syropu z agawy oraz ekstraktu z wanilii. To królowe słodkich, wegańskich przekąsek. Są pełne witamin, minerałów i błonnika

Hummus

To przekąska, która jest bogata w białko, błonnik i zdrowe tłuszcze. Owszem to dość klasyczna propozycja, ale szybko można zmienić jej smak, podkręcając kurkumą, burakiem, czy czekoladą. Hummus można też robić z sezonowych warzyw, jak np. dynia – kawałki (pozbawione pestek) upieczonej dyni zblenduj na gładko razem z mieloną kolendrą, kuminem, pastą cytrynową, pastą harissa i 200 ml wody. Masę przełóż do pojemnika, posyp pokruszoną fetą i posiekanymi oliwkami. Zjadaj z chlebkiem pita.

Zobacz również:
Wyciskanie sztangi nad głowę to ćwiczenie, które bardzo wielu z nas po prostu kaleczy. Choć wydaje się banalnie proste, często nie jesteśmy w stanie wykonać go poprawnie. Zobacz, jak się do tego zabrać. 
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA