[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.9

Jak się odchudzać? Uniwersalne zasady

9 pewnych sposobów na to, by schudnąć, niezależnie od tego, jak bardzo zaniedbałeś swoją sylwetkę i jaką dietę teraz stosujesz. Do natychmiastowego zastosowania i z gwarancją szybkich efektów widocznych gołym okiem.

fot. Stockbyte
Nikt jeszcze nie umarł od niejedzenia przez jakiś czas chipsów, słodyczy i białego pieczywa. A wielu dzięki temu schudło.

5. Smażone - zabronione

Wszyscy dietetycy zgadzają się co do jednego: pokarmy zawierające rafinowane węglowodany, takie jak słodzone fruktozą napoje, to prawdziwy koszmar dietetyczny. Do największych wad słodkich gazowanych napojów należy to, że powodują gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi. Co gwałtownie rośnie, musi gwałtownie spaść, więc po wypiciu takiego napoju odczuwasz zmęczenie i głód znacznie szybciej, niż powinieneś, nie mówiąc już o zagrożeniu cukrzycą.

Niestety, to jeszcze nie koniec złych wieści. Człowiek zdołał bowiem wymyślić sposób, dzięki któremu węglowodany mogą być jeszcze groźniejsze - wystarczy je usmażyć. W chipsach ziemniaczanych i frytkach naukowcy wykryli akrylamid - substancję podejrzewaną o działanie rakotwórcze. Nawet fakt, że jej rakotwórczość jest prawdopodobna, a nie dowiedziona, jak w przypadku palenia tytoniu, powinien wystarczyć, abyś zrezygnował z bezwartościowych przekąsek.

6. Błonnik - spiesz się powoli

Błonnik działa dokładnie odwrotnie niż napoje gazowane czy przekąski. Kiedy znajduje się w żołądku, zwalnia proces przedostawania się pożywienia do krwiobiegu, dzięki czemu stabilizuje poziom cukru we krwi. Korzyści: bardziej równomierne dostawy energii i zmniejszenie odczucia głodu między posiłkami. Błonnik zwalnia wchłanianie substancji pokarmowych do krwi na początku przewodu pokarmowego, ale przyspiesza bieg spraw na jego końcu.

Oczywiście że najlepsze są brokuły albo otręby, ale błonnik możesz spokojnie łykać w tabletkach, które kupisz w aptece. Na początek 7 do 12 g, popijane wodą, przed głównym posiłkiem.

REKLAMA

7. Wapń nie tylko dla wapniaków

Niedawno uczeni odkryli, że spożywanie nabiału i innych pokarmów bogatych w wapń pomaga w utrzymaniu dobrej sylwetki, zapobiega osteoporozie, a także prawdopodobnie zapobiega rakowi okrężnicy. Zalecana dzienna dawka wynosi od 1000 do 1200 mg wapnia. Szklanka mleka zawiera około 300 mg. Niestety, nadmiar wapnia może zwiększyć ryzyko zachorowania na raka prostaty. Krytyczną wartością jest tu prawdopodobnie już 6000 mg wapnia dziennie. Oto kilka porad, jak skorzystać bez ryzyka z dobroczynnego wpływu wapnia.

  • Staraj się nie brać suplementów z dużą zawartością wapnia bez potrzeby. Zażywaj je tylko wtedy, gdy zaleci Ci to lekarz lub gdy Twój jadłospis jest kompletnie pozbawiony produktów zawierających wapń.
  • Jedz odtłuszczony nabiał, wzbogacony o witaminę D, czyli np. maślankę, kefir lub jogurt. Witamina D chroni prostatę przed nowotworem.
  • Chroń swój gruczoł krokowy, jadając od czasu do czasu sałatkę z pomidorów (zawierają one chroniący prostatę likopen), ser mozarella (bogaty w wapń) i oliwę z oliwek (zawiera zapobiegający powstawaniu nowotworów tłuszcz zwany beta-sitosterolem).

8. Dobre kwasy omega-3

Co roku dowiadujemy się czegoś nowego o dobroczynnych właściwościach wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Ich źródłem są przede wszystkim ryby i tran. Wiemy, że zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób serca czy cukrzycy. Nowością jest to, że ich obecność w diecie sprzyja zachowaniu smukłej sylwetki. Jak?

Kwasy tłuszczowe omega-3 łagodzą procesy zapalne w organizmie, ale pozwalają też szybciej zregenerować się mięśniom po wysiłku. Większe i mniej narażone na procesy zapalne mięśnie oznaczają szybszy metabolizm, a przyspieszenie metabolizmu to podstawa przy odchudzaniu. Jeśli nie masz w zwyczaju jadać ryb dwa razy w tygodniu, kup tran w kapsułkach. Nie wali rybą, a robi dobrze.

9. Planuj

Kiedy będziesz czytał w gazecie kolejny artykuł poświęcony odchudzaniu, policz, ile razy skrytykowano w nim różnego rodzaju diety odchudzające. Widząc, jak często różni dietetyczni guru bezpardonowo krytykują swoich konkurentów, mógłbyś dojść do wniosku, że praktycznie nie ma żadnej metody i żadnej diety, która naprawdę działa. Jednak prawda jest taka, że nie da się schudnąć, nie stosując diety (chyba że zaczniesz systematycznie ćwiczyć). Przede wszystkim, musisz mieć plan. Najlepszy plan odchudzania powinien zawierać następujące elementy:

  • W każdym posiłku powinno się znaleźć źródło białka - ryba, jajka, nabiał lub chude mięso.
  • Lepiej jeść więcej posiłków niż mniej. Ideał to pięć do sześciu posiłków (licząc z przekąskami) dziennie.
  • Możesz wybrać dietę niskotłuszczową, jednak pamiętaj, żeby nie wyeliminować tłuszczu zupełnie - taka dieta jest z góry skazana na niepowodzenie.
  • Nikt nigdy nie utył od jedzenia owoców, warzyw i razowego chleba. Nikt też jeszcze nie umarł po odstawieniu słodyczy, ryżu, popcornu i białego pieczywa.

MH 01/2004

STRONA 2 z 2

Komentarze

 (20)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij