REKLAMA

Tofu vs tempeh - co jest zdrowsze?

Soja niejedno ma oblicze. Dziś porównujemy dwa najpopularniejsze. Które jest fu, a które mniam?

tofu, tmepeh shutterstock.com

Soja niejedno ma oblicze. Dziś porównujemy dwa najpopularniejsze. Które jest fu, a które mniam?  

Ekspert MH: Dr Michał Czapla

Dietetyk specjalizujący się m.in. w dietach roślinnych oraz dietoterapii chorób serca. Członek zespołu Vegetitian.com, Polskiego Towarzystwa Medycyny Stylu Życia oraz Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Znajdziesz go na drczapla.pl.

Tofu

1. 180 g - Nie bój się, że bez mięsa nie dostarczysz sobie białka. Taka porcja tofu, czyli twarożku sojowego, na talerzu będzie w sam raz na raz.

2. To dobre źródło pełnowartościowego białka roślinnego – oznacza to, że zawiera wszelkie niezbędne aminokwasy. 11 g białka na 100 g produktu to naprawdę dobry wynik.

3. Tofu zawiera mniej kcal i 2,4 g tłuszczu, z czego tylko 0,5 g to tłuszcze nasycone. Zawiera również 1,2 g błonnika, który daje uczucie sytości i zapobiega podjadaniu.

4. To bogate źródło mikroelementów. Wiele badań podkreśla, że zwiększenie udziału białka roślinnego w diecie wiąże się z obniżeniem ryzyka wystąpienia m.in. chorób serca.

5. Tofu samo w sobie nie ma specjalnego smaku, ale za to idealnie chłonie marynaty. Masz ochotę na BBQ? Połącz tamari, syrop klonowy, cebulę w proszku, czosnek w proszku i paprykę.

ZOBACZ: Najczęściej powtarzane mity wege

Tempeh

1. Tempeh to poddane procesowi fermentacji (trwającemu min. 24 h) ziarna soi. Ma specyficzny, orzechowo-grzybowy smak i jest świetnym zamiennikiem mięsa.

2. Zawiera on wszelkie niezbędne aminokwasy i charakteryzuje się dobrą przyswajalnością. W porównaniu z tofu, w tempehu znajdziesz prawie 2x więcej białka w 100 g produktu.

3. Dwa razy więcej kcal i dwa razy więcej tłuszczu w porównaniu z tofu. Gdy walczysz o te kilka cm mniej w pasie, ryzyko jest spore, ale jeśli szukasz zdrowego źródła energii – śmiało.

4. Dzięki procesowi fermentacji jest lekkostrawny, A zawarte w nim składniki odżywcze są lepiej przyswajalne. Zawiera też mniej kwasu fitynowego i oligosacharydów niż inne produkty sojowe.

5. Odpowiednia marynata podkręci specyficzny, nieco orzechowy posmak. Proponujemy połączenie: octu winnego, musztardy Dijon, płatków drożdżowych, chili i oliwy.

Werdykt MH: Remis

Wybór między tofu a tempehem to kwestia gustu i smaku. Na co nie postawisz, zawsze będzie to trafny wybór. Zarówno tofu, jak i tempeh to dobre źródła białka roślinnego i mikroelementów, więc warto je włączyć do diety (nawet gdy z weganizmem masz tyle wspólnego, co Kanye West z poważną polityką).

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA