REKLAMA

Szpinak versus jarmuż – co jest zdrowsze?

Szpinakowi wyrósł mocny konkurent w plebiscycie na najlepszą zieleninę dla sportowców. Sprawdzamy, czy słusznie.  

jarmuż, szpinak shutterstock.com

Szpinak

1. 33% - taki wzrost sprzedaży szpinaku w latach 30. XX w. w USA odnotowano dzięki popularności żeglarza Popey’a.

REKLAMA

2. Oprócz białka, w szpinaku znajdziesz m.in. ekdysteron – hormon roślinny, który zwiększa siłę mięśniową oraz przyrost masy mięśniowej.

3. Zielone liście szpinaku zawierają tylakoidy – substancje, które zwiększają wydzielanie hormonów sytości, a to oznacza rzadsze podjadanie.

4. Szpinak jest zdrowy, ale uwaga: jest też źródłem kwasu szczawiowego – jednego ze związków antyodżywczych. Nie przesadzaj z nim, gdy chorujesz na dnę moczanową.

5. Delikatny w smaku szpinak pasuje do większości dań: sałatek, koktajli, jajecznicy, kanapek etc. Jego smak podkręcisz, przyprawiając go czosnkiem i odrobiną soli. By mieć go zawsze pod ręką, kup mrożonkę.

ZOBACZ: Przepis na jajka ze szpinakiem

Jarmuż

1. 4000 lat - minimum od tylu lat uprawia się jarmuż. Wbrew powszechnej opinii nie jest więc hipsterską nowinką.

2. Zawarty w nim sulforafan ma działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne i przeciwnowotworowe. Dorzuć go do posiłku potreningowego, a szybciej się zregenerujesz.

3. Ma niewiele kalorii (40 kcal w 100 g) i masę cennych składników odżywczych, więc możesz go jeść bez oporów.

4. Jest doskonałym źródłem witaminy A (odpowiadającej za zdrową skórę i oczy, ale także podnoszącej libido) – 130 g tej rośliny pokrywa 188% dziennego zapotrzebowania.

5. Nieodpowiednio przygotowane listki jarmużu są sztywne i niesmaczne. Aby temu zapobiec, wystarczy zafundować im masaż. Wysyp jarmuż do miski, dodaj odrobinę oliwy, soli i ugniataj, aż puści soki i zrobi się ciemnozielony.

PRZECZYTAJ: Przepis na szejka z jarmużem

Werdykt MH

To starcie wygrywa jarmuż – to naprawdę superfood! Jednak szpinak nie zostaje w tyle. Oba warzywa są kopalnią składników odżywczych. Można je dodać do wielu potraw podług gustu i upodobań. Wypróbuj oba, eksperymentuj dowolnie, łącząc ich smak. Oba warzywa są bogate w składniki odżywcze, dlatego można wybrać to, co bardziej Ci smakuje.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA