[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.6

Superfoods: sok z buraków i migdały

Przyglądamy się kolejnym superfoodom. Jaka jest prawda o soku z buraka i migdałach?

sok z buraków fot. Shutterstock
Sok z buraków

Roszczenie

Ma opinię cudownego eliksiru obniżającego ciśnienie krwi i podnoszącego wytrzymałość fizyczną organizmu.

Historia przypadku

Tutaj badania są solidne (tzn. nie tylko na myszach) i śmiało można się zapisywać do buraczanego fan klubu. I to buraków w każdej postaci, nie tylko soku. Uwagę naukowców zwraca zwłaszcza betanina, barwiąca warzywo na czerwono, znajdująca się w skórce.

Dowód

Naukowcy wykazali w jednym badaniu, że buraki przekształcają azotany we krwi w tlenki azotu, a te skutecznie obniżają ciśnienie. W drugim natomiast udowodniono ich wpływ na zwiększanie wydolności u sportowców – co ciekawe, ta wydolność rosła u sportowców amatorów dużo bardziej niż u zawodowców. Czyli dobra wiadomość dla nas, gorsza dla Christiano Ronaldo.

Wyrok

Nie widzimy żadnej skazy na nieposzlakowanej opinii buraka (no, dość wysoki indeks glikemiczny każe zachowywać ostrożność cukrzykom). Z każdym łykiem soku dostajemy żelazo i kwas foliowy.

Dużo pisze się też o działaniu przeciwnowotworowym, ale warto pamiętać, że zbliżone właściwości mają również inne zielone liściaste warzywa. Dorzucając je do smoothie z sokiem buraczanym i wypijając przed treningiem, będziesz nie do zdarcia.

REKLAMA

REKLAMA

najlepsze produkty spożywcze fot. Shutterstock
Migdały

Roszczenie

Te superorzechy, jak mówią, chronią serce, zmniejszają przybieranie na wadze i przedłużają życie. Brzmi zbyt dobrze?

Historia przypadku

Popularność migdałów na świecie (w USA już schodzi ich więcej niż orzeszków ziemnych) związana jest w niemałej części z modą na robienie domowego mleka migdałowego bez laktozy. To dobra moda.

Dowód

Hipsterzy mają rację: migdały są lepsze niż orzeszki arachidowe. Badania opublikowane w magazynie „Obesity” pokazują, że jedzący migdały dwa razy w tygodniu mieli o 31% mniejszą skłonność do przybierania na wadze.

Wyrok

Migdały są fajne, ale drogawe. Pomocną dłoń wyciągają naukowcy z Uniwersytetu Harvarda w USA, twierdząc, że garść dowolnych orzechów jedzona raz dziennie zwiększa naszą witalność o 20%.

Migdały i inne orzechy mają bardzo dużo witaminy E i doskonałe tłuszcze, chroniące serce przed chorobami.  

Komentarze

 (5)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij