[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.1

Superfoods: nasiona chia i borówki

Bierzemy się za produkty uchodzące za superfoods i konfrontujemy ich rzeczywistą moc z pijarowską sieczką, która je otacza. Niektóre wychodzą zwycięsko. Na pierwszy ogień chia i borówki.

superfoods fot. Shutterstock
1. Nasiona chia

Roszczenie

Fani nasion chia – a jest ich niemało – twierdzą, że zawierają one 8 razy więcej kwasów omega- 3 niż łosoś i kapitalne ilości, tłumiącego apetyt, błonnika oraz niezbędnego mięśniom białka.

Historia przypadku

Chia, czyli szałwia hiszpańska, należy do rodziny roślin jasnotowatych – podobnie jak mięta, bazylia i rozmaryn. Uprawia się ją w Ameryce Płd. na wyjątkowo ubogich glebach, na których niespecjalnie wyrasta coś innego, więc jej sprzedaż jest czystym zyskiem. Tę oparto na kwasie omega-3, ale w takiej postaci wcale nie jest on łatwo przez nas przyswajalny.

Dowód

Badania wykazały, że olej z nasion chia może mieć działanie antynowotworowe – chodzi zwłaszcza o raka piersi. Jednak badanie znowu dotyczyło myszy i nie wiadomo, czy wyniki da się na nas przełożyć. Natomiast w kwestii odchudzającego działania nasion wypowiedział się Appalachian State University: badani przez 12 tygodni otrzymywali chia i placebo i ich waga nie wykazywała żadnych różnic.

Wyrok

Mogą być dobrym źródłem białka, witamin i minerałów, ale cena za saszetkę małych nasionek woła o pomstę do nieba. Lepiej przyswajalny błonnik i białko dostaniesz, jedząc jabłko i kawałek sera brie.

REKLAMA

REKLAMA

superfoods fot. Shutterstock
2. Borówki

Roszczenie

Te amerykańskie oczywiście, bo naszymi, czerwonymi, nauka się nie zajmuje. Są pełne witamin C i K oraz manganu regulującego poziom cukru we krwi. Badania sugerują nawet, że walczą z rakiem i poprawiają pamięć.

Historia przypadku

Mamy pewne podejrzenia, że za sukcesem borówek amerykańskich stoją inteligencja rolników i marketingowa maszyneria. Owszem, zawierają przeciwutleniacze, ale większość owoców je zawiera; owszem, są badania pokazujące, że mogą obniżać ryzyko ataku serca, ale truskawki też to potrafi ą. Więc?

Dowód

Większość badań nad sercem i pamięcią przeprowadzano na zwierzętach i nie ma pewności, czy antocyjany w borówkach (zwalczające rakotwórcze wolne rodniki) będą wchłaniane przez ludzi w podobny sposób. A, niestety, duża część tzw. superfoods działa tylko wtedy, gdy jesteś myszą.

Wyrok

Borówki i ich witamina C faktycznie dadzą Ci broń przeciwko przeziębieniom, a przeciwutleniacze zmniejszą ból mięśni po treningu, ale to samo zrobią maliny, jeżyny i truskawki. Sam więc decyduj, co lubisz najbardziej.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij