Siemię lniane vs nasiona chia - co jest zdrowsze?

To kolejny raz, kiedy okazuje się, że tytuł superfoods bywa często przyznawany egzotycznym rodzajom żywności trochę na wyrost.

chia shutterstock.com

Ekspert MH: dr Michał Czapla

Dietetyk specjalizujący się m.in. w dietach roślinnych oraz dietoterapii chorób serca. Członek zespołu wegecentrum.pl, Polskiego Towarzystwa Medycyny Stylu Życia oraz  Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Znajdziesz go na drczapla.pl.

REKLAMA

Nasiona Chia

1. 2 mm – taką mniej więcej średnicę  mają jadalne nasiona szałwii  hiszpańskiej: rośliny z rodziny mięt, rosnącej w Meksyku oraz USA.

2. 1,8 g kwasów ALA – Chia zawiera sporo kwasu alfa-liponowego, ale ta forma jest dużo mniej wydajna od kwasów EPA i DHA z ryb i alg. Dlatego nie powinna być uznawana za dobre źródło omega-3.

3. Pod względem zawartości składników odżywczych należy wyróżnić jeza zawartość wapnia, którego ma wyraźnie więcej niż siemię.

4. Metaanalizy, podsumowujące badania na ludziach, nie pokazują co prawda korzyści z jedzenia nasion chia, ale ze względu na błonnik i składniki mineralne i tak należy bez większych wątpliwości uznać je za wartościowy element diety.

5. Dzienna dawka nasion chia nie powinna przekraczać  1-2 łyżek z powodu potencjalnych dolegliwości układu pokarmowego. Na co dzień może sprawdzać się w kuchni  lepiej od siemienia, które ma delikatnie gorzkawy posmak.

ZOBACZ: Superfood - nasiona chia i borówki

Siemię lniane

1. Wyróżniamy dwa rodzaje siemienia lnianego: brązowe i złote. To drugie jest nieco bogatsze w składniki odżywcze, ale różnica nie jest duża.

2. 2,2 g kwasu ALA - Siemię lniane jest nieco bogatsze w kwas ALA niż chia, ale to niewiele zmienia. W dyscyplinie „omega-3” i tak startują w innej lidze niż tłuste morskie ryby i algi. Czyli remis.   

3. Siemię jest z kolei lepszym dostawcą potasu. Ma też trochę więcej rozpuszczalnego błonnika, dzięki czemu może nieco bardziej nasilać sytość. Podkreślamy: nieco.

4. Siemię lniane to unikatowe źródło lignanów, czyli działających przeciwnowotworowo fitoestrogenów. Żeby zobrazować skalę: zawiera ich nawet kilkaset razy więcej niż inne pokarmowe źródła. Wielki plus!

5. Chociaż zawierają związki cyjanowe to 1-2 łyżki dziennie działają prozdrowotnie. Należy je zmielić tuż przed użyciem. Możesz zrobić mały zapas i trzymać go kilka dni w ciemnym i chłodnym miejscu w szczelnie zamkniętym pojemniku.

Werdykt MH: siemię lniane

Stawka wydaje się wyrównana, ponieważ oba składniki są  do siebie dość podobne. Na finiszu rezygnujemy jednak  z remisu i ostatecznie stawiamy na siemię lniane. Po pierwsze dlatego, że ma unikatową broń w postaci lignanów. Po drugie, ze względu na przyjazną dla portfela cenę. No i po trzecie, ponieważ wolimy promować lokalnych zawodników.  

Zobacz również:
Trening, żeby przynosił efekty, musi się odbyć. Dlatego nie daj się posadzić na ławkę oczekujących na wizytę do lekarza z powodu urazu. Oto 5 sposobów na uniknięcie kontuzji i 5 na to, by szybko wrócić do gry.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA