[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.0

Schemat powstawania pokusy - jak z nim walczyć?

Każdy z nas ma ochotę czasem wrzucić na ząb coś niezdrowego. Wizja chrupiących frytek potrafi złamać nawet najsilniejszą wolę. Można jednak z tym walczyć. Poznaj cztery etapy powstawania takich zachcianek i naucz się im odmawiać.

jedzenie, łaknienie

Wyzwalacz

Twoje zmysły wyczuwają zapach frytek. Mózg odzyskuje przyjemne wspomnienia z hipokampu i przenosi je do pamięci roboczej. Uwalniane są pozytywne neurochemikalia: dopomina i opioidy, które przenikają do obszarów mózgu odpowiedzialnych za odczuwanie nagrody.

Jak z tym walczyć?

Interwencja w tym momencie może okazać się skuteczna. Postaraj się odwrócić uwagę od źródła pożądania. Idź na spacer, przeczytaj coś, zagraj w grę na smartfonie – to zajmie Twoją pamięć roboczą.

REKLAMA

ZOBACZ TEŻ: 10 rad, jak powstrzymać wilczy apetyt

Pęcznienie pożądania

Nie udało się? Teraz Twoja kora czołowo-oczodołowa wchodzi do gry. Ten region mózgu ocenia pamięć, zmysły i bieżące doświadczenia, aby określić, jak dobra jest decyzja o spożyciu tych pysznych frytek. Dążenie do powtórzenia przyjemnego doświadczenia z przeszłości staje się silniejsze i zmienia się w uczucie fizyczne, uruchamiając autonomiczny układ nerwowy.

Jak z tym walczyć?

Musisz stworzyć i umieścić między Tobą a pokusą fizyczną barierę, która skutecznie Cię od niej odgrodzi. Masz ochotę na maka? Wróć z pracy drogą, na której nie zobaczysz świecących złotych łuków.

Uruchamia się samokontrola

Lub nie. Twoja grzbietowo-boczna kora przedczołowa, usytuowana w przedniej części głowy, ma wpływ na długoterminowe konsekwencje twoich działań, norm społecznych i innych motywów powściągliwości. Ona teraz zadziała lub nie. Jeśli jesteś głodny, pozbawiony snu lub zestresowany, jesteś znacznie bardziej narażony przegranie swojej wewnętrznej walki.

Jak z tym walczyć?

Skup się na wadach lub wyobraź sobie, że pączek spadł na brudną podłogę. Badanie obrazowania mózgu wykazało, że te ćwiczenia myślowe natychmiast zwiększyły aktywację grzbietowo-bocznej kory przedczołowej.

Pierwszy kęs

Jeden kęs angażuje prawie wszystkie zmysły, dostarczając ładunek danych sensorycznych do kory smakowej. Komórki poszukujące smaku w całym układzie trawiennym wysyłają sygnały przyjemności z powrotem do mózgu. Dopamina i opioidy przepływają swobodnie i ciężko jest przestać jeść, zanim cała torebka, batonik lub pudełko jest kaput.

Jak z tym walczyć?

Regularny trening fizyczny wzmacnia korę przedczołową grzbietowo-boczną. Im częściej się pocisz, tym silniejsza może być twoja samokontrola.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij