REKLAMA

Prebiotyki i probiotyki - co zdrowsze?

Probiotyki i prebiotyki to słowa odmieniane przez wszystkie przypadki w kontekście mikrobioty jelitowej. Zobacz, na co lepiej postawić, jeśli chcesz o nią zadbać.

Eksperci: Łukasz Subsar, Filip Głuszek

Dietetycy sportowi, absolwenci Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, autorzy dietetycznych szkoleń i warsztatów. Prowadzą własny profi l FB „Subsar i Głuszek”, na którym możesz znaleźć wiele ciekawych informacji i wyników badań ze świata diety i treningu.

REKLAMA

Prebiotyki

1. 3-20 miliardów - Tyle wyselekcjonowanych i przebadanych kolonii bakteryjnych wynosi zalecana dawka lecznicza probiotyku.

2. Probiotyki to produkty, które zawierają bakterie mające pozytywny wpływ na zdrowie, potwierdzony badaniami (na opakowaniu musi być podana nazwa szczepu i ilość bakterii).

3. W jednym z badań 210 osób z otyłością brzuszną codziennie przyjmowało probiotyk Lactobacillus gasseri, który spowodował 8,5-procentową utratę masy ciała w ciągu 12 tygodni.

4. Stymulują produkcję neuroprzekaźników (dopaminy, serotoniny, GABA, melatoniny) lub same tworzą je w jelitach. Lactobacillus casei Shirota może poprawiać nastrój i zmniejszać niepokój.

5. Ułatwiają trawienie, zwiększają wchłanianie witamin i minerałów, przy kuracjach antybiotykowych chronią mikroflorę jelitową, zmniejszają ryzyko biegunki podróżnej, poprawiają odporność.

ZOBACZ: Jak działają prebiotyki i probiotyki?

Probiotyki

1. 5-10 g - Tyle wynosi skuteczna dawka prebiotyków dla dorosłego człowieka. Ilość błonnika prebiotycznego zależna jest od dojrzałości danego produktu lub czasu trwania fermentacji.

2. Prebiotyki to żywność zawierająca błonnik, który nie ulega strawieniu w jelicie cienkim i trafi a do jelita grubego, stając się pożywką dla bytujących tam bakterii.

3. W jednym z badań zauważono spadek tkanki tłuszczowej o 4% po codziennym jedzeniu jogurtu z Lactobacillus fermentum lub Lactobacillus amylovorus przez 6 tygodni.

4. Przez modyfikację składu mikrobioty mogą redukować stan zapalny, pomagają we wchłanianiu witamin z grupy B oraz wapnia, których zadaniem jest wspieranie układu nerwowego.

5. Pobudzają wzrost lub aktywność korzystnych dla organizmu bakterii w jelicie grubym, obniżają cholesterol, syntetyzują niektóre witaminy z grupy B, witaminę K i kwas foliowy.

Werdykt MH: Probiotyki wygrywają

Potrzebne są oba rodzaje, bo probiotyki bezpośrednio oddziałują na organizm, a prebiotyki są potrzebne jako pożywka dla mikrobioty jelitowej i niezbędne do utrzymania jej prawidłowego składu. W bezpośrednim starciu stawiamy jednak na probiotyki, bo właściwie je dobierając (najlepiej przy pomocy fachowca), jesteśmy w stanie osiągnąć konkretny efekt.

Zobacz też: Jak zadbać o florę bakteryjną jelit

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA