Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.8

Podładuj akumulatory: 12 sposobów na więcej energii

Zrobisz, jak zechcesz. My tylko podrzucamy Ci 12 prostych pomysłów na to, jak z pomocą drobnych zmian w diecie bez wysiłku poprawić swoje samopoczucie i naładować się energią. A przy okazji podreperować nieco zdrowie.

fot. Dmitry Zhirnov / Shutterstock.com
Jeżeli do tej pory sądziłeś, że wszystko, co smaczne, jest niezdrowe, a wszystko, co zdrowe, wymaga babrania się w garach - po lekturze tego tekstu zmienisz zdanie. Dobrze wiesz, że czasami wystarczy wprowadzić na boisko jednego zawodnika, żeby cała drużyna złapała wiatr w żagle.

Tak samo nasze przepisy są proste, nie wymagają dużych zdolności kulinarnych, a rozwiązują większość zdrowotnych problemów mężczyzn: zapobiegają chorobom serca, prostaty, nowotworom i zwiększają potencję. Sprawdź sam.

1. Kup doniczkę z oregano

Jeżeli frytki zastąpisz pieczonymi ziemniakami - ograniczysz w znaczący sposób ilość tłuszczu w diecie. A jeśli dodatkowo posypiesz je świeżym oregano, zrobisz naprawdę świetny interes. Badania wykazały, że oregano ma 42 razy silniejsze działanie antyutleniające (antyrakowe) niż jabłka, 30 razy silniejsze od działania ziemniaków i 12 razy - od pomarańczy. Inne zioła, które nieźle wypadły w badaniach, to: koper, tymianek, rozmaryn i mięta.

"Substancje zawarte w ziołach to nie tylko aromatyczne olejki eteryczne, ale cała masa bioaktywnych związków" - potwierdza dr inż. Wojciech Kolanowski z Zakładu Analizy i Oceny Jakości Żywności SGGW w Warszawie. Oregano i innymi ziołami warto codziennie posypywać kanapki, pizzę czy sałatki.

2. Z rana zjedz banana

Dietetycy trąbią: jedz minimum pięć porcji owoców i warzyw dziennie. Zalecane ilości to 300 g owoców i 500 g warzyw. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Dobrym pomysłem na wyrobienie dziennej normy owoców jest dodawanie (zamiast cukru) bananów do koktajli mlecznych albo wkrajanie ich do owsianki czy muesli.

"Banany są znakomitym źródłem potasu, dzięki czemu pomagają obniżyć ciśnienie i zmniejszają ryzyko zawału" - podkreśla dr Kolanowski. Godne polecenia są też przeciery owocowe dla dzieci. Obowiązkową dzienną porcję warzyw możesz zastąpić dwoma szklankami soku wielowarzywnego.

3. Papryką w papierosa

Chrupiąca czerwona papryka może zastąpić chleb. Umyj duży strąk i rozetnij go na pół. Usuń gniazda nasienne oraz białe błony i nafaszeruj połówki gotową sałatką z tuńczyka albo kurczaka (lub czymkolwiek chcesz) i chrup taką kanapkę przynajmniej trzy razy w tygodniu.

Po pierwsze, dzięki temu prostemu trickowi ograniczysz ilość pieczywa i tłuszczu (nie posmarujesz przecież papryki masłem). Po drugie, czerwona papryka zawiera chroniący przed rakiem prostaty likopen, jest dobrym źródłem witaminy C i β-karotenu, czyli prowitaminy A.

awokado, olej z awokado, tłuszcze fot. shutterstock.com
Badacze z Uniwersytetu w stanie Kansas dowiedli, że odpowiednia ilość witaminy A w diecie jest szczególnie ważna dla palaczy (również biernych), gdyż dym papierosowy obniża jej poziom w organizmie. "Papryka zawiera też znaczne ilości kapsantyny - związku, który podobnie jak likopen jest silnym antyutleniaczem" - przekonuje dr Kolanowski.

4. Syrop klonowy na seks

 Zamiast cukru dodawaj do potraw syropu klonowego (kupisz go w dużych supermarketach). Ma mniej kalorii niż miód i jest bogaty w witaminy i minerały, w tym mangan i cynk, które są szczególnie ważne dla zdrowia mężczyzny. "Mangan uczestniczy w wytwarzaniu męskich hormonów płciowych, a cynk zmniejsza ryzyko raka prostaty i gwarantuje prawidłowość procesu tworzenia spermy. Bez cynku sprawność seksualna ulega znacznemu osłabieniu" - ostrzega dr Kolanowski.

Syropem klonowym możesz słodzić herbatę, polewać nim naleśniki, gofry, owoce, jogurt. W zimne dni spróbuj kanadyjskiej wersji kakao, czyli ciepłego mleka z syropem klonowym.

5. Awokado na nadciśnienie

Do smarowania pieczywa zamiast masła możesz używać miąższu awokado. Ten owoc jest świetnym źródłem potasu, który pomaga regulować ciśnienie krwi i zapobiegać zawałom. Ponadto zawiera kwas oleinowy - tłuszcz nienasycony obniżający poziom złego cholesterolu. Awokado możesz też rozgnieść widelcem, wymieszać z jogurtem i czosnkiem, a potem maczać w nim pokrojone wsłupki warzywa lub tortille.

6. Tzatziki na kondycję

Kremowe serki do smarowania pieczywa zawierają sporo tłuszczu i syntetycznych dodatków nadających im smak szynki, grzybów albo ziół. Zrezygnuj z nich i zastąp tzatzikami - gęstym jogurtem z czosnkiem, startym zielonym ogórkiem i oliwą. Ten grecki specjał możesz kupić gotowy w supermarketach.

Jogurt jest znakomitym źródłem białka, fosforu, cynku, potasu i wapnia. Zawiera też kultury bakterii, które dobrze wpływają na przemianę materii i wzmacniają system odpornościowy. Zielone ogórki są bogate w krzem, który nadaje skórze zdrowy wygląd. Czosnek chroni przed infekcjami, obniża ciśnienie krwi i poziom złego cholesterolu. Tzatziki są też świetne jako sos do mięs i warzyw z grilla.

7. Musztarda na trawienie

Gruboziarnista ma niewiele kalorii i rozgrzewa organizm. "Ziarenka gorczycy zawierają selen i magnez oraz dające uczucie pieczenia glikozydy siarkowe, które m. in. pomagają w walce z wolnymi rodnikami, a dodatkowo regulują proces trawienia" - twierdzi dr Kolanowski. Taką musztardę dodawaj do sosu winegrette, do wędlin i mięs. Zmieszana z łyżką miodu i jogurtem, stanowi świetny dip do warzyw.

8. Ricotta na prostatę

Ricotta to włoski biały ser wytwarzany z serwatki. Badacze z Uniwersytetu stanu Ohio odkryli, że serwatka może zapobiegać nowotworom prostaty, gdyż podwyższa poziom naturalnego antyutleniacza występującego w wątrobie - glutationu.

Ricotta sama w sobie nie ma powalającego smaku, jest raczej mdła, ale jeśli dodasz do niej pół szklanki bulionu i kilka garści posiekanej świeżej bazylii, powstanie wspaniały sos do spaghetti. Bazylia dodatkowo wspomaga trawienie, pomaga przy kłopotach z wątrobą, ma działanie antybakteryjne (dzięki flawonoidom) i uspokajające. Ricottę możesz też nakładać na kanapki lub dodać do owocowego koktajlu.

warzywa, szpinak fot. shutterstock.com
9. Żurawiną w toksyny

Zamiast słodzonych napojów, pij wodę z zagęszczonym sokiem żurawinowym (znajdziesz go w supermarketach i sklepach ze zdrową żywnością). Sok żurawinowy ma niezwykłe właściwości antyutleniające (dzięki czemu zapobiega nowotworom), oczyszcza organizm z toksyn i reguluje poziom cholesterolu. Ponadto sok z żurawiny pomaga leczyć infekcje uszu oraz choroby układu moczowego i oddechowego.

"Równie godny polecenia jest sok z aronii, który zawiera bardzo dużo flawonoidów i niszczy wolne rodniki" - dodaje dr Kolanowski.

10. Brązowy ryż na odchudzanie

Jeżeli został Ci kawałek kurczaka albo indyka z obiadu, potnij go na małe kawałki, dodaj ugotowany brązowy ryż, dowolne warzywa lub kawałki ananasa z puszki i łyżkę majonezu, a powstanie sycąca i zdrowa sałatka. Biały ryż różni się od brązowego nie tylko kolorem.

"Wersja biała powstaje przez zdejmowanie wierzchnich warstw z brązowych ziaren, przy czym zniszczeniu ulega duża część witamin i składników mineralnych oraz połowa błonnika. A to właśnie dzięki wysokiej zawartości błonnika brązowy ryż nie podnosi gwałtownie poziomu cukru (dzięki czemu ułatwia walkę z nadwagą) i pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu" - przekonuje dr Kolanowski.

11. Szpinak na złamania

Szpinak zawiera przynajmniej 13 flawonoidów, które przeciwdziałają nowotworom (m. in. rakowi okrężnicy). Szklanka szpinaku zaspokaja aż 150% dziennego zapotrzebowania na witaminę K, dzięki czemu kości są mocniejsze, a krew ma prawidłową krzepliwość. Jest też świetnym źródłem witamin oraz zmniejsza ryzyko chorób serca, podwyższa sprawność intelektualną i poprawia wzrok. Jeżeli lubisz gotować, dodawaj go do wszystkiego: jajecznicy, makaronów, naleśników. Jeśli nie - po prostu kładź go na kanapkę zamiast sałaty.

12. Muesli na dobry dzień

Zrób sam muesli: kup najzwyklejsze płatki kukurydziane i zmieszaj je z miodem i kawałkami świeżych owoców. Świeże owoce, w przeciwieństwie do suszonych, są najbogatszym źródłem witaminy C w diecie. Witamina C jest bardzo wrażliwa na temperaturę i w procesie suszenia większa jej część ulega rozkładowi.

"Poza tym, suszone owoce o jasnym miąższu (jabłka, banany, ananasy, morele), aby nie ciemniały i zachowały swój atrakcyjny wygląd, są przed suszeniem poddawane sulfitacji, czyli kąpieli w roztworze kwasu siarkawego. A pozostałości siarki nie są obojętne dla zdrowia" - wyjaśnia dr Kolanowski. Jeśli do takiego muesli dodasz jeszcze bogate w cynk pestki dyni, Twoja wydolność seksualna znacznie wzrośnie.

MH 02/2005

Komentarze

 (12)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij