Picie kawy i herbaty podczas posiłku – zmniejsza wchłanianie żelaza?

Żelazo wzmacnia odporność, bierze udział w skomplikowanej produkcji krwinek, jest uczestnikiem syntezy DNA – odgrywa więc bardzo ważną rolę w funkcjonowaniu naszego organizmu. Jego niedobór, ale także nadmiar może być dla nas niebezpieczny.

kawa, kofeina, wchłanianie żelaza shutterstock.com

Kawa i herbata są bogatym źródłem kofeiny, tanin i fitynianów, które mogą przyczyniać się do ograniczania wchłaniania żelaza z pożywienia. Czy to oznacza, że podczas jedzenia, tuż przed i zaraz po nim nie można pić tych napojów? Po pierwsze, musimy pamiętać, że w dietetyce nie obowiązują stwierdzenia „nie można” i „powinno się”. Prawda jest taka, że wszystko zależy od potrzeb naszego organizmu, a każdy jest inny. Tak jest również w przypadku picia kawy, herbaty i procesu wchłaniania żelaza.

REKLAMA

ZOBACZ: Ile kawy powinieneś pić?

„Owszem, spożycie herbaty (szczególnie mocnej, czarnej) i kawy może prowadzić do osłabienia wchłaniania żelaza niehemowego, a więc formy występującej w przeważającej większości w produktach roślinnych” – wyjaśnia Paweł Szewczyk, dietetyk sportowy.

Pytanie jednak: czy to zawsze wada? „W przypadku kobiet, charakteryzujących się zdecydowanie wyższym zapotrzebowaniem na ten pierwiastek, rzeczywiście warto maksymalizować jego wchłanianie i w okolicy posiłków obfitujących w żelazo niehemowe odmówić sobie herbaty i kawy. Należy skupić się na piciu wody z odrobiną cytryny lub soków owocowych: witamina C wzmaga wchłanianie »roślinnego« żelaza” – wyjaśnia dietetyk i dodaje, że inaczej sytuacja wygląda u mężczyzn.

Ich zapotrzebowanie na żelazo jest istotnie mniejsze, ale ilość spożywanych pokarmów, w tym stanowiących źródło tego pierwiastka, jest zazwyczaj większa. W efekcie niejednokrotnie mężczyźni – na przestrzeni życia – są nim przekarmiani, co może być dla nich niebezpieczne. Za dużo żelaza w organizmie zwiększa ryzyko incydentów sercowo-naczyniowych – w nadmiernej dawce działa toksycznie i prozapalnie.

PRZECZYTAJ: Jak wykorzystać kawę w kuchni? [Nie tylko mała czarna]

Ale jak to w diecie bywa, nic nie jest czarne ani białe. Dlatego warto spoglądać na swój stan zdrowia i żywienie całościowo, a nie jedynie przez pojedynczy składnik pokarmowy. Jeśli jednak nie chcemy, by kawa i herbata „przeszkadzały” we wchłanianiu żelaza, wypijajmy je między posiłkami, zachowując co najmniej kilkudziesięciominutowy odstęp. Pamiętaj też, że czerwone wino i kakao również mogą utrudniać wchłanianie tego metalu, dlatego w ich przypadku także należy zachować odstęp między piciem i jedzeniem.

REKLAMA