Peganizm, czyli paleo + weganizm

Czy można połączyć absolutnie wykluczające się systemy dietetyczne? Amerykański lekarz, Dr Mark Hyman, z charakterystycznym dla Jankesów pragmatyzmem udowadnia, że wszystko jest możliwe. 

peganizm, dieta pegańska shutterstock.com

Dieta pegan, stworzona przez dr Marka Hymana w 2014 roku, łączy w sobie aspekty zarówno opartej na mięsie i produktach nieprzetworzonych diecie paleo, jak i wykluczającego wszelkie produktyr odzwierzęce weganizmu. Czy to ma sens? Hyman twierdzi, że dieta pegan to najlepszy sposób na utrzymanie mięśni, utratę tłuszczu, dobre samopoczucie i zdrowie. Jest również łatwiejsza w stosowaniu niż dieta wegańska, ponieważ nadal możesz spożywać produkty pochodzenia zwierzęcego, co oznacza, że nie jesteś tak ograniczony w tym, czego nie możesz jeść.

REKLAMA

Należy sobie zadać również pytanie, czy dieta może być wegańska i być jednocześnie oparta o solidne porcje mięsa? I czy dieta paleo, która jest dietą eliminacyjną,  połączona z równie eliminacyjnym jadłospisem wegańskim, nie czyni z peganizmu jakiegoś super restrykcyjnego tworu, w którym na każdym kroku trzeba uważać na to, co można wrzucić na talerz? 

Przeanalizowaliśmy założenia diety pegańskiej, przejrzeliśmy badania naukowe i psróbujemy odpowiedzieć na te, dość trudne wszak, pytania. Na pierwszy plan wysuwa się jednak kilka poważnych wad tak ułożonego menu. 

Na diecie można jeść, kiedy się chce i ile się chce - pod warunkiem, że na talerzu znajduje się 75% żywności pochodzenia roślinnego i 25% produktów zwierzęcych wyhodowanych w sposób zrównoważony.

Plan żywieniowy łączy w sobie zasady paleo i wegańskie. Jeśli nie jesteś zaznajomiony,  przypominamy, że paleo kładzie nacisk na jedzenie mięsa, owoców i warzyw, a ogranicza zboża, rośliny strączkowe, nabiał, ziemniaki, rafinowane oleje roślinne i alkohol.

Z kolei weganie wykluczają żywność pochodzenia zwierzęcego, co obejmuje tak niewinne na pierwszy rzut oka produkty, jak żelatyna, żywność wzbogacana kwasami omega-3, a w niektórych wersjach nawet miód.

Weganizm i peleo mają jedną wspólną cechę: świeże owoce i warzywa. Dieta pegańska jest pewnego rodzaju próbą zaczerpnięcia najlepszych elementów z tych dwóch skrajnie odmiennych systemów żywieniowych. 

Co może Ci dać dieta pegańska?

Dr Hyman twierdzi, że stworzona przez niego dieta pegańska może redukować stany zapalne w organizmie, zapobiegać chorobom przewlekłym i wspierać spalania tłuszczu, jednocześnie dbając o naszą planetę. Ponieważ nadal możesz jeść mięso, ryby i jajka, nie musisz się martwić o spożycie białka, co jest częstym problemem przy diecie wegańskiej. 

Większość Twoich posiłków będzie składała się z warzyw i owoców, ponieważ Hyman zaleca, aby rośliny stanowiły 75% Twojego talerza.

Mięso powinno być traktowane jako dodatek do dania głównego, a nie jako danie główne. Oto pełna lista tego, co możesz jeść:

  • Zdrowe tłuszcze (pomyśl o kwasach tłuszczowych omega-3, orzechach, kokosie i awokado),
  • Owoce i warzywa,
  • Orzechy i nasiona,
  • Pełne ziarna bezglutenowe,
  • Soczewica dla tych, którzy nie mogą zrezygnować z roślin strączkowych,
  • Zwierzęta karmione trawą, hodowane w sposób zrównoważony (ryby, wołowina, wieprzowina i kurczak są w porządku, ale z umiarem),
  • Cukier jest okazjonalnym przysmakiem.

Czego nie można jeść? Jest tego sporo: nieekologiczne produkty, oleje roślinne, nabiał (z wyjątkiem organicznego mleka owczego lub koziego), gluten, więcej niż pół filiżanki gotowanych ziaren lub roślin strączkowych dziennie, a także soja, plus glutaminian sodu, sztuczne słodziki, dodatki, konserwanty i barwniki.

Zobacz również:
W dzisiejszym świecie energia do działania potrzebna jest nam od rana do wieczora. Nie ma zmiłuj. Co zapewni nam jej największą dawkę? Dobry trening czy pilnowanie diety? Zapytaliśmy eksperta. 
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA