REKLAMA

Peganizm, DASH i weganizm [Diety w pigułce]

Kiedy przechodzimy na jakąś dietę, myślimy życzeniowo – wystarczy że zastosuję się do kilku zasad, a wreszcie będę szczupły, zdrowy i sprawny. Sprawdzamy, czy często stosowane systemy odżywiania spełnią Twoje marzenia.

Peganizm

To słowo określające coraz modniejszą koncepcję żywienia powstałą z połączenia paleo i weganizmu.

Zasady

REKLAMA

Twórcą filozofi i łączącej te dwa, wydawałoby się, przeciwstawne podejścia jest amerykański lekarz Mark Hyman. Dalej więc jemy żywność nieprzetworzoną, wykluczamy gluten (wg twórcy diety ma nasilać produkcję cytkin prozapalnych, będących przyczyną większości chorób) i nabiał (ma działać podobnie). 75% diety to warzywa, a mięso ma być tylko dodatkiem. Zapominamy o cukrze – nawet owoce mają być o niskim indeksie glikemicznym. Rośliny strączkowe lądują na talerzu od wielkiego dzwonu.

ZOBACZ: Dieta paleo - przykładowy jadłospis

Efekty

Bardzo sensowne założenia (dużo warzyw i mniej mięsa, żywność nieprzetworzona) łączą się tutaj z nakazami, które nie mają mocnego oparcia w literaturze naukowej (ban dla glutenu i nabiału). Tych ostatnich zdecydowanie lepiej unikać – im mniej ograniczeń w diecie, tym łatwiej ją utrzymać, a to jest w długim okresie najbardziej istotne.

Ocena MH:

  • Odchudzanie 8/10
  • Zdrowie 8/10
  • Trening 7/10

Dieta DASH

Choroby układu krążenia to najczęstsza przyczyna zgonów w krajach rozwiniętych, a dieta DASH została opracowana w naukowy sposób specjalnie po to, aby im zapobiegać.

PRZECZYTAJ: 30 sposobów, by dbać o serce

Zasady

REKLAMA

Punktem wyjścia pracy amerykańskich naukowców z Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego była dieta śródziemnomorska, więc DASH jest do niej bardzo podobna. Różni się właściwie tylko naciskiem, jaki postawiono na redukcję soli i nasyconych kwasów tłuszczowych (w związku z tym według niej nabiał powinien być niskotłuszczowy).

Efekty

Badania wykazały, że skutecznie, wyraźnie i szybko obniża wysokie ciśnienie krwi, więc jeśli masz z nim problem, na pewno warto się nad dietą DASH pochylić. Jeżeli zaś jesteś młodym, aktywnym sportowcem, z pewnością nie musisz tak mocno redukować soli, bo mnóstwo sodu tracisz wraz z potem i musisz raczej go uzupełniać niż redukować (zakładając oczywiście, że żywisz się na co dzień jedzeniem nieprzetworzonym, a nie w fast foodzie). Wszelkie pozostałe efekty jak w diecie śródziemnomorskiej.

Ocena MH:

  • Odchudzanie 8/10
  • Zdrowie 10/10
  • Trening 7/10

Dieta wegańska

Na rynku pojawia się coraz więcej zastępników mięsa, sporo hałasu zrobił film „Game Changers” – nie ma wątpliwości, że rośliny są na fali wznoszącej.

DLA CIEKAWSKICH: Dieta wegańska a alkohol

Zasady

REKLAMA

Krótka piłka: porzucasz wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego – od mięsa, przez nabiał, po jaja – i w menu zostawiasz wyłącznie rośliny.

Efekty

Warto? To zależy. W naszej ocenie nie ma obecnie naukowych argumentów, które pozwalałyby jednoznacznie ocenić, że dieta wyłącznie roślinna jest zdrowsza. To, że jemy czegoś za dużo (np. mięsa), wcale nie znaczy, że mamy to całkiem wykreślić z jadłospisu. Słowem kluczem jest „umiar”, a nie „w ogóle”. Jeśli tak dyktuje Ci serce, przejdź na rośliny bez obaw.

Oprócz witaminy B12, którą trzeba suplementować, ogarniesz na niej wszystkie potrzebne składniki, nawet będąc sportowcem. Tak, również aminokwasy. I nie, nie bój się o testosteron. Nie miej jednak nadziei na cud: film „Game Changers”, delikatnie mówiąc, przejaskrawia zalety diety wegańskiej. Pamiętaj tylko, że weganizm to nie kluseczki, pierogi i makarony. Żeby ułożyć właściwie taką dietę, zwłaszcza będąc sportowcem, trzeba się nieco nagimnastykować.

Ocena MH:

  • Odchudzanie 7/10
  • Zdrowie 8/10
  • Trening 7/10

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA