Owoce kaki - jak jeść, właściwości, kcal

Kaki to egzotyczne owoce pełne wartości odżywczych i zdrowotnych. Są bogate w witaminy i naturalne przeciwutleniacze, które chronią nas m.in. przed chorobami sercowymi, wysokim cholesterolem i nowotworami. Podpowiadamy, gdzie kupić i jak jeść owoce kaki.

Owoce kaki fot. shutterstock.com
Hurma, zwana także persymoną czy kaki to owoc bezpestkowy, ma gładką skórkę w kolorze żółtym lub pomarańczowym z czteroma zielonymi listkami. W środku jest galaretowaty miąższ. Kształtem owoc kaki przypomina pomidora a smakiem śliwkę. Niektórzy wyczuwają też posmak gruszki, pomidora lub moreli. 

REKLAMA

Skąd pochodzą owoce kaki?

Pierwsze uprawy owoców kaki miały miejsce w Japonii i Chinach, a liście kaki wykorzystywane były do leczenia ran po ukąszeniach węży. Z resztą do dziś w ludowej medycynie chińskiej liście kaki są uznawane z antidotum na wiele schorzeń, w tym  leczeniu stanów zapalnych. Natomiast napój z gotowanych liści kaki stosowany jest jako lek obniżający ciśnienie, zmniejszający krzepliwość krwi oraz w leczeniu nowotworów. Aktualnie uprawiane są także w Ameryce, Hiszpanii i Brazylii.

Gdzie rosną owoce kaki?

Owoce kaki rosną na drzewach z okrągłą koroną. Ich wysokość sięga 4-8 metrów, a niektóre odmiany osiągają nawet 18 metrów wysokości. Kwitną w marcu a gdy owoce dojrzewają, drzewa kaki zrzucają liście. 

Owoce kaki – gdzie kupić i ile kosztują?

Owoce kaki można kupić na kilogramy albo sztuki. Na wagę lepiej się opłaca, bo cena wtedy jest bardziej atrakcyjna. Kaki można kupić w osiedlowych sklepikach z warzywami i owocami, ale również w popularnych supermarketach. W tych pierwszych cena jest zazwyczaj droższa i za sztukę trzeba zapłacić około 6 zł a w drugim przypadku będzie to koszt około 3 zł. Do Polski są one najczęściej eksportowane z Hiszpanii. Jesień to idealna pora na kupowanie kaki, bo są one wtedy najbardziej dojrzałe i smaczne. Kupując owoce kaki zwróć uwagę, aby były mięsiste, miały gładką połyskującą skórkę, najlepiej o pomarańczowym zabarwieniu. Nie wkładaj do koszyka owoców kaki bez zielonych liści - mogą być zanieczyszczone i szybciej się zepsują. Lepiej wziąć mniej dojrzałe i położyć na kuchennym parapecie, aby dojrzały w słońcu.

Owoce kaki - jak jeść?

Przed zjedzeniem owoce kaki należy pozbawić listków a następnie dokładnie umyć. Kaki jemy obrane ze skórki- jest niejadalna. Można też, za pomocą łyżeczki, wydrążyć z nich miąższ. Aby to zrobić najpierw trzeba pokroić owoc na ćwiartki.

Owoce kaki są smaczną i zdrową przekąska. To także doskonała baza koktajli, deserów czy ciast. Może być również świetnym składnikiem przetworów, a także dodatkiem do różnych dań, jak np.: sałaki i to nie tylko owocowe. Sprawdza się też w towarzystwie mięs i może tworzyć składnik sosów.

Kaki podobnie jak inne owoce najlepiej jeść na surowo – obróbka termiczna zmniejsza ilość cennych składników odżywczych.

Kaki podobnie jak inne owoce najlepiej jeść na surowo – obróbka termiczna zmniejsza ilość cennych składników odżywczych. Dojrzałe owoce kaki oraz te przekrojone należy przechowywać w lodówce, ale nie wolno trzymać ich tam bardzo długo, bo szybko pleśnieją.

Przepis na sałatkę z gruszką i kaki (4 porcje)

2 owoce kaki należy pokroić w cząstki. To samo trzeba zrobić ze średniej wielkości gruszką. Następnie odmierzyć 4 szklanki szpinaku baby, ½ szklanki pokruszonego sera feta, 4 łyżki posiekanych, prażonych orzechów pekan. Wszystkie składniki wymieszać ze sobą i polać dwoma łyżkami oliwy i 3 łyżeczkami octu balsamicznego. Taka sałatka będzie świetnym dodatkiem do mięs.

Przepis na tosty z kozim serem, miodem i owocem kaki (4 porcje)

W dużej misce należy wymieszać 115 g koziego sera z 1 łyżką niskotłuszczowego mleka, 1 łyżeczką skórki otartej z cytryny i szczyptą świeżo zmielonego pieprzu. 2 owoce kaki należy pokroić na cienkie plasterki.

Pełnoziarniste tosty posmarować serkiem, połóżyć na nim plasterki kaki i polej ½ łyżeczką miodu. Pyszne, szybki i zdrowe śniadania gotowe.

Owoce kaki - wartości odżywcze

Kaki jest nie tylko smaczne ale przede wszystkim pełne wartości odżywczych. Owoce zawiera m.in. witaminy B6, C, E, K, beta-karoten, a także, tiaminę, niacynę, ryboflawinę i kwas foliowy. Są także bogactwem cennych minerałów, jak: potas, wapń, magnez, żelazo i fosfor a także luteina i zeaksantyna.

Kaki jest nie tylko smaczne ale przede wszystkim pełne wartości odżywczych. Owoce zawiera m.in. witaminy B6, C, E, K, beta-karoten, a także, tiaminę, niacynę, ryboflawinę i kwas foliowy. Są także bogactwem cennych minerałów, jak: potas, wapń, magnez, żelazo i fosfor a także luteina i zeaksantyna.

Owoce kaki - kalorie, indeks glikemiczny, cukrzyca

Kaki jest owocem o średniej kaloryczności. W 100 gramach (jedna sztuka waży ok. 200 – 250 gramów) jest mniej więcej 70 kalorii (kcal) i są to prawie w całości kalorie pochodzące z węglowodanów. Zawierają sporo błonnika pokarmowego, który powoduje uczucie sytości i przy okazji poprawia perystaltykę jelit. Indeks glikemiczny owoców kaki wynosi 50 (IG=50). Wartość  ta może się nieco różnić w zależności od dojrzałości owocu. Ze względu na dość wysoką zawartość cukru, owoców tych powinny wystrzegać się osoby chorujące na cukrzycę.

Owoce kaki - właściwości zdrowotne

Owoce kaki zmniejszają ryzyko zachorowania na choroby serca i białaczkę. Redukują poziom złego cholesterolu we krwi i obniżają ciśnienie krwi. Chronią wzrok – zapobiegają powstawaniu zaćmy oraz zmniejszają ryzyko chorób w obrębie plamki żółtej. Hamują także rozwój komórek nowotworowych. Jedzenie owoców kaki korzystnie wpływa również na naszą skórę, co za tym idzie nasz wygląd. Kaki zawierają też mangan, a pierwiastek ten jest bierze udział w wielu procesach zachodzących w naszym organizmie. Odpowiada za zdrowe kości, układ nerwowy, a także płodność. Owoce kaki podnoszą również libido. 

Owoce kaki zawierają też mangan, a pierwiastek ten jest bierze udział w wielu procesach zachodzących w naszym organizmie. Odpowiada za zdrowe kości, układ nerwowy, a także płodność. Owoce kaki podnoszą również libido. 

Owoce kaki a białaczka

Owoce kaki przyczyniają się do hamowania rozwoju komórek nowotworowych odpowiedzialnych za białaczkę. Wszystko za sprawą polifenoli, które uszkadzają komórki Molt 4b powodujące białaczkę limfoblastyczną T.

Owoce kaki a cholesterol

Owoce kaki zawierają błonnik pokarmowy, który obniża poziom złego cholesterolu i trójglicerydów. Regularne spożywanie tych owoców zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na miażdżycę oraz choroby sercowo-naczyniowe.

Owoce kaki a wzrok

Beta – karoten to kolejny ważny składnik, który znajduje się w owocach kaki. Odpowiedzialny jest za kondycję wzroku. Jest naturalnym przeciwutleniaczem, który chroni plamkę żółtą przed szkodliwym działem wolnych rodników. Zmniejsza także ryzyko zaćmy.

Beta – karoten to kolejny ważny składnik, który znajduje się w owocach kaki. Odpowiedzialny jest za kondycję wzroku. Zmniejsza także ryzyko zaćmy.

Owoce kaki a skóra

Naturalne przeciwutleniacze, którymi napakowane są owoce kaki, hamują także procesy starzenia się skóry. Na dłużej pozostanie jędrna i gładka. Kaki jest też częstym składnikiem kremów przeznaczonych do skóry trądzikowej.

Czy owoc kaki jest szkodliwy?

Ostrożnie do jedzenia owoców kaki powinni podejść alergicy, zwłaszcza Ci, którzy są uczuleni na brzoskwinie, jabłka, truskawki czy marchewkę. Alergia może objawiać się bólem brzucha, świądem, pokrzywką, zapaleniem spojówek i pokrzywką. Co więcej, owoce kaki tak samo, jak inne owoce egzotyczne transportowane są z daleka i zbierane zanim dojrzeją. Aby dotarły do naszych sklepów muszą być zabezpieczone przed gniciem, pleśnią, insektami - mogą więc zawierać sporo chemii. Dlatego trzeba je solidnie umyć przed jedzenie i lepiej nie serwować ich małym dzieciom. 

 

Zobacz również:
Niby wiedzieliśmy to od dawna, ale miło przekonać się, że naukowcy są tego samego zdania.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA