REKLAMA

Oliwa z oliwek: jak często i ile warto jej używać?

Wytłoczona na zimno, bez przemysłowej technologii i chemii, nazywa się extra vergine i jest synonimem dobrego zdrowia i smaku.

oliwa z oliwek dwie butelki fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

Za dużo > 3 łyżki dziennie

"Mimo długiej listy zalet oliwy z oliwek, nie powinniśmy zapominać – ostrzega dr Marek Szołtysik, specjalista dietetyk – że to tłuszcz". Roślinny, najzdrowszy, ale jednak tłuszcz.1 łyżka stołowa oliwy to około 160 kcal, więc ryzyko nadwagi przy używaniu ponad normę jest duże.

Trzeba również pamiętać, że zawarte w tłuszczach roślinnych tzw. niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) mają prozdrowotne działanie tylko wtedy, gdy są spożywane na zimno.

Przy wysokiej temperaturze, np. podczas smażenia, tworzą bardzo szkodliwe związki poważnie zagrażające wątrobie, nerkom oraz sercu i inicjujące zmiany nowotworowe. Choć NNKT to tylko 7% oliwy extra vergine, trzymaj ją z dala od patelni, bo jej zwyczajnie szkoda do smażenia. Smaż na oliwie z późniejszych tłoczeń.

Zobacz: Cała prawda o tłuszczu

REKLAMA
STRONA 2 z 2

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA