[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.8

Oliwa kontra olej ryżowy. Co lepsze? Na czym smażyć?

Zastanawiasz się, czy warto sięgnąć po egzotyczny olej z ryżu? My również, dlatego sprawdzamy, czy wygrywa opcja azjatycka czy jednak śródziemnomorska.

olej ryżowy
Pewnie znasz stare powiedzenie, że i w Paryżu nie zrobią oleju z ryżu. No widzisz, a w Azji go nie znali i bez specjalnych trudności zmajstrowali taki olej. Teraz smażą na nim w najlepsze. Czy to dobry pomysł ze zdrowotnego punktu widzenia? Można by powiedzieć, że ćwierć ludzkości nie może się mylić i zamknąć sprawę, ale w MH zwykliśmy sięgać głębiej. Zacznijmy od jego składu. W niecałych 40% składają się nań jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które zgodnie z wieloma badaniami chronią serce i układ krwionośny.

Prawie 20% to tłuszcze nasycone, a 35-37% wielonienasycone z dużą przewagą kwasów omega-6, których nadmiar w diecie może sprzyjać pojawianiu się stanów zapalnych. Porównując go do naszej ulubionej oliwy, musimy stwierdzić, że to ona wychodzi z tego pojedynku zwycięsko, ponieważ ma o wiele więcej jednonienasyconych tłuszczów omega- 9, a znacznie mniej kwasów omega-6 (niecałe 10%).

Jest kilka badań, które potwierdzają, że olej ryżowy pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu LDL, ale oliwa jest tłuszczem znacznie lepiej przebadanym. Dlatego gdybyśmy mieli rekomendować któryś z tej pary, nie mamy wątpliwości, że byłaby to oliwa. Zwłaszcza że pomaga chronić nie tylko układ krwionośny, ale według ostatnich badań także kości. Taki efekt jest wynikiem silnego działania przeciwzapalnego zawartych w niej polifenoli.

A co ze smażeniem? Czy tutaj olej ryżowy ma przewagę ze względu na wysoką temperature dymienia - ok. 230°C? Niekoniecznie, bo badania pokazują, że oliwa (ok. 190°C) zachowuje na patelni stabilność nawet do godziny, co wystarcza do większości domowych zastosowań. Czyli możesz spokojnie dolewać oliwy do ognia, chociaż trzeba przyznać, że pod wpływem wysokiej temperatury szlag trafia dużą część zawartych w niej polifenoli.

MH Rada: Olej ryżowy świetnie komponuje się smakowo z daniami kuchni azjatyckiej. Jeśli je przyrządzasz, nie kombinuj na siłę z oliwą.

Na patelnię

Sprawdź, na jakim oleju warto przyrządzać jedzenie.

Olej z awokado

Temp.: 271°C

Ocena: Bardzo wysoka temperatura dymienia (oczywiście tylko w rafi nowanej wersji) i ochrona serca.

Olej kokosowy

Temp.: 232°C

Ocena: Stabilny w smażeniu, ale nie liczylibyśmy na przyspieszenie metabolizmu.

Oliwa

Temp.: 191°C

Ocena: Chroni serce, najlepsza na zimno, ale daje też radę przy smażeniu.

Masło

Temp.: 135°C

Ocena: Smażymy nie na zwyczajnym (najwyżej szybka jajecznica), tylko na klarowanym.

Zobacz też: Zdrowe tłuszcze są, owszem, zdrowe, ale wciąż pełne kalorii. Zobacz, co na ich temat powiedział nam dietetyk i trener, Damian Parol.

REKLAMA

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij