Odwodnienie latem – jak do tego nie dopuścić?

Nawodnienie ważne jest nie tylko latem, ale z uwagi na wysokie temperatury to właśnie latem jest najistotniejsze. Jak się latem nawadniać, aby podczas treningu nie doszło do hipohydratacji, ograniczenia wytrzymałości, siły i mocy?

nawodnienie, hipohydratyzacja Men's Health Polska

Nawodnienie a dobre samopoczucie

Regularne picie wody to podstawa funkcjonowania naszego organizmu, a niewystarczające nawodnienie ma negatywny wpływ nie tylko na nasze samopoczucie, stan zdrowia, ale także na jakość i efekty treningu. Ubytek elektrolitów powoduje m.in. spadek energii, bóle głowy oraz skurcze mięśni. Dlatego, zwłaszcza latem, nie powinniśmy dopuszczać do odwodnienia organizmu. Należy pić bardzo często, a nie tylko wtedy, gdy czujemy pragnienie, które jest już objawem wstępnego odwodnienia.

ZOBACZ: Ile pić w trakcie treningu?

Nawyk picia wody sprawi, że nie będziemy się odwadniać. W jego wypracowaniu pomocny jest wybór odpowiedniej dla nas w smaku wody (można dodać do niej owoce), jej temperatury i butelki czy kubka, z którego dobrze nam się pije.

Co pić latem?

„Latem pijmy wodę zimną: szybciej wchłania się z przewodu pokarmowego i lepiej chłodzi organizm. Nie dopuszczajmy do odczuwania pragnienia, a jeśli już się zdarzy taka sytuacja, jak najszybciej je ugaśmy. W przeciwnym razie, zwłaszcza gdy dojdzie do tego wysoka temperatura powietrza i intensywny wysiłek, może pojawić się przegrzanie organizmu, pogorszenie funkcji kognitywnych, ograniczenie funkcjonalności układu sercowo-naczyniowego, a w przypadku osób aktywnych znacznie spadną możliwości wysiłkowe. Odwodnienie (hipohydratacja) może doprowadzić do ograniczenia wytrzymałości, siły i mocy oraz rabdomiolizy, czyli rozpadu mięśni” – wyjaśnia dietetyk sportowy Paweł Szewczyk.

I dodaje, że zgodnie z rekomendacjami dla sportowców powinni oni sięgać po płyny możliwie często (nawet co 10-15 minut), jednak jednorazowa dawka nie powinna być zbyt duża (optymalnie 100-200 ml). Trzeba pić często, w niewielkich porcjach: dzięki temu woda na dłużej zatrzymywana będzie w organizmie. Duże porcje płynów wzmagają diurezę i zwiększają ilość oddawanego moczu, co zwłaszcza latem prowadzi do szybszego odwodnienia.

PRZECZYTAJ: Co pić podczas upałów?

Co pić? „Najlepiej wodę, choć pamiętajmy, że niewiele gorzej nawadniają herbata i kawa, a mleko nawet lepiej niż woda. W przypadku bardzo wysokich temperatur i znacznych strat potu, a co za tym idzie – elektrolitów, warto dodać niewielką ilości soli lub kompleksu elektrolitów do wody” – podpowiada dietetyk Paweł Szewczyk.

REKLAMA