Najprostszy sposób na zdrowie - idź po posiłku na mały spacer

To jeden z najzdrowszych, najprostszych i najłatwiejszych nawyków, jakie możesz sobie wyrobić. Nie namawiamy do żadnych niesamowitych wyczynów. Chodzenie to aktywność o niewielkiej intensywności, która mimo to przynosi mnóstwo korzyści. Badania sugerują, że krótki spacer po jedzeniu pomaga kontrolować poziom cukru we krwi, redukuje wzdęcia, poprawia jakość snu i doskonale wpływa na serce.

spacer, NEAT, dieta shutterstock.com

Redukuje wzdęcia

Według badania z 2020 r. codzienne spacery o umiarkowanej intensywności łagodzą takie objawy, jak gazy, wzdęcia i podobne problemy osób z zespołem jelita drażliwego (IBS). Wyniki sugerują, że można zredukować objawy o ok. 50%, gdy zwiększymy dzienną liczbę kroków z 4000 do 9500.
Naukowcy tłumaczą, że nawet taki łagodny wysiłek, jak przy chodzeniu, stymuluje układ trawienny (powoduje szybsze przemieszczanie się pokarmu z żołądka do jelita cienkiego). Badanie zostało przeprowadzone na grupie studentek uniwersytetu, u których zdiagnozowano zespół jelita drażliwego i które nie przyjmowały innych leków w celu złagodzenia objawów. To badanie to jedynie wstęp do dalszych pomiarów, ale wyniki są obiecujące.

REKLAMA

ZOBACZ: Co daje Ci spacer?

Reguluje poziom cukru we krwi

Po zjedzeniu posiłku poziom glukozy we krwi wzrasta, zwłaszcza jeśli posiłek zawiera dużo węglowodanów. U zdrowych osób (takich, które nie chorują na cukrzycę) organizm uwalnia wtedy insulinę, która obniża poziom cukru we krwi i pomaga utrzymać ten stan w ryzach. Wzrost poziomu cukru we krwi po zjedzeniu węglowodanów jest normalnym zjawiskiem i dzieje się tak, ponieważ węglowodany są rozkładane przez układ trawienny i zmieniają się w cukry. Te z kolei dostają się do krwiobiegu, dostarczając w ten sposób komórkom niezbędną energię.

U zdrowych osób trzustka uwalnia wystarczającą ilość insuliny, aby regulować poziom cukru we krwi. Możemy też wprowadzić inne modyfikacje diety i stylu życia, aby wspierać kontrolę poziomu cukru we krwi, co ma kluczowe znaczenie dla ogólnego stanu zdrowia.

Jednym z takich sposobów może być właśnie spacerowanie po posiłkach. Nawet krótki spacer pozytywnie wpływa na regulowanie poziomu cukru i tym samym na utrzymanie prawidłowej wagi.

Wspomaga zdrowie psychiczne

Chodzenie to jeden z najprostszych, a niedocenianych sposób na poprawę zdrowia psychicznego. Dzieje się tak, ponieważ lekki wysiłek obniża poziom hormonów stresu, w tym adrenaliny i kortyzolu. Jeśli dodamy do tego wpływ kontaktu z przyrodą, to mamy idealną pigułkę antystresową dostępną dla wszystkich.

PRZECZYTAJ: Czym jest NEAT?

Poprawia sen

Regularne ćwiczenia w dowolnej formie mogą pomóc złagodzić bezsenność. Spacer po kolacji może być równie skuteczny jak leki na bezsenność. Badania wskazują, że umiarkowana aktywność aerobowa skraca czas zasypiania i zwiększa długość snu głębokiego. Spacer jest idealnym ćwiczeniem, gdyż energiczny wysiłek działa stymulująco i może zakłócać sen.

Niższe ciśnienie krwi

Regularna aktywność fizyczna może obniżyć ciśnienie krwi i poziom cholesterolu LDL, co chroni przed chorobami serca i udarem mózgu. Centers for Disease Control and Prevention (CDC) zaleca 30 minut ćwiczeń o umiarkowanej intensywności przez co najmniej 5 dni w tygodniu. Można to osiągnąć poprzez 30 minutowy spacer po obiedzie czy kolacji.

Zobacz również:
Wątpliwości pojawiły się szybko, niemal natychmiast po wypełnieniu formularza, więc pytanie, po co mi to w ogóle było, wisieć będzie nade mną pewnie aż do ostatniego starcia. Mimo to cieszę się jak cholera na myśl, że każdego kolejnego dnia po pracy zrzucać będę koszulę, a na ręce wsuwać będę rękawice. Zapisałem się do Maxligi i jest to moja najlepsza sportowa decyzja w tym roku. Teraz Twoja kolej.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA