Mleko owsiane vs mleko sojowe – co jest zdrowsze?

Latte na sojowym „mleku” nie jest już tylko znakiem rozpoznawczym hipsterów. Sojowej alternatywie wyrosła jednak mocna konkurencja.

mleko sojowe, mleko owsiane shutterstock.com

Ekspert MH: dr Michał Czapla

Dietetyk specjalizujący się m.in. w dietach roślinnych oraz dietoterapii chorób serca. Członek zespołu wegecentrum.pl, Polskiego Towarzystwa Medycyny Stylu Życia oraz Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Znajdziesz go na drczapla.pl.

REKLAMA

Mleko owsiane

1. 56% - wg Google hasło „mleko owsiane” było w ubiegłym roku bardziej popularne niż „mleko sojowe” (44%).

2. Napój owsiany jest bardziej kaloryczny od  sojowego i zawiera mniej białka, ale znajdziesz w nim m.in. dodający energii fosfor  czy wspomagający regenerację potas.

3. Ma neutralny, delikatny smak i idealnie nada się do kawy. Możesz go użyć także do przygotowania naleśników oraz wypieków. Kupując napoje roślinne (nie tylko owsiane), wybieraj te fortyfikowane wapniem i bez cukru.

4. Zawarte w nim beta-glukany powodują obniżenie tzw. złego cholesterolu (LDL) i jednocześnie zwiększenie tego dobrego (HDL). Ponadto regulują poziom cukru we krwi i wspomagają perystaltykę jelit. Nieźle!

5. Makroskładniki:

  • Kcal 115
  • Węgle 13,5 g
  • Białko  4 g
  • Tłuszcz 5 g

ZOBACZ: Tofu kontra Tempeh – co jest zdrowsze?

Mleko sojowe

1. Tyle wody potrzeba, by wyprodukować napój sojowy. To o 20 l mniej  niż w przypadku konkurenta.

2. W jednej szklance napoju sojowego znajdziesz aż 7,5 g białka, czyli zaledwie 0,5 g mniej niż w mleku krowim. Ponadto napój sojowy jest pełno- wartościowym białkiem pochodzenia roślinnego.

3. Zastąpisz nim mleko krowie w kawie czy koktajlach. Nie bój się soi, bo ryzyko nadmiaru izoflawonów sojowych w diecie jest małe. Jednak gdy na co dzień używasz białka sojowego i tofu, lepiej postaw na owsianą alternatywę.

4. Zawarty w soi kwas fitynowy przyczynia się do redukcji ryzyka wystąpienia insulinooporności i cukrzycy. Obniża również poziom cholesterolu i trójglicerydów oraz dba o Twoje serce. Pij na zdrowie.

5. Makroskładniki:

  • Kcal 82
  • Węgle 0,5 g
  • Białko  7,5 g
  • Tłuszcz 4 g

Werdykt MH: Sojowe górą!

Lepszym wyborem ze względu na jakość oraz ilość białka będzie napój sojowy. Jednakże mleko owsiane także sprawdzi się w kuchni. Pamiętaj: wybierając każde z nich, zwróć uwagę, aby było wzbogacone w wapń i nie zawierało dodatkowego cukru.

PRZECZYTAJ TEŻ: Przewodnik kawosza

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA