Polska mizeria kontra greckie tzatziki

Ogórek w prawie 97 proc. składa się z wody, więc dobrze gasi pragnienie i jest niskokaloryczny. Sprawdź, jakie ma właściwości zdrowotne i zrób mizerię albo tzatziki.

Mizeria kontra tzatziki fot. shutterstock.com

Spis treści

  1. Ogórki - właściwości zdrowotne
  2. Ogórki - zastosowanie w kuchni
  3. Jak zrobić mizerię?
  4. Jak zrobić tzatziki?
  5. Jak sprawdzić czy ogórki są świeże

Ogórek ma długą historię a jego pierwsze uprawy miały miejsce ponad 3 tys. lat temu w Indiach. Uprawiany był też przez wiele innych starożytnych cywilizacji – Greków, Rzymian, Arabów i Ormian. Natomiast pestki zawarte w miąższu ogórka symbolizowały liczne potomstwo - stąd też ogórek przez długi czas był uznawany za symbol płodności.
Do polskiej kuchni trafił dopiero w XIII w. Z jednych źródeł wynika, że został sprowadzony z krajów orientu, w innych, że przyjechał do nas z Prus razem z chrzanem i rzodkiewką.
Aktualnie w sklepach i targowiskach można spotkać aż kilkadziesiąt odmian ogórków. Do najpopularniejszych należą gruntowe, krótkie i długie.

REKLAMA

Ogórki – właściwości zdrowotne

Znajdująca się w ogórkach kukurbitacyna, nadaje im gorzkawy smak, ale przede wszystkim ma działanie antynowotworowe. Hamuje wzrost komórek odpowiedzialnych za rozwój raka prostaty. Chroni także przed rakiem trzustki. Przeciwnowotworowe właściwości ogórka wzmacniają obecne w  nim flawonoidy, kwas kawowy i luteina.

Ogórki są moczopędne, zapobiegają więc zatrzymywaniu wody w organizmie i powstawaniu obrzęków. Wspierają również metabolizm i oczyszczają organizm z toksyn - dzieje się tak za sprawą chlorofilu, czyli barwnika odpowiedzialnego za zielony kolor warzywa. 

Dzięki zawartości magnezu, potasu i błonnika - ogórki - regulują ciśnienie krwi. Mają także bardzo niski indeks glikemiczny, więc obniżają poziom cukru oraz cholesterolu LDL we krwi. Bogate są też w fisetynę, która chroni komórki nerwowe przed starzeniem się, poprawia pamięć i koncentrację oraz zmniejsza ryzyko rozwoju choroby Alzheimera.

Ogórki w 97% składają się z wody, więc doskonale nawadniają organizm i gaszą pragnienie. Ponadto są bogatym źródłem witamin i minerałów. W soczystym miąższu ogórka znajdują się witaminy: A, C, E, K, z grupy B oraz szereg minerałów: żelazo, wapń, magnez, potas, sód, cynk, fosfor. Dzięki czemu pobudzają perystaltykę jelit i wspomagają redukcję masy ciała. 100 g ogórka ze skórką ma tylko 15 kcal, a bez skórki zaledwie 12 kcal. 

Ogórki – zastosowanie w kuchni

Zupa ogórkowa czy kiszonki to tylko część przysmaków, w których prym wiodą ogórki. Sprawdzają się także, jako składnik surówek, chłodników, sałatek a także orzeźwiających napojów i koktajli. Plasterki ogórka możesz wrzucić też do wody i zrobić smaczną, orzeźwiającą lemoniadę. Ogórek to nieodłączny składnik polskich, ale też m.in. greckich dań. Oto dwie szybkie i łatwe w przygotowaniu przystawki z ogórkiem w roli głównej: polska mizeria i greckie tzatziki.

Jak zrobić mizerię?

Mizeria to dodatek do wielu dań, zwłaszcza tych letnich. Idealnie komponuje się z tradycyjnym polskim obiadem jak: kotlet schabowy, mielone, jajko sadzone i młode ziemniaki z koperkiem. Mizeria zawsze ma tę samą bazę: ogórki pokrojone w cienkie plastry. Lekko oprószone solą puszczą sok, który trzeba odsączyć przed dodaniem śmietany. Wolisz wersję fit – zamiast śmietany dodaj jogurt naturalny. W niektórych polskich kuchniach regionalnych do mizerii dodaje się kefir, maślankę albo zsiadłe mleko. Wśród dodatków, w mizerii może pojawić się szczypiorek, biała cebula, koperek czy ocet.

Jak zrobić tzatziki?

Jeśli nie przepadasz za mizerią albo znudził Ci się jej smak, zrób greckie tztziki. Również możesz podać je do obiadu, np. do greckiej kofty, czyli mielonego na patyku doprawionego greckimi przyprawami. Ten dip dobrze pasuje też do grillowanych mięs, pieczonych ziemniaków i innych warzyw.

Czym się różnią tzatziki od mizerii? W przypadku greckiej wersji, ogórki ścieramy na tarce na grubych oczkach. Wydzielają więcej soku niż te pokrojone w plastry. Trzeba je dobrze odsączyć przed dodaniem kolejnego składnika, a jest nim jogurt grecki, który zapewnia aksamitną, gęstszą od śmietany konsystencję. Tzatziki doprawiamy czosnkiem i koperkiem. Możesz dodać też kilka kropel oliwy albo łyżkę octu czy soku z cytryny.

Jak sprawdzić czy ogórki są świeże?

Świeży ogórek powinien być twardy, a zielona skórka błyszcząca, bez plamek i przebarwień. Miąższ musi być jędrny, lekko zielony, soczysty. Ogórki z miękkim, gąbczastym środkiem i zmianami na skórce są nieświeże. Aby zachować świeżość ogórków, przechowuj je w lodówce, z dala od jabłek, bananów i gruszek. Wyjmij je z folii, bo w takim opakowaniu spleśnieją.

Zobacz również:
Często mówi się, że kiedy jesteśmy młodzi, mamy szybki metabolizm, który potem z wiekiem zwalnia. Wtedy tyjemy. No i co poradzisz? Nic nie poradzisz. Nowe badanie pokazuje jednak, że to tylko wymówka, bo metabolizm nie zwalnia ani tak mocno, ani tak szybko, jak powszechnie myślimy.   
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA