[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Masło czy margaryna? Co lepsze?

Spór, czy jeść masło, czy margarynę, uważamy za rozstrzygnięty. Przez nokaut techniczny wygrywa masło!

masło fot. Shutterstock
Za mało

Gdy wchodzimy z jasnego pomieszczenia do ciemnego i potrzebujemy 7-8 sekund, by wzrok przyzwyczaił się do widzenia w ciemności, to oznacza, że mamy niedobory witaminy A w organizmie.

W 1967 roku przyznano Nagrodę Nobla za wyjaśnienie roli witaminy A w procesie widzenia, a poza wątrobami zwierzęcymi to właśnie masło używane w diecie jest jej najbogatszym i naturalnym źródłem. Zjadanie mniej niż 10-15 g masła dziennie(tj. jednej płaskiej łyżki) może być, zdaniem dietetyków, groźne dla zdrowia.

W sam raz = 35 g

Masło jest najlepiej przyswajalnym przez nas tłuszczem zwierzęcym i rozpuszczalnikiem zawartych w nim witamin A, E, D, K. Ma także – w odróżnieniu od tłuszczów roślinnych – naturalne izomery trans kwasów tłuszczowych CLA o silnym działaniu przeciwnowotworowym, zwłaszcza nerek, wątroby, płuc, jelita grubego i żołądka.

Doktor Marek Szołtysik, ekspert MH i specjalista dietetyk, radzi wprowadzić do naszej diety optymalną, dzienną dawkę masła 35 g, czyli mniej więcej 3 płaskie łyżki. Przestrzega jednak przed masłowymi podróbkami, które masowo zalały nasz rynek. CLA ma także wpływ na przyspieszanie spalania zapasów tłuszczu w naszym organizmie i w efekcie, dość paradoksalnie, jedzenie masła wspomaga odchudzanie.

Za dużo >50 g

Nawet ze zdrowymi rzeczami można przesadzić. Ze względu na obecność w maśle nasyconych kwasów tłuszczowych, które zwiększają poziom cholesterolu i sprzyjają miażdżycy, dzienne spożycie przekraczające 50 g (tj. 4-5 łyżek) dietetycy i lekarze uważają za niewskazane.

Samego cholesterolu zawartego w maśle nie musimy tak bardzo się obawiać – cała kostka zawiera go tyle, co 2-3 jajka. Przede wszystkim jednak nie powinniśmy zastępować masła margaryną, która ma złe izomery trans, upośledzające błony komórkowe. Zwłaszcza dzieci powinno trzymać się od niej z daleka.

Weź na węch

Jełczenie nie jest wadą, ale zaletą masła: od razu wiesz, że jest nieświeże. A z margaryną tego nie wiesz.

REKLAMA

Komentarze

 (6)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij