[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Masło czy margaryna? Co lepsze?

Spór, czy jeść masło, czy margarynę, uważamy za rozstrzygnięty. Przez nokaut techniczny wygrywa masło!

masło fot. Shutterstock
Za mało

Gdy wchodzimy z jasnego pomieszczenia do ciemnego i potrzebujemy 7-8 sekund, by wzrok przyzwyczaił się do widzenia w ciemności, to oznacza, że mamy niedobory witaminy A w organizmie.

W 1967 roku przyznano Nagrodę Nobla za wyjaśnienie roli witaminy A w procesie widzenia, a poza wątrobami zwierzęcymi to właśnie masło używane w diecie jest jej najbogatszym i naturalnym źródłem. Zjadanie mniej niż 10-15 g masła dziennie(tj. jednej płaskiej łyżki) może być, zdaniem dietetyków, groźne dla zdrowia.

W sam raz = 35 g

Masło jest najlepiej przyswajalnym przez nas tłuszczem zwierzęcym i rozpuszczalnikiem zawartych w nim witamin A, E, D, K. Ma także – w odróżnieniu od tłuszczów roślinnych – naturalne izomery trans kwasów tłuszczowych CLA o silnym działaniu przeciwnowotworowym, zwłaszcza nerek, wątroby, płuc, jelita grubego i żołądka.

Doktor Marek Szołtysik, ekspert MH i specjalista dietetyk, radzi wprowadzić do naszej diety optymalną, dzienną dawkę masła 35 g, czyli mniej więcej 3 płaskie łyżki. Przestrzega jednak przed masłowymi podróbkami, które masowo zalały nasz rynek. CLA ma także wpływ na przyspieszanie spalania zapasów tłuszczu w naszym organizmie i w efekcie, dość paradoksalnie, jedzenie masła wspomaga odchudzanie.

Za dużo >50 g

Nawet ze zdrowymi rzeczami można przesadzić. Ze względu na obecność w maśle nasyconych kwasów tłuszczowych, które zwiększają poziom cholesterolu i sprzyjają miażdżycy, dzienne spożycie przekraczające 50 g (tj. 4-5 łyżek) dietetycy i lekarze uważają za niewskazane.

Samego cholesterolu zawartego w maśle nie musimy tak bardzo się obawiać – cała kostka zawiera go tyle, co 2-3 jajka. Przede wszystkim jednak nie powinniśmy zastępować masła margaryną, która ma złe izomery trans, upośledzające błony komórkowe. Zwłaszcza dzieci powinno trzymać się od niej z daleka.

Weź na węch

Jełczenie nie jest wadą, ale zaletą masła: od razu wiesz, że jest nieświeże. A z margaryną tego nie wiesz.

Komentarze

 (4)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij