Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Lody - analiza składu [Raport MH]

Gdy upał wyciska z Ciebie ostatnie poty, nie odmawiaj sobie ochłody. Nawet tej niedietetycznej - wszystko jest dla ludzi. Nie licząc salmonelli od obnośnych handlarzy, lody są bezpieczne. My po raz kolejny dmuchamy na zimne. Dosłownie. Zobacz, co znajdziesz w środku. 

lody, słodycze

Cukier w gałkach

Gałka lodów zawiera mniej więcej 10 g cukru – to tyle, co dwie łyżeczki cukru z cukierniczki. Według pracy opublikowanej w "Annals of Epidemiology" zamiłowanie do słodyczy może doprowadzić do kamieni żółciowych. Jeśli więc już musisz jeść lody, wybieraj takie, które mają mniej cukru lub zrób sobie własne lody.

Zmieszaj 300 ml soku pomarańczowego i 300 ml wody, wlej do małych pojemników po jogurtach, włóż patyczki i schowaj do zamrażalnika. Po kilku godzinach możesz pałaszować lodowe lizaki. Według naukowców z University of California taki deser jest bogatym źródłem witaminy C i zmniejsza ryzyko kamieni żółciowych o 13%.

 

Uwaga na tłuszcze

Lody mleczno-owocowe zawierają ok. 2,5% tłuszczu, lody śmietankowe zazwyczaj około 8%. Taka ilość tłuszczu nie jest jednak jakimś wielkim problemem – 50 ml lodów, czyli jedna gałka, zawiera 4,5 g tłuszczów (w tym 3,5 nasyconych).

To mniej niż jedna szósta dziennego zalecanego spożycia. Lepiej jednak ich unikać – według 25-letnich obserwacji "European Journal of Epidemiology" tłuszcze nasycone zwiększają ryzyko chorób serca. Żeby ograniczyć ich zły wpływ, dodaj do lodów trochę orzechów włoskich. Ich chrupanie pobudzi mózg, a poza tym są bogatym źródłem wielonienasyconych tłuszczów, które w przeciwieństwie do nasyconych chronią Twoje serce. 

Nie ryzykuj prostaty

Sądzisz, że lody są zdrowe, bo ich głównym składnikiem jest bogate w wapń i białko mleko? Niestety, produkty mleczne mają związek ze wzrostem ryzyka zachorowania na raka prostaty. Powodem jest duża zawartość somatomedyny, czyli insulinopodobnego czynnika wzrostu 1 (IGF-1) w mleku.

Badania w czasopiśmie "Science" pokazują, że u mężczyzn z najniższymi poziomami IGF-1 rak prostaty występował cztery razy rzadziej. Jeśli Twój ojciec albo dziadek mieli problemy z prostatą, zanim zjesz lody zamów margeritę z podwójnym sosem pomidorowym, który zawiera chroniący przed rakiem likopen. Uczeni twierdzą, że mężczyźni, którzy zjadali dwie lub więcej porcji pomidorów tygodniowo, obniżali ryzyko raka prostaty o 23%.

Owocowe lżejsze

Jeśli masz skłonność do nadwagi lub uwielbiasz lody i jadasz je codziennie lub nawet kilka razy dziennie, wybieraj mleczno-owocowe. Owocowe zawierają mniej więcej 30% kalorii mniej niż te śmietankowe. Jeśli jednak upierasz się przy tych ostatnich, musisz "odkupić winy".

100 gramów lodów śmietankowych to 165 kcal. Taką ilość zdążysz spalić, grając w tenisa przez 20 minut lub o połowę szybciej – pływając. Jeśli uda Ci się znaleźć odosobnione miejsce na plaży, możesz sięgnąć po złoty środek: do spalenia 165 kcal wystarczy 15 minut intensywnego seksu.

Wybierz czekoladowe

Według badań opublikowanych w "European Heart Journal" ludzie, którzy zjadali co najmniej 7,5 gramów czekolady dziennie, byli o 39% mniej narażeni na atak serca niż ci, którzy spożywali tylko 1,7 g dziennie. Takie dobroczynne działanie przypisuje się zazwyczaj gorzkiej czekoladzie, ale naukowcy ustalili, że podobne właściwości ma również mleczna czekolada – wszystko dzięki zawartym w kakao flawonoidom, które wzmacniają ściany naczyń krwionośnych. 

Magiczne substancje

Jak niemal we wszystkich produktach, tak i w lodach znajduje się dużo tajemniczych dodatków, których kryptonimy zaczynają się na literę E. Są to różnego rodzaju substancje zagęszczające, stabilizujące i emulgujące. Uff! Jedna z nich to E407, czyli karagenina – substancja żelująca otrzymywana z krasnorostów.

Według pracy opublikowanej w czasopiśmie "Gastrointestinal And Liver Physiology" nadmiar karageniny może powodować stany zapalne żołądka. Na szczęście możesz podratować swoje wnętrze odpowiednimi suplementami. Naukowcy z University of Florida odkryli, że L-glutamina odbudowuje wyściółkę jelit. Jeśli masz problemy żołądkowe, zażywaj dwie tabletki glutaminy dziennie. Ale nie rób tego zaraz po posiłku bogatym w białko, np. kurczaku. Odczekaj kilka godzin, inaczej wchłanianie glutaminy będzie utrudnione. 

Doładowanie

Lody mogą Ci pomóc poprawić wynik na pływalni. Uczeni z Loughborough University odkryli, że pływacy, którzy przyjęli przed próbą czasową dwuwęglan sodu, czyli tzw. sodę oczyszczoną, poprawili wynik na 200 metrów o 1,5 sekundy. A lody bardzo często zawierają niewielkie ilości tej substancji spulchniającej. 

Przeczytaj też: 9 zdrowych przekąsek

Polewy

Jeśli masz wrażliwą skórę, raczej odpuść sobie czerwone polewy. Często zawdzięczają one czerwony kolor barwnikowi spożywczemu o wdzięcznej nazwie Annatto (oznaczenie E160B). Badania opublikowane w "Archives of Toxicology" wykazały, że u 26% pacjentów barwnik ten powoduje podrażnienia skóry i wysypkę. 

Masło kakaowe

Masło kakaowe, które znaleźć można w droższych lodach (w tańszych zastępowane jest emulgatorami), zawiera 45% kwasu stearynowego. Według "American Journal of Clinical Nutrition" ten nasycony kwas tłuszczowy obniża poziom złego cholesterolu i niweluje niekorzystny wpływ innych tłuszczów. 

Wafle

Jeżeli jesteś na diecie bezglutenowej, zwracaj uwagę na wafelki, w których sprzedaje się lody. Czasami nawet te lody, które podawane są w pucharkach, mogą zawierać kawałki wafli dekoracyjnych, rozmokniętych i ukrytych w masie lodowej. Dlatego bezglutenowcy zawsze powinni pytać sprzedawcę, czy w lodach nie ma kawałków wafla. 

Tuning lodów

Żeby były zdrowsze

  • 4,5 g - Tyle tłuszczów nasyconych zawiera przeciętna gałka lodów śmietankowych.

Tuning: Posyp sobie lody pokruszonym orzechem, żeby zrównoważyć poziom cholesterolu.

  • Mleko i śmietanka mogą zwiększać ryzyko raka prostaty. Jeśli nie jesteś obciążony genetycznie, nie musisz się tym przejmować.

Tuning: Jeśli miałeś w rodzinie problemy z tym nowotworem, zmniejsz ryzyko, zjadając wcześniej kawałek pizzy z podwójnym sosem pomidorowym. Likopen z pomidorów chroni prostatę.

  • 165 - Tyle kilokalorii zawierają przeciętnie dwugałkowe lody. To nie aż tak dużo, jak mogłoby się wydawać.

Tuning: Żeby spalić taką ilość kalorii, wystarczy popływać 10 minut lub na 15 minut zniknąć z dziewczyną na wydmach.

  • 23 gramy cukru znajdziesz w jednej porcji lodów. Taka dawka zwiększa ryzyko wystąpienia kamicy pęcherzyka żółciowego i zapalenia woreczka żółciowego.

Tuning: Jeśli czujesz, że musisz się schłodzić, spróbuj sorbetu z soku pomarańczowego. Witamina C chroni przed kamieniami żółciowymi.

MH Dieta 2012

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij