REKLAMA

Liczba posiłków na dobę - czy to ma znaczenie?

Obserwując internety, zauważamy, że wojna o częstotliwość posiłków ma się w najlepsze. Dlatego przypominamy: nie ma o co kruszyć kopii.

liczba posiłków, dieta shutterstock.com

Trzy posiłki dziennie czy sześć? Jeść częściej czy rzadziej? Kiedy widzimy te zażarte dyskusje, toczone z uporem godnym znacznie lepszej sprawy, wygodnie mościmy się w fotelu i sięgamy po popcorn (uprzedzamy wątpliwości: wpisany w makro, to raz, a dwa – ma sporo przeciwutleniaczy!).

ZOBACZ: Przegląd popularnych diet

Uznaliśmy jednak, że skoro temat wciąż budzi kontrowersje, warto przypomnieć podstawy. Po jedzeniu musimy zużyć trochę energii na strawienie posiłku. Szacuje się, że na ten tzw. efekt termiczny pożywienia zużywane jest około 10% zawartej w nim energii. Nie ma jednak różnicy, czy częściej wywołamy słabszy efekt, czy rzadziej większy. Jeśli sumarycznie w ciągu dnia zjemy tyle samo, ostatecznie wyjdzie na jedno.

Dlatego, planując posiłki, warto kierować się zdrowym rozsądkiem i własnymi przyzwyczajeniami oraz rozkładem zajęć. Masz niewielkie zapotrzebowanie kaloryczne? Nie ma sensu rozbijać go na sześć malutkich porcji, którymi nie da się najeść. Jesteś sporym koniem, który ostro trenuje? To znaczy, że w ciągu dnia musisz dużo zjeść. Wtedy lepiej sprawdzi się większa ilość posiłków, bo będą mniejsze i mniej obciążające dla układu pokarmowego.

Ta taktyka będzie także skuteczniejsza w przypadku osób budujących mięśnie, ponieważ badania wskazują, że częstsze, ale mniejsze porcje białka (po minimum 20-30 g) mocniej nasilają syntezę masy mięśniowej niż rzadsze, ale większe.  

PRZECZYTAJ: Czy witamina D to sekret zdrowia?

Suplementy a odchudzanie

Jakie suplementy warto brać, żeby pośrednio wesprzeć proces redukcji.

Na noc

Jeśli masz problemy z zasypianiem, weź 1-5 mg melatoniny na 1 h przed snem. Tylko pamiętaj – najpierw higiena snu, potem suple!

Bez słońca

Od września bierz 800-2000 IU wit. D dziennie. Nie wpływa bezpośrednio na redukcję, ale wzmacnia odporność i zapobiega przerwie w treningu.

Na bakterie

Jeśli poczujesz, że zaczyna chwytać Cię przeziębienie, zacznij ssać tabletki z cynkiem, które skrócą czas infekcji. Najlepiej takie bez dodatku słodzików.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA